Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
juni 2006
Pressemeddelelse til oplægget
"Faglighed for Alle"
En lang eftersidning
Sådan vil børnene komme til at opleve skolen, hvis Københavns kommunes oplæg "Faglighed for Alle" bliver gennemført. Det mener Landsforeningen for Socialpædagoger i kommunen, som også forventer, at opdelingen i heldagsskole for de socialt belastede børn og specielle skoler for de ressourcestærke børn kommer til at øge uligheden.
Læs pressemeddelsen her:
Legen underlægges læringen og med fokus på faglighed, test og resultater bliver det en lang eftersidning at være barn i de københavnske folkeskoler, mener Landsforeningen for Socialpædagoer, der frygter for afsmitningen på daginstitutionsområdet.
En lang eftersidning. Sådan vil børnene komme til at opleve skolen, hvis Københavns kommunes oplæg ?Faglighed for Alle? bliver gennemført. Det mener Landsforeningen for Socialpædagoger i kommunen, som også forventer, at opdelingen i heldagsskole for de socialt belastede børn og specielle skoler for de ressourcestærke børn kommer til at øge uligheden.
Det skolepolitiske forlig lægger op til en ensidig fokus på faglighed, test, konkurrence og skoleparathed på bekostning af børnenes fritid og leg, mener LFS.
- Legen bliver underlagt læring, når den skal fremme færdigheder og kompetencer, som kontrolleres af de voksne. Oplægget er udtryk for et traditionel og konservativt børnesyn og et abstrakt syn på læring, som begge vil virke modsat hensigten og gøre det surt for børn at gå i skole.
- Vi finder det vigtigt, at der sættes mere fokus på fritiden. Den tid, hvor børn har fri for voksne, fri fra skole og fri til at gå på opdagelse i eget tempo. I det fritids- og ungdomspædagogiske rum kan det enkelte barn opleve andre former for succes og en anerkendelse, som det måske ikke får i skolen. Der er læring i al leg, og fordi legen omfatter alle børn uanset socialgruppe er den det bedste mødested for social og kulturel integration. Legen gør skolens sortering af børn mindre, siger Jan Hoby.
Udgangspunktet for "Faglighed for Alle" er ønsket om at gøre de københavnske skoler attraktive for forældre.
Forslaget lægger op til en tredeling af den københavnske folkeskole i: flagskibe for ressoucestærke børn, den almindelige skole for flertallet og heldagsskole for børn, som lever i socialt belastede områder.
Tredelingen kan betyde en kraftig polarisering, som vil få afsmittende effekt i dagtilbuddene, mener LFS.
- Man kan i høj grad forvente, at forældre stiller krav om, at institutionerne målretter deres aktiviteter, så børnene bliver skoleparate. Der vil være tale om særlige optagelsevilkår, står der i forligsteksten, og flagskibene forfølger den politiske tendens, som satser på opbygning af elite skoler, elite gymnasier og på sigt elite- dagtilbud, siger Jan Hoby.
Han mener, at daginsitutionernes selvbestemmelse med "Faglighed for Alle" sættes under pres.
- Projektet er udtryk for en resultat- og detailstyring af dagtilbuddene. Både hvad angår indhold og metoder. Det er et grundlæggende brud med den høje grad af metodefrihed og selvforvaltning, som har kendetegnet den pædagogiske tradition og udvikling i Danmark.
Det er meget bekymrende, siger Jan Hoby.