Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
23.3.2007
Pressemeddelelse:
Københavns kommune pålægger daginstitutionerne mere bureaukrati og standardisering af pædagogik og børneliv
De Københavnske politikere taler om afbureaukratisering, samtidig med der iværksættes flere og flere kontrolopgaver i daginstitutionerne. Sidste skud på stammen, er ”Overgangsskema ved skolestart”.
Et 8-siders langt skema, der skal udfyldes på alle tosprogede børn, der har modtaget sprogstimulering i henhold til folkeskoleloven § 4a.
”Politikerne taler om respekt og frihed til kommunens ansatte. Men i stedet udviser Københavns Kommune mistillid. ”Overgangsskema ved skolestart” er udtryk for den vildfarne tidsånd; mere kontrol, skærpede krav om indberetninger, flere påbud og standardisering af pædagogik og børneliv”udtaler Jan Hoby Forretningsudvalgsmedlem i LFS, og fortsætter;
”Politikernes forestilling om, at kvaliteten i det pædagogiske arbejde og i ledelsesarbejdet holder ganske enkelt ikke, når de forsøger igennem forskellige foranstaltninger at binde daginstitutionerne ind i en spændetrøje af strammere kontrol”.
”Overgangsskema ved skolestart” er et stykke pædagogiske og psykologisk makværk og vildfarelse. Et udtryk for konkurrencesamfundets éndimensionelle børne- og menneskesyn. Overgangsskemaet handler grundlæggende om at finde frem til, hvad barnet ikke kan.
Der fokuseres på mangler frem for ressourcer og kompetencer hos barnet.
”Overgangsskema ved skolestart” viser både en politisk og forvaltningsmæssig uvidenhed om tosprogethed hos børn og om integration af sproglige mindretal.
Der sættes lighedstegn mellem børns begrebsdannelse og deres sproglige udvikling.
”Overgangsskemaet opfatter et hjørne af sproget som hele sproget. Dermed ses der bort fra, at børns sproglige udvikling og mestring heraf, er et komplekst spørgsmål, som også omfatter forældrenes sociale og uddannelsesmæssige baggrund”. udtaler Jan Hoby , og fortsætter ”Københavns Kommune må trække ”Overgangsskema ved skolestart” tilbage NU! I stedet skal Kommunen udvise tillid til det pædagogiske personale. Vis det ved at lade daginstitutioner og forældre indgå i dialog med skolerne om børns optimale overgang til skolen - og drop kontrollen!”
Ikke nok med at Københavns Kommune udsender et stykke pædagogisk og psykologisk markværk, med indbygget mistillid, kontrol og tidsrøveri, så opfordrer kommunen også til formynderi. I en mail til daginstitutionslederne skriver kommunen;
”Her videresendes en ny opgave som skal løftes i alle de institutioner der har børnehavebørn der skal starte i skole - Læs venligst den vedlagte følgeskrivelse.
Selv om forældrene evt. ikke ønsker at give et samtykketil at skemaet afleves til skolen skal skemaet udfyldes, da det også kan fungere som en evaluering af institutionens sprogarbejde ift. det enkelte barn - i denne situation kan I så blot ikke videresende skemaet til skole”.
”LFS opfordrer på det kraftigste politikerne og kommunen til at starte afbureaukratiseringen ved konkret at droppe ”Overgangsskema ved skolestart”. Giv de ansatte energi til deres arbejde; udvikling, dannelse og omsorg for byens børn.” slutter Jan Hoby , Forretningsudvalgsmedlem i LFS
For yderligere information Jan Hoby , Forretningsudvalgsmedlem i LFS, mobil tlf. 30 94 81 42