Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFS-pressemeddelelse 13.8.2008
Ritt Bjerregaard tager fejl! Rødt kort til heldagsskolen i København
Ritt Bjerregaards skriver i sit nyhedsbrev d. 11. august at ”Heldagsskolerne er flagskibene i den offentlige sektor” og fortsætter; "Heldagsskolerne er en ny pædagogisk vision, hvor vi i langt højere grad anerkender, at den moderne familie har brug for en skole, der også løfter andre opgaver end bare de faglige. Heldagsskolerne kan langt bedre bidrage til den opdragelse, der foregår i regi af offentlige institutioner.”
”Overborgmester Ritt Bjerregaard tager fejl.
Set ud fra et fritidspædagogisk perspektiv, - og set ud fra børns ret til ”fritid”, så er der dømt rødt kort til heldagsskolerne i Hillerødgades skole og på Klostervængets skole. Der er langt mindre tid til leg i de københavnske heldagsskoler.
Både fordi skoledelen udgør den største del af dagen, men også fordi mange børn ikke gør brug af fritidstilbuddet” udtaler Jan Hoby Forretningsudvalgsmedlem i LFS, og fortsætter; ”i heldagsskolen har fritidspædagogikken og legen ikke fået sin egen plads, til trods for at det var en del af den politiske aftale. I heldagsskolen opfattes fritidspædagogikken og legen alene som pædagogisk lokkemad i læringens tegn. Leg som barnets nærmeste zone for videre udvikling anerkendes ikke i heldagsskolen”.
Ritt Bjerregaard skriver: "Heldagsskolerne er en moderne vision, hvor vi forsøger at give bedre forhold for undervisning, samtidigt med at fritid og det sociale samvær er sat i nye rammer. Det betyder, at skolen har bedre muligheder for at løfte mange flere opgaver der ligger naturligt sammen med indlæringen".
”Disse udsagn holder ikke i virkeligheden. Det ligeværdige samarbejde mellem lærere og pædagoger er ikke-eksisterende i de to heldagsskoler til trods for, at den politiske aftale stadfæster ligeværdighed.
Det er alene lærerne der har rum og plads til at definere og udfolde deres faglighed. Fritidspædagogik forstået som en vekselvirkning mellem de enkelte børns initiativ og formåen og det pædagogiske personales bevidste indsats i relation hertil, er ikke-eksisterende i heldagsskolerne. Den øgede fokus på faglighed levner ikke plads til en sådan kombination” udtaler Jan Hoby, og fortsætter; ”det pædagogiske personale er på udebane i heldagsskolen, der alene sikrer lærernes metodefrihed og det pædagogiske personales tilsvarende mangel på samme.
Det er en rigid og konservativ skolekode, der dominerer i de to heldagsskoler, - og der er ikke tilvejebragt et minimum af muligheder for et ligeværdigt samarbejde på trods af, at de to heldagsskoler har eksisteret i et år” siger Jan Hoby, - og slutter; ”heldagsskolen i sin nuværende form er en katastrofe for børns ret til fritid og leg.
Heldagsskolen har vist, at der ikke er respekt for fritidspædagogikken og det pædagogiske personale. Ritt Bjerregaard udviser samme mangel på respekt.”
For yderligere information Jan Hoby, Forretningsudvalgsmedlem i LFS, mobil tlf. 3094 8142