Fagligt tema:
Børn og leg og læring
Læring og skoleparathed er ikke farligt
”Problemet opstår, hvis alt, der ikke er leg, bliver defineret som en ”skolegørelse” af pædagogikken. Lad os blive gode til at dyrke en faglighed og en didaktisk tankegang, uden at det bliver snævert, skoleagtigt og stærkt overstyret af pædagogen. Svaret er ikke bare at gå tilbage til den frie leg!”
-Stig Broström
Der skal være plads til både iscenesat læring og fri leg i dagtilbuddene, og det er ikke farligt.
Det mener Stig Broström, forsker og professor ved Aarhus Universitet, og Thorleif Frøkjær, forsker og lektor ved UCC, som er enige om, at diskussionen om børn, leg og læring nemt bliver enten-eller i stedet for både-og.
”Giv nu pædagogerne fred til at øve sig i at få lavet en spændende, aktiv dynamisk pædagogik, hvor der er plads til børnenes egne initiativer, men hvor de voksne også er ude på noget,” siger Stig Broström.
Pædagogers betydning for børns læring er stor og har betydning op i skolen. Børnene skal have mulighed for at begrebsliggøre det, de har oplevet, for at de opnår en bevidst læring. Og det kan pædagogerne hjælpe med.
Læs hele interviewet med Stig brostrøm og Thorleif Frøkjær her
Stig brostrøm og Thorleif Frøkjær har sammen skrevet bogen "Science i dagtilbud", hvor pædagoger arbejder med læring ved at gennemgånaturens lovmæssigheder sammen med børn. Læs mere om bogen på forlaget her