Kan COVID-19 (coronavirus) være en arbejdsskade?
Smitte med COVID-19, også kaldet coronavirus, er som udgangspunkt ikke en arbejdsskade. Smitte med COVID-19 vil dog i nogle tilfælde efter en konkret vurdering kunne anerkendes som arbejdsskade – enten en arbejdsulykke eller en erhvervssygdom.
Almindeligt forekommende virussygdomme som f.eks. almindelig influenza kan normalt ikke anerkendes som en arbejdsskade.
Det skyldes, at der er en betydelig risiko for at blive smittet uden for arbejdssituationen, og at det derfor ikke kan sandsynliggøres, at smitten er en følge af arbejdets forhold. Det vil gælde ved de fleste tilfælde af COVID-19.
Hvis man er sundhedspersonale, der arbejder med COVID-19, er man ikke pålagt at påvise en konkret smittekilde. Det skal kunne sandsynliggøres, at smitten er sket på arbejdet. Hvis man er udsat for en risiko i sit arbejde, er det normalt tilstrækkeligt til, at man kan sandsynliggøre, at smitten er sket der.
Sundhedspersonale skal således ikke påvise en konkret smittekilde. Det gælder læger, social- og sundhedsassistenter, sygeplejersker, portører og rengøringspersonale. Det gælder også andre faggrupper, der har tæt borgerkontakt, der medfører risiko for smitte.
For at kunne anerkende smitte med COVID-19 som arbejdsskade, skal det derfor kunne sandsynliggøres, at personen har været udsat for en konkret smitte i forbindelse med arbejdet, eller at den smittede er udsat for en særlig risiko i forbindelse med sit arbejde.
Det kræves også, at diagnosen COVID-19 er stillet. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er mistanke om sygdommen.
I alle tilfælde er det en konkret vurdering, om sygdommen vil kunne anerkendes som en arbejdsskade, og diagnosen COVID-19 skal være stillet.
https://aes.dk/da/Presse-og-nyheder/Nyhedsarkiv/2020/17_april_COVID19.aspx
Anmeldelse af Corona-smitte som en arbejdsskade:
Hvis en medarbejder har COVID-19, skal arbejdsgiveren kun anmelde skaden til sit forsikringsselskab, hvis:
- Diagnosen COVID-19 (corona) er stillet
- Der er sandsynlighed for, at medarbejderen er blevet smittet i forbindelse med sit arbejde
- Der er udsigt til ydelser efter loven, eller hvis tilskadekomne er sygemeldt mere end 5 uger
Der skal ikke ske anmeldelse alene på grund af smitterisiko eller karantæne på virksomheden.
LFS/FOA anbefaler, at alle tilfælde af smitte med COV19 skal anmeldes ud fra forsigtighedsprincippet.
Derudover skal læger og hospitalsafdelinger, som behandler patienter med COVID-19, kun anmelde sygdommen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), hvis:
- Der er sandsynlighed for, at patienten er blevet smittet i forbindelse med sit arbejde. Det kan for eksempel være sundhedspersonale, der har behandlet patienter med COVID-19.
Generelt gælder, at læger skal anmelde til AES, når de konstaterer eller får mistanke om, at en person har pådraget sig en konstateret eller formodet erhvervssygdom. Det skal ske snarest muligt og senest 8 uger efter, at lægen eller tandlægen er blevet bekendt med erhvervssygdommen og den formodede sammenhæng med arbejdet.
Kilde: www.aes.dk
Hjemmet som arbejdsplads
I disse coronatider er der mange ansatte som arbejder hjemme. Hvis en ansat udfører sit arbejde hjemme i stedet for arbejdsgivers virksomhed, kan en skade godt være omfattet af arbejdsskadesikringsloven.
Det afgørende er, om skaden skete på grund af forhold, som arbejdsgiver har haft indflydelse på, eller om skaden skete på grund af den ansattes egen indretning af hjemmearbejdspladsen. Det afgørende er, om den ansatte var beskæftiget på en måde, der kan defineres som arbejde i arbejdsgiverens interesse, da den ansatte kom til skade.
Man er eksempelvis ikke omfattet, hvis man falder over en cykel i sin indkørsel, da cyklen i indkørslen ikke er et forhold, arbejdsgiver har indflydelse på.
Hvis en ansat kommer til skade under transporten mellem hjemmearbejdspladsen og den sædvanlige arbejdsplads i forbindelse med, at den ansatte skal hente eller aflevere materialer, vil den ansatte være omfattet af loven.
Man er ikke omfattet af loven, hvis man går private ærinder, f.eks. private indkøb, mens man arbejder fra en hjemmearbejdsplads.
Når en ansat har tilkaldevagt eller rådighedsvagt, vil den ansatte være omfattet af loven under transporten mellem hjemmet og arbejdspladsen og omvendt.
Mere fleksible medarbejdere
Coronaen kræver mere fleksible medarbejdere. Kommunerne og Forhandlingsfællesskabet har indgået en ny aftale – fælleserklæring, der i en periode øger arbejdsgiverens ret til at omplacere de ansatte til akutte funktioner, hvor der er mangel på personale. Dette betyder, at nogle medarbejder vil få ændrede arbejdsopgaver, arbejdstid og arbejdssted i en periode. Det kan f.eks. være en pædagog fra almenområdet som omplaceres på specialområdet i en periode.
De ansatte vil indgå i løsning af kritiske funktioner og vil fortsat følge deres egen overenskomst. Hvis de varetager opgaver indenfor en anden overenskomst, skal de have relevant faglig baggrund, og de skal have oplæring og instruks i de nye opgaver. Det sidste vil gælde for alle ansatte, uanset faglig baggrund, da arbejdsgiveren har en særlig ansvar for at arbejdet udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt i henhold til arbejdsmiljøloven.
De ansatte vil stadig være omfattet af arbejdsskadesikringsloven, hvis de kommer til skade i forbindelse med sine nye funktioner.
Generelle anbefalinger for at undgå smitte
Generelle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen for at undgå smitte med virus i luftvejene:
- God håndhygiejne og hånddesinfektion. Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
- Undgå kontakt med personer der har tegn på forkølelse og/eller luftvejsinfektion
- Hvis du skal nyse eller hoste så brug engangslommetørklæde og alternativt i albuebøjningen
- Undgå håndtryk, kindkys, kram - begræns den fysiske kontakt
- Vær opmærksom på rengøring - både hjemme og på arbejdspladsen
- Vær opmærksom når du er på steder med tæt kontakt til mange mennesker fx offentlig transport. Hvis man holder ved et håndtag eller snor, skal man spritte hænder bagefter.
Regler om risikovurdering
Som arbejdsgiver er det dit ansvar løbende at kortlægge risikoen for, at dine medarbejdere kan blive udsat for påvirkninger, der kan skade deres sikkerhed eller sundhed. Hvis kortlægningen viser, at der er risici forbundet med arbejdet, er det din pligt som arbejdsgiver at iværksætte foranstaltninger, der så effektivt som muligt imødegår risikoen, herunder f.eks. gennem indretning af arbejdet, og følge Sundhedsstyrelsens råd om at mindske smitten.
Udsatte medarbejdere
Vær opmærksom på, at du som arbejdsgiver også har ansvar for at beskytte særligt følsomme risikogrupper blandt dine medarbejdere mod farer, som kan være særligt alvorlige for dem – så som smitte med coronavirus. De særligt følsomme grupper kan fx være medarbejdere, der er gravide, kronisk syge eller ældre. Du bør i din risikovurdering følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger i forhold til disse grupper.
Læs mere her: