Arbejdstidsaftale
OBS: Aftalen er udløbetden 14. juni 2020.
Aftale om fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden - indgået af SOF og LFS (pdf)
Blanket: Aftale om frivillighed (pdf)
Kære jer i Socialforvaltningen i København
Grundet de usædvanlige omstændigheder, og det for nuværende ukendte omfang af? udbredelsen af COVID-19, har LFS lavet en aftale med Socialforvaltningen (SOF) om, at SOF i tilfælde af omfattende nødberedskab må fravige overenskomsternes krav. SOF ser meget alvorligt på situationen, og har brug for at medarbejderne i perioden yder en øget fleksibilitet udover det normale.
SOF oplyser, at de hele tiden holder sig opdateret på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, Koncernservice og Kommunernes Landsforening. Herudover oplyser SOF, at du på KK’s hjemmeside (kk.dk/corona) kan få seneste nyt vedrørende corona.
LFS har aftalt med SOF, at vi løbende holder hinanden orienteret om hvilke tiltag, der er nødvendige på området.
Du kan derfor med fordel orientere dig på vores hjemmeside om emnet, da vi løbende opdaterer på (lfs.dk/corona)
Har du spørgsmål i forhold til den aktuelle situation vi står i, er du velkommen til at kontakte LFS.
Vores mobiltelefoner er åbne på hverdage ml. kl. 10.00 og 14.00.
På vores hjemmeside (lfs.dk/kontakt) kan du se specialafdelingens telefonnumre.
Såfremt dit spørgsmål omhandler den daglige drift, omgang med borgerne eller lignende er anbefalingen, at du først kontakter din leder for afklaring af spørgsmålet.
SOF vil som udgangspunkt arbejde med at løse de kommende udfordringer med frivillighed, men bliver nødt til at være forberedt på at kunne løse livsvigtige opgaver akut uanset krisens omfang.
FOA/LFS anerkender nødvendigheden af, at SOF grundet de helt særlige omstændigheder akut kan få brug for at omlægge arbejdstid og anvendelse af medarbejderne med et meget kort varsel. FOA/LFS er åben overfor, at tjenestetilrettelæggelsen kan ske med et kortere varsel end de arbejdstids aftalte fire uger.
Aftalen mellem SOF og LFS vedr. fleksibel arbejdstid er vedhæftet.
Bemærk: Med aftalen åbnes der op for, at den enkelte medarbejder kan indgå en personlig aftale om normaltjeneste op til 16 timer uden særskilt honorering, dette er for at give mulighed for at opnå længere frihedsperioder. Bemærk at aftalen kun er gældende hvis både du og arbejdsgiveren har indgået særskilt aftale. Denne aftaleblanket er også vedhæftet mailen
Det skal pointeres, at vi anbefaler, at du selv notere sin arbejdstid: dato, møde/gåtid, antal timer i alt og evt. andet tjenestested. Dette for at du senere har din egen dokumentation, hvis det senere viser sig at der er fejl i arbejdsgiverens oplysninger.
Med venlig hilsen
Helle Haslund /Specialafdelingen
Forretningsudvalgsmedlem