Fagligt tema:
Børn og angst
Illustration: Thomas Balle
Pædagoger kan være med til at forebygge angst
Pædagoger i dagtilbuddene kan hjælpe børn, der er i gråzonen i forhold til at udvikle en angstlidelse. Det kan de gøre ved at skabe et miljø, der fremmer en sund og åben nysgerrighed, og ved at gå forrest og vise, at de ikke er bange.
Angst er den hyppigst forekommende psykiske lidelse hos børn, og halvdelen af de børn, der har en specifik fobi eller en separationsangst, får den, når de er mellem fem og syv år gamle.
Derfor kan pædagoger i dagtilbud gøre en vigtig indsats ved at være med til at forebygge, at et ængsteligt eller frygtsomt barn udvikler en egentlig angstlidelse, mener Barbara Hoff Esbjørn, som er leder af Center for Angstpå Københavns Universitets Institut for Psykologi.
Læs hele interviewet med Barbara Hoff Esbjørn i LFS Nyt her
Anden litteratur om børn og angst:
"Hjælp dit ængstelige barn"
Af: Ann Wignall, Heidi Lyneham, Ronald M Raee, Susan H. Spence, Vanessa Cobham
Hjælp dit ængstelige barn er en trin for trin-guide til dig, som er forælder til et ængsteligt barn eller bare gerne vil vide mere om børn og angst.
Læs mere her
"Særligt sensitiv - eller særligt udfordret? - En guide til professionelle"
Af: Barbara Hoff Esbjørn& Marie Tolstrup & Nicoline Normann & Sofie Wille Østergaard
Bogen går kritisk, men konstruktivt til begrebet særlig sensitivitet. Bogen giver psykologer, pædagoger, lærere og andre praktikere den fornødne faglige viden til at forholde sig professionelt til børn, der har udfordringer og svært ved at finde trøst og ro, eller som er særligt opmærksomme på det, der sker omkring dem.
Gennem konkrete cases viser den, hvordan særlig sensitivitet til forveksling kan ligne psykiatriske diagnoser som angst, ADHD og autisme.
Læs mere her
"Alt for få ved hvordan de skal hjælpe angste børn"
Kronik af professor Barbara Hoff Esbjørn (Center for Angst, Institut for Psykologi) i Kommunen den 18. juni 2015.
Læs kronikken her