Seksuel chikane har konsekvenser for de ansatte
Ansatte, som oplever seksuel chikane fra patienter, klientereller kunder, har flere depressive symptomer end ansatte, der ikke er udsat.
Men ansatte, der erudsat for seksuel chikane fra kolleger, ledere eller andre ansatte har et endnu højere niveau af depressive symptomer, endnår den seksuelle chikane udøves af patienter, klienter eller kunder.
Det viser resultaterne af et dansk studie fra 2017. Studiet omfatter dels spørgeskemasvar fra 7.603 ansatte i undersøgelsen ’Arbejdsmiljø og Helbred i Danmark 2012 og dels spørgeskemasvar fra 1.041 organisationer i undersøgelsen ’Virksomhedernes arbejdsmiljøindsats’ fra samme år.
Studiets resultater tyder på, at konsekvenserne af seksuel chikane er værre, hvis chikanen udøves af kolleger, ledere eller andre ansatte, end hvis chikanen er fra patienter, klienter og kunder.
Tidligere forskning har også vist, at der er en øget risiko for langvarigt sygefravær for medarbejdere, som er udsat for seksuel chikane fra kolleger, ledere eller andre ansatte, mens man ikke fandt en øget risiko ved seksuel chikane fra patienter, klienter og kunder.
De nye resultater tyder altså på, at seksuel chikane fra patienter, klienter og kunder også har nogle negative konsekvenser.
Arbejdstilsynet angiver, at
“der er tale om seksuel chikane, når en person regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – udsætter en anden person for uønskede handlinger af seksuel karakter, som vedkommende opfatter som krænkende”. I undersøgelsen blev der ikke givet en definition af begrebet seksuel chikane, så det var op til medarbejdernes egen vurdering, om de oplevede at være udsat for seksuel chikane.
Studiet er udført i et samarbejde mellem:
- Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA
- COWI A/S
- Syddansk Universitet
- Københavns Universitet
Læs den videnskabelige artikel:
Friborg MK., Hansen JV, Aldrich PT., Folker AP, Kjær S, Nielsen MBD, Rugulies R and Madsen IEH.Workplace sexual harassment and depressive symptoms: a cross-sectional multilevel analysis comparing harassment from clients or customers to harassment from other employees amongst 7603 Danish employees from 1041 organizations. Friborg et al. BMC Public Health (2017) 17:675. DOI 10.1186/s12889-017-4669-x