LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Emner
  • Kommunale budgetter
  • Tidligere budgetår
  • Budget 2011
  • LFS-bemærkninger til B- og- U-udvalget vedr. klynger og budget 2011
 

Sidemenu

  • Økonomisk politik 2011-2012
    LFS: Som en tyv om natten - økonomiaftalen mellem regeringen og KL
     
    FOA: En deprimerende kommuneaftale
     
    FOA-pjece: Vi har brug for efterløn
     
    FOA: 2020 plan: Arbejdsvejen er rigtig
     
    FOA: Efterlønnen sprængt i atomer
     
    Hvornår kan jeg gå på efterløn
     
    FOA: Debatoplæg om økonomisk vækst
     
    FOA-pressemeddelelse: Stadig færre går på efterløn
     
    FOA: Det koster kassen at gå på efterløn
     
    2.2.2011: LO indkalder til stormøde om efterlønnen
     
    Faktaoplysninger om efterløn
     
    Kritiske analyser: Afskaffelse af efterlønnen
     
    Faglig udtalelse: Gør Løkkes efterlønsraket til en nytårsfuser
     
  • BUFs svar til LFS vedr. HK-medarbejdere i klyngerne
     
  • Budget 2011 - ny struktur og ny budgetmodel
     
  • Hvidbog for klynger - Københavns kommunes vejledning til ny struktur
     
  • Institutioner med ledelelsesforsøg / atypiske ansættelser
     
  • LFS: Giv byen en julegave. Drop sommerferielukningen i uge 29 og 30
     
  • KFO vil have politikerne på banen
     
  • Presseklip: København får 3.800 nye daginstitutionspladser
     
  • Individulle ordninger for ledere, souschefer og ledelsesforsøg
     
  • LFS-bemærkninger til B- og- U-udvalget vedr. klynger og budget 2011
     
  • Lønaftaler klyngeledere og pædagogiske ledere
     
  • Høringssvar vedrørende ny budgetmodel - LFS
     
  • Høringsvar almen ledersektion: Ny budgetmodel
     
  • LFS-pressemeddelelse: Åben TR-møde på Rådhuspladsen i Kbh 7. oktober 2010
     
  • Budgetdemonstration: VIS DIT HJERTE (23-09-2010) - video og fotos
     
  • Budgetdemonstration: VIS DIT HJERTE (23-09-2010)
     
  • LFS-pressemeddelelse: Budgetforlig 2011 København
     
  • Budget vedtaget i Frederiksberg kommune
     
  • Budgetforlig i Københavns kommune
     
  • LFS-pressemeddelelse: Vis dit hjerte, Frank. Støt byens børn. Morgenaktion onsdag d. 15.september i KBH
     
  • LFS-pressemeddelelse: Klyngeinstitutioner skader ikke børn og pædagogik
     
  • SF og socialdemokraterne: Københavnske fritidshjem bevarer morgenåbent
     
  • KFOs alternative sparekatalog
     
  • Fotos fra morgenaktion
     
  • Ledersektion-Almen: Om morgenåbning
     
  • Budget 2011 aktiviteter på det sociale område
     
  • LFS-plakater til budget 2011
     
  • Flyer: Bevar morgenåbning på fritidshjem
     
  • LFS-høringssvar til klynger m.v.
     
  • LFS-kommentarer til BUF-vejledning om institutioners ønske om skift af tilhørsforhold (overgang til selveje)
     
  • LFS-pressemeddelelse: Fyr topcheferne! Ja til et socialt ansvarligt budget i København
     
  • LFS-pressemeddelelse: Byens pædagogiske personale er klar til budgetkamp
     
  • LFS-pressemeddelelse: TR-mødet 31.5. udtaler om budget 2011
     
  • Powerpoint fra møder om besparelser - maj
     
  • Powerpoint fra ledermøde 6.8. - Søren Smidts oplæg
     
  • LFS-pressemeddelelse: Omfordel pengene fra administration, KKFO
     
  • BUF: Information om klyngestruktur i København
     
  • LFS-lederne: Vi har ikke blåstemplet klyngeinstitutioner
     
  • KFO-pressemeddelelse: Massivt nej til besparelser
     
  • Radikale: Siger nej til forringelser på børneområdet
     
  • Presseklip: Besparelser på børne- og unge-området / klyngeledelse
     
  • Youtube: Jan Hoby fortæller om daginstitutioner / klyngeledelse
     
  • Inst. Stjerneskuddet: Åbent brev til Børne- og Ungeudvalget om besparelser
     
  • Almen ledersektion: Høringssvar ny stryktur og klynger
     
  • Lederfagligt forum på Indre Nørrebro: Høringssvar om klyngeledelse
     
  • Tanker fra mellemledere på Nørrebro
     
  • Budgetaktiviteter på det sociale område for 2011
     
  • LFS-pressemeddelelse: Her er pengene!
     
  • Regerings spareplan 2010
     
  • LO-København: Nej til aftaler med regeringen
     
  • Presseklip om overpriser / indkøbsordning
     
  • LFS-pressemeddelelse om indkøbsordningen i København
     
  • Ytringsfrihed gælder også ved besparelser
     
  • FTF: Hver anden er bange for at åbne munden
     
  • Offentligt ansatte står sammen mod nedskæringer
     
  • Budgetaftale Frederiksberg kommune
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.11.2010  | Almen  
  
 

Til
Børne- og Ungeudvalget
Cc. Direktør, Else Sommer og Direktør, Christine Brochdorf

2. november 2010

LFS-bemærkninger til flere emner vedr. Klyngestruktur og Budget 2011

Kommunale daginstitutioner versus selvejende daginstitutioner

BUF’s anbefalinger, vedr. overgang fra kommunal daginstitution til selvejende, er det LFS’s opfattelse, at det er et skridt i den forkerte retning. Det er en markant forringelse af ansættelsesvilkårene for vores medlemmer, herunder trygheden i ansættelsen i Københavns kommune, som et bredt ansættelsesområde.

Vi er stærkt uforstående overfor, at BUF anbefaler kommunale institutioner til selvejende institutioner, da det bliver dyrere for kommunen (+ 2,1 % i administrationsbidrag) og forringer de kommunale ansattes ansættelsesvilkår og tryghed i ansættelsen.

BUF er i gang med en markant afbureakratisering, som i sin konsekvens vil medvirke til også en økonomisk gevinst. Det er derfor LFS opfattelse - at enhver merudgift i forbindelse administrative serviceringer, digitalisering m.v. af det selvejende område, skal afvises.

LFS har før gjort opmærksom på den markante forskelsbehandling der er mellem kommunale og selvejende daginstitutioner. Det virker som om partierne over en bred front i Børne- og ungdomsudvalget mener at, at kommunen har ”monopoliseret” dagsinstitutionsområdet for at genere de selvejende. Det er derfor relevant, at spørge, hvilken medicin I som politikere vil bruge for at bryde ”monopolet”.

Vil I som politiske udvalg bruge mere selveje og privatisering af tidligere kommunale opgaver for at få det ”fri” konkurrenceelementet ind i Københavns Kommune eller har det politiske udvalg stadig tiltro til fælles ansvar og løsninger?

Det kunne tyde på at I som politikere simpelthen har givet op i forhold til kommunale daginstitutioner. I mange år har politikerne forsømt mange chancer for at få de offentlige dagsinstitutioner til at fungere optimalt.

Tankegangen er øjensynligt, at det er besværligt, at styre de kommunale daginstitutioner – så hvorfor ikke lade selvejende og private prøve kræfter med det. I stedet for at tage fat om roden på problemerne er der en overhængende fare for at I som politikere vælger den nemme, ansvarsløse og dovne løsning – mere selveje og privatisering.

Strukturtilpasning på skoler (2010-79661). BR-behandlet den 14. oktober 2010

Vi har modtaget høringsmateriale, vedr dette punkt. Det er dybt betænkelig, at sende et høringsmateriale til høringsparterne, der er så mangelfuld og upræcist. Bl.a følgende :

- At forældrebestyrelsen i Livjægerhuset ikke er tilskrevet som høringspart.

- At forældrerådet i SPK ikke er tilskrevet som høringspart.

- At det er meget uklart hvilke høringsfrister der reelt er gældende. Og til hvilke høringsparter skrivelserne er sendt til – er det Østerbro eller Amager? – og hvilke tidsfrister? (dokumentnr. 2010 -619813 og dokumentnr 2010-711044)

- At fritidshjemmet, Livjægerhuset og SPK, special-KKFO’en, stort set ikke er nævnt i materialet. Dog bortset fra at fritidshjemmets bygning i Livjægergade skal rives ned! - og Livjægerhuset 100 fritidshjemspladsr kan placeres på Kastelsvej 60!
Der er ikke nærmere beskrevet hvilke overvejelser, BUF har gjort sig i denne forbindelse, omkring de fysiske rammer, organiseringen og struktur i forbindelse med der udover de eksisterende 100 fritidshjemspladser, skal etableres endnu fritidshjemspladser.

- At SPK, Special-KKFO’en siden 3. kvartal 2009, har ansøgt om overgang til specialfritidshjem, forankret under Dagtilbudsloven. Dette er heller ikke nævnt i høringsmaterialet.

- At SPK, Special-KKFO’en endnu engang gjorde opmærksom på deres ansøgning om forankring under dagtilbudsloven, i forbindelse med diskussioner og beslutning om klyngestrukturen – og i forbindelse at Helhedsplanen for Østerbro, skulle indgå i nærværende strukturforslag.

- At de 400 nye fritidshjemspladser og de ca. 30-50 specialfritidshjempladser ikke er beskrevet hvilke overvejelser BUF har gjort sig omkring dette forhold.

- At LFS ved henvendelse til direktionen den 1. oktober, forslår en 82. klynge, med en almen og special-spor under dagtilbudsloven.

Det er dybt betænkelig, at informationen til høringsparterne er meget mangelfuld. Vi oplever også en manglende respekt omkring ledelse og personalet i SPK special- KKFO’en, der igennem et år, seriøst og velovervejet, har ansøgt om at blive forankret under dagtilbudsloven (jf BR’s 2003 beslutning).

De 5 fritidshjem der ønsker at blive KKFO’er

De personalegrupper, LFS har talt med, udtrykker tydeligt at de egentlige bevæggrunde til ønsket om at blive KKFO’er, er spørgsmålet om valget mellem ”pest eller kolera”.
LFS forstår personalets usikkerhed omkring klyngestruktur og hvordan implementeringen af denne vil gå. Vi mener derfor også, at det er et meget uholdbart vurderingsgrundlag at træffe et valg på, både set i et kort- og langsigtet perspektiv.
Det vil få fatale konsekvenser for den fritids- og klubpædagogiske autonomi og indsats, hvis fritidshjemmene forankres under folkeskoleloven.

Vi ser med stor bekymring på at BUF fortsætter med, desuagtet politiske beslutninger (2003-beslutningen) og politiske garantier fra tidl. Overborgmester Ritt Bjerregaard og socialdemokraterne, at skabe grundlag for etablering af flere KKFO pladser (se også afsnittet om strukturtilpasning på skoleområdet).
En politisk beslutning om at gøre eksisterende fritidshjem til KKFO, vil skabe stor usikkerhed omkring tidligere politiske beslutninger og garantier.

Ligestilling af KKFO’er og fritidshjem

KKFO'ere og fritidshjem kan ligestilles i budget-henseende, men ikke i forhold til hvordan budgettet skal bruges. Når jeres beslutning, vedrørende souschefniveauet på fritidshjem, ikke er blevet mødt af fagretslig modstand fra LFS's side, handler det alene om, at der samtidigt fjernes ledelsesmæssige opgaver i et omfang, der juridisk retfærdiggør reduktionen i ledelsen.

Man kan ikke bruge 2003 beslutningen, vedr. fritidshjem og KKFO'er, til en "mekanisk" overførsel af denne beslutning til KKFO'erne.
Der fjernes ikke ledelsesopgaver i KKFO'erne, der på nogen måde juridisk retfærdiggør afskedigelse/omplacering af souschefer.

Derfor vil enhver budgetreduktion på KKFO'erne, være at betragte som grønthøster på basispersonalet. Evt. forsøg på afskedigelse/omplacering af souschefer på KKFO'er, vil af LFS blive ført som sager med usaglig afsked/ sanktion. Vindes disse sager - hvilket vi selvfølgelig er sikre på - så medfører det i sig selv en merudgift på op til 3 mdr. løn pr. souschef.

Vi har prøvet at sige det til jer før - den eneste måde hvor på I kan sikre jer, at budgetreduktioner på KKFO'erne sker på ledelse, er ved at ændre KKFO'erne til fritidshjem og derved reel afbureaukratisering af de ledelsesmæssige opgaver.

Helt galt går det, når I så yderligere går skridtet videre med Special-KKFO'erne - med begrundelse i, at der også skal ske ledelsesmæssig reduktion på dette område, af hensyn til ligestilling med de almindelige KKFO'er.

I personalesager (afsked/omplacering af souschefer) er det ikke nok, at have synspunkter og holdninger, her omhandler det jura.
I denne optik, savner forslaget enhver saglig begrundelse. Vi vil selvfølgelig føre sagerne.

Det betyder selvfølgelig at I står overfor, at budgetreduktionerne på almindelige KKFO'er og på Special-KKFO'er reelt alene kan ske på basispersonalet - altså sænkning af det pædagogiske niveau. Og særligt for de fritidshjem der foreslås at overgå til KKFO'er, vil selve overgangen, dels fordyre ledelse (ekstra løn til såvel KKFO-leder, souschef og skoleleder) og at overgangen derudover flytter budgetreduktionen fra ledelse til basispersonale.

Med venlig hilsen

Jan Hoby
Næstformand i LFS

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5751 Loadtid: 0.080 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5751 Loadtid: 0.080 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5751 Loadtid: 0.080 sek.
Download logo