Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Høringssvar
omkring Helhedsløsningen for skole- og institutionsstruktur i Tingbjerg
Til
Børne- og Ungdomsudvalget
Sekretariatet
att: Else Sommer og Søren Hegnby
Rådhuset
7. december 2007
Vedr. høringssvar omkring Helhedsløsningen for skole- og institutionsstruktur i Tingbjerg
Hermed LFS’s kommentarer til ovennævnte helhedsløsning i Tingbjerg.
Klostervænget og Hillerødgade skole har på nuværende tidspunkt formelt været etableret som heldagsskoleforsøg, siden skoleårets begyndelse i august 2007. Med baggrund i de erfaringer de pædagogiske medarbejdere i disse to forsøg allerede har gjort sig, finder LFS det relevant endnu engang at citere fra vores høringssvar omkring Faglighed for Alle. Her beskriver vi bl.a. omkring forsøg med heldagsskolerne, vigtigheden af at forsøgene skal hvile på et grundlag hvor det bl.a. sikres at de – fremmer ligeværdigheden mellem pædagoger og lærere i respekt for begge professioners ligeværdige kompetencer. Også når det gælder mulighederne og tiden til at indgå i forsøgene – sikrer børn, pædagogiske medarbejdere og lærerne ordentlige fysiske rammer. En arkitektur og æstetik, der fremmer børns lyst til udvikling og læring. Samtidig skal der sikres et godt psykisk og fysisk arbejdsmiljø for medarbejderne…
Et grundlag som stadig er lige aktuelt og samtidig hermed at der ikke skal herske tvivl om de indgåede aftaler omkring ansættelses- og arbejdsvilkår.
De kommunalpolitiske hensigtserklæringer og mål for heldagsskoleforsøgene beskriver bl.a. også vigtigheden af ligeværd, respekten for professionernes kompetencer - men de facto viser desværre noget andet på de allerede etablerede forsøg.
Det er derfor utrolig vigtigt at følge op på de allerede indhøstede erfaringer, så man ikke i Tingbjerg endnu engang skal opfinde ”den dybe tallerken”.
Af konkrete tiltag forventer vi derfor:
- At forvaltningen, evt. i samarbejde med de relevante faglige organisationer, målrettet informerer medarbejdergrupperne om helhedsløsningen umiddelbar efter den politiske beslutning er truffet. Formålet hermed er, at medvirke til at der eksisterer samme vidensniveau og fra samme tidspunkt for alle ansættelsesgrupper.
- AT der ved opstarten af forsøget etableres en tydelig og en fælles forståelse i blandt alle medarbejdergrupper, hvad grundlaget for forsøget er og at formuleringen af metoderne for udmøntningen af forsøget skal løses i fællesskab.
- AT de pædagogiske medarbejdere også reelt vil opleve at de har og vil få en høj grad af medindflydelse og medbestemmelse på forsøget.
- AT det tværfaglige samarbejde bygger på ligeværdighed og respekten for at de faglige kompetencer som skal komplementere hinanden i opgaveløsningen.
- At desuagtet heldagsskolens fysiske placering er i et område som tidligere har været lærernes domæne, skal der etableres et reelt fælles fagligt fundament for alle faggrupper i de givne fysiske rammer.
- AT der etableres et grundlag i forsøget der skaber mulighed for at den enkelte medarbejder blive motiveret og oplever et reelt medansvar for forsøgets udmøntning og udvikling.
- AT der er de optimale pædagogiske medarbejder-ressourcer, både i tiden kl. 8.00 -15.00 hvor de faglige ressourcer skal komplementere hinanden og til de fritidspædagogiske opgaver inden kl. 8.00 og efter kl. 15.00
- AT der sikres ligeværdighed i blandt faggrupperne, for mulighederne og tiden til at deltage i udviklingsopgaver i Heldagsskolen.
- AT der fortsat er tilknyttet en konsulent og koordinator for forsøget.
- AT hvis der politisk er en forventning om en ordentlig evaluering af forsøgene, vil det være nødvendigt at der kontinuerligt indsamles erfaringer under hele forsøgsperioden. Ikke kun isoleret for hvert af de respektive forsøg, men også et samlet og kontinuerligt overblik over alle tre forsøg.
- AT der fortsat sikres og etableres fuldtidsstillinger i alle forsøgene. Vi henviser også i denne forbindelse til kommunens forpligtelse som arbejdsgiver og i forlængelse af Trepartsaftalen, at sikre deltidsansattes ret til at blive tilbudt fuldtidsstillinger.
- AT det grundig overvejes at lukke ISA-projektet. Ud fra vores vurdering vil det ikke være muligt at forfølge de politiske mål kommunen har for projektet, når der samtidig iværksættes et forsøg hvor rammen for de undervisningsmæssige og fritidspædagogiske opgaver målrettet skal foregå i Heldagsskolen for de 6 – 10 årige.
- AT det personale fra henholdsvis Grostedet 16 og Bygårdsstræde 23 der ikke direkte skal indgå i heldagsskoleforsøget, så tidligt som muligt inddrages i fremtidige perspektiver der kan være for disse tilbud efter at 6 – 10 års pladserne flyttes over i Heldagsskolen.
- AT aftale mellem LFS og BUF vedr. Jobbank finder anvendelse i forbindelse med implementeringen af helhedsløsningen.
Forslaget til helhedsløsningen vil få nogle umiddelbare og afledte virkninger for bl.a. Børnehuset, Grostedet 16 og Den kombinerede institution i Bygårdsstræde 23. Set i et fremtidigt perspektiv mener vi, der med fordel vil kunne udvides med børnehavepladser i Grostedet 16, når fritidshjemspladserne implementeres i heldagsskolen.
I Bygårdsstræde 23 hvor fritidshjemspladserne også implementeres i heldagsskolen ville der her være de optimale muligheder for at tilbyde fritidshjemsplads til de ca. 225 børn i 6 – 10 års alderen, der rekrutterer andre skoler end Tingbjerg skole.
Herefter vil der samlet set, fremstå en institutionsstruktur der har et tilbud til de 0 – 6 årige (Grostedet 16), et fritidshjemstilbud til børn i 6- 10 årige der rekrutterer andre skoler (Bygårdsstræde), og et fritids- og ungdomsklubtilbud (SBBU) for de 10- 18 årige i Tingbjerg skoles grunddistrikt og endelig en Heldagsskole der bygger på de samme grundlæggende principper som de øvrige heldagsskoleforsøg i København.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Forretningsudvalgsmedlem i LFS