Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Børne- og Ungeudvalget
Sekretariatet
Att: Direktør Else Sommer og Kontorchef Søren Hegnby
LFS, den 12. januar 2007
Vedr. høringssvar omkring principper for forsøg med heldagsskoler (j.nr.2006-3725)
Hermed følger LFS’s høringssvar vedrørende; ” Principper for forsøg på heldagsskoler”.
I LFS lægger vi vægt på at heldagsskoleforsøgene får det bedst mulige udgangspunkt, både for de implicerede børn og unge og for personalet. Vi har derfor gjort os temmelig mange overvejelser omkring forsøgenes rammer. I forlængelse heraf imødeser vi også, som faglig organisation, at vi udover nærværende høringssvar, tillige indgår i de nødvendige drøftelser og forhandlinger vedrørende grundlaget og rammerne for heldagsskoleforsøgene.
I forhold til den konkrete indstilling finder vi det positivt, at det for alle 3 heldagsskoler gør sig gældende, at det omhandler et heldagsskoletilbud fra kl. 7-17 (med en 7-timers obligatorisk skoledag), at heldagsskolen skal være et varieret pædagogisk tilbud som også indbefatter socialpædagogisk omsorg og børnenes fritid. Heldagskolen skal hermed sikre et pædagogisk rum, hvor børn og unges selvværd og identitetsfølelse næres og udvikles og hvor legen, variationer og mangfoldigheden af oplevelser kan skabe livsglæde hos børn og unge.
At heldagsskolerne, Hillerødgade og Klostervænget, etableres som én organisation med enstrenget ledelse er vi enige i. I forbindelse hermed, er vi også enige i at heldagsskolens souschef skal være pædagog og at de souscheffunktioner der alene relaterer sig til undervisning, varetages af en lærer.
Da heldagsskoleforsøget i Tingbjerg er noget mere kompliceret, anerkender vi at ledelsesstruktur og organiseringen af forsøget er anderledes konstrueret. Vi vil dog ikke undlade at udtrykke vores bekymring omkring Tingbjerg. Her er der rigtig meget der kan gå galt og derfor opfordrer vi kraftigt til, at både den lokale og centrale forvaltning er særlig opmærksomme og medvirker til, at indholdet i heldagsskolen, i udgangspunktet, svarende til forsøgene på Hillerødgade og Klostervænget.
I forlængelse af beslutningen omkring Faglighed for Alle og Tingbjerg lokalområdes tilbud generelt for børn og unge i alderen 0-23 år, vil der være en faldgrube som der nødvendigvis også bør være skærpet opmærksom omkring. Både generelt for lokalområdets tilbud og særlig i forhold til heldagsskoleforsøget, mener vi det er nødvendigt at der målrettet arbejdes for at lokalområdet ikke kommer til at ”lukke sig om sig selv”. Dette kan eksempelvis imødekommes ved, at fastholde muligheden for at børn, der med baggrund i deres særlige behov, går i et specialskoletilbud andetsteds i København, fortsat kan benytte fritidstilbuddet i Tingbjerg. Og at der målrettet arbejdes for, at dagtilbuddene for større børn og unge understøtter mulighederne for at etablere kammeratskabsgrupper også med andre børn og unge, fra andre lokalområder.
De steder hvor Heldagsskolen fremtræder som én organisationsenhed og/eller hvor der er tale om integrerede institutioner med 0 – 6 års pladser der indgår i forsøget, vil vilkårene være yderst problematisk, både set i forhold til den pædagogiske opgave for de 0-6 årige og det at forsøget skal forankres under folkeskolelovningen. Denne problematik indgår vi gerne i en nærmere drøftelse omkring, for at finde mulige løsninger herpå.
LFS har udarbejdet et notat omkring vores holdning til det pædagogiske og personalepolitiske grundlag for forsøget med heldagsskole. Du kan klikke dig ind på notatet her https://www.lfs.dk/1234. Vi finder det dog relevant i dette høringssvar, at beskrive hvilke personalepolitiske principper der, vi finder, har afgørende betydning som forudsætning for at grundlaget for forsøget kan udvikle sig i positiv retning;
- At de pædagogiske medarbejdere og lærernes professionalisme og faglige viden inddrages ligeværdigt. Vi har i øvrigt i tidligere drøftelser med forvaltningen fået garantier for, at både pædagoger og pædagogmedhjælpere indgår i forsøget.
- At der i ledelsesstrukturen eksisterer en ligeværdighed i fordelingen af ledelsesfunktionerne.
- At der skabes et grundlag for, at de pædagogiske medarbejdere har et eget rum for faglig sparring og udvikling.
- At rammen for organisering af arbejdet foregår i tværfaglige teams, repræsenterende lærere og pædagogiske medarbejdere. Formålet med teamarbejdet er gensidighed indadtil i teamet, hvor der er tillid og respekt omkring hinandens kompetencer, og delegation af beslutningskompetence til teamet omkring hvordan fagenes kompetencer kan komplementere hinanden i opgaveløsningen.
- At der er særlig opmærksomhed omkring sikringen af medarbejdernes medbestemmelse og medindflydelse.
- At arbejdstilrettelæggelsen for alle medarbejdere, der i indgår i forsøget, planlægges ud fra 365 dage/52 uger om året.
- At der sikres fuldtidsstillinger og der ikke planlægges med delt tjeneste.
- At grundlaget er til stede, hvor medarbejdernes fysiske og psykiske arbejdsmiljø fortsat kan udvikles.
- At såvel både A- og B-siden er repræsenteret og paritetisk sammensat i såvel heldagsskoleråd og styregrupper.
Sluttelig ønsker vi at præcisere, at vi forventer, at de fritidshjem og klubber, der er forankret under Lov om Social Service før de indgår i forsøg med Heldagsskole, efter afslutningen af forsøget lovgivningsmæssigt skal forankres på samme vilkår som før, såfremt forsøget ikke permanentgøres.
med venlig hilsen
Britt Petersen
Formand for LFS
Jan Hoby
Forretningsudvalgsmedlem