Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Høringssvar om organisering af fritidsinstitution på Gasværksvejens Skole som KKFO
Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Direktionssekretariatet
Rådhuset
1599 København V
København den 28.2.2006
Vi takker hermed for muligheden for at afgive høringssvar omkring ovennævnte.
Vores svar vil omhandle følgende tilgange; helhedsvurderinger, fælles ledelse og medinddragelse.
Vi stiller det umiddelbare og åbne spørgsmål – er der behov for det antal foreslåede pladser?
Det kan konstateres af indstillingsmaterialet at der ikke bliver nedlagt fritidshjemspladser – er det på kort eller lang sigt?
Hvilke prognoser ligger der til grund herfor?
I naturlig forlængelse af etablering af genåbning af Gasværksvejens skole og etablering af fritidshjemspladser, vil det også være nærliggende at fremkomme med vurderinger på behovet for klubpladser!
Grundlæggende er vi af denne holdning, at tiltag som foreslået altid bør vurderes i et helhedsperspektiv ud fra et professionelt og dokumenteret grundlag.
Vi er opmærksomme på, at prognoser i sin substans altid vil være usikre og dette skal der derfor tages højde for.
Men vi havde gerne set uddybende begrundelser vedrørende oplysningen om, at der ikke bliver nedlagt fritidshjemspladser ved etablering af 6 grupper, samt behovet for klubpladser i den forbindelse.
Det er med stor forundring vi konstaterer, at forvaltningen anser fællesledelse som en forudsætning for at kunne skabe sammenhæng i barnets hverdag og at samtænkningen alene vil kunne fungere og styrkes via fælles ledelse.
Fælles ledelse fremstår som et endegyldigt grundlag for at kunne understøtte børns udvikling og styrke samarbejdet mellem de pædagogiske medarbejdere og lærerne. Vi vælger alene at tolke dette som en påstand, der ikke kan dokumenteres.
Det er politisk besluttet, at der først i efteråret 2008 fremlægges en evaluering af og status for samtænkningen, hvori det indgår om eksistensen af to typer fritidsinstitutioner (fritidshjem og KKFO’er) volder vanskeligheder for et ligeværdigt samarbejde mellem skole og fritidsinstitutioner – så hvor er dokumentationen for ovennævnte påstand!
Vi betragter derfor disse begrundelser for etablering af en KKFO, som udtryk for disrespekt over for de pædagogiske medarbejdere i fritidshjemmene!
Denne disrespekt er samtidigt direkte i strid med de formulerede personalepolitikker.
Vi er bekendt med at den integrerede institution Absalon, allerede i maj 2005, rettede henvendelse til det daværende Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen, hvor de foreslog at udvide med fritidshjemspladser fra Gasværksvejens skole.
Institutionen begrundede bl.a. forslaget med den store erfaring og kompetence de pædagogiske medarbejdere allerede har, omkring ligeværdigheden og respekten i mødet mellem to fag- og arbejdspladskulturer.
Hvad er begrundelsen for at man fuldstændig har tilsidesat denne henvendelse?
Herudover finder vi det meget betænkeligt at fritidsinstitutionerne generelt i området ikke har været reelt inddraget, men at der alene henvises til et møde med en referencegruppe hvor de pædagogiske medarbejdere i området ikke er repræsenteret.
Afslutningsvis er det væsentlig for os at præciserer nogle grundlæggende principielle holdninger.
For det første, er et enstrenget ledelsessystem ikke en forudsætning for at et ligeværdigt og respektfuld samarbejde imellem forskellige faggrupper kan fungere optimalt.
For det andet, mener vi det har afgørende betydning at der ved iværksættelse af nye initiativer (her pladsudvidelse), sikres en reel medinddragelse af de pædagogiske medarbejdere der arbejder i fritidsinstitutionerne i lokalområdet.
Endelig ønsker vi at tilkendegive, at vi ikke kan anbefale etablering af en KKFO på Gasværksvejens skole med baggrund i ovennævnte svar.
Med venlig hilsen
Forretningsudvalgsmedlem, Pia Bah