Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
april 2006
Høringssvar fra KFO (Københavns Forældre Organisation)
i forbindelse med forslag til ny integrationspolitik for Københavns Kommune
I KFO er vi generelt glade for at integrationsindsatsen i Københavns Kommune sættes på dagsordnen.
I betyrelsen er vi flere, der har vores børn i institutioner med mange børn med anden etnisk baggrund. Noget vi mener er et stort plus, som giver oplevelser, vi ikke ville have været foruden.
Når det er sagt, mener vi i KFO at oplægget er meget lidt ambitiøst.
Først og fremmest fordi vi ikke kan se de store forskelle på den indsats, der beskrives i oplægget og indsatsen i dag.
Vi mener, at der er mangel på fokus på nogle helt centrale områder.
Derfor ønsker vi at pege på følgende:
Københavns Forældreorganisations høringsvar i forbindelse med forslag til ny integrationspolitik for Københavns Kommune
Til:
Sekretariatschef Vibeke Østergaard
Ledelsessekretariatet
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Københavns Kommune
Kvalificering, rekruttering og fastholdelse
Indsatsen i daginstitutionerne bør styrkes. Der bør satses på kvalificering gennem forskningsbaseret uddannelse og efteruddannelse til personalet i daginstitutionerne. Hermed mener vi kompetencegivende efteruddannelse i samarbejde mellem CVUer og universiteter, som personalet kan bygge videre på. Men som også bygger på den nyeste viden. Der bør sættes fokus på rekruttering og fastholdelse af pædagogisk uddannede i pædagogstillinger, med henblik på et bedre grundlag for opgavevaretagelsen.
Der bør afsættes ressourcer, herunder timer forberedelse af sprogstøtte indsatser, øvrige pædagogiske indsatser, der kan styrke integration samt øget forældresamarbejde m.v. Og man skal ikke læse mange sider i Undervisningsministeriet vejledning om sprogstimulering til tosprogede småbørn før man kan se, at der kræver meget ekstra tid, hvis indsatsen skal løses kvalificeret.
Institutioner med mange børn med anden etnisk baggrund bør gøres så attraktive, at forældre med etnisk dansk baggrund vælger institutionerne til.
Det bør sikres, at institutionerne får den fornødne støtte til at hjælpe til børn og familier der mistrives. Der bør gøres en massiv indsats i forhold til det tværfaglige samarbejde. Der bør udpeges institutioner som specialiseres i netop familier med krigs- og flugttraumer og følger hos børn. Disse institutioner bør tildeles ressourcer, så de kan vejlede andre institutioner. Der bør satses på opkvalificering af institutioner, skoler og klubber frem for projekter.
Fritid og heldagsskole
Der bør etableres matrikeløse fritidshjem og fritidsklubber, hvor kvalificerede voksne dels kan iværksætte initiativer og aktiviteter, dels kan støtte indsatsen i de frivillige organisationer. Fritidshjem og klubber bør være forældrebetalings og kontigent frie. Medarbejderne bør kvalificeres gennem forskningsbaseret efteruddannelse således, at de får bred indsigt i børns sproglige udvikling (fra 7 – 15 år).
Der bør sættes fokus både på de unge, der er gået ud af 9. klasse, men ikke har påbegyndt uddannelse, men der bør i særdeleshed sættes fokus på den gruppe unge, der aldrig får taget 9. klasses afgangseksamen.
Regeringens ansøgningspulje til forbedret kvalitet i dagtilbud
Kan være en måde at finansiere nogle af tiltagene på.
Samtidigt vil vi gerne pege på, at vi synes det virker en smule betænkeligt på den ene side at varsle en stor besparelse i daginstitutionerne og samtidigt lægge op til vedtagelsen af endnu en opgave som institutionerne skal løse.
Som forældre til børn i de Københavnske institutioner er vi nødt til at pege på, at minimumsgrænsen er ved at være nået. Når man har børn i institutioner med mange børn med anden etnisk baggrund må man konstant overveje flytning.
Ikke fordi institutionen ikke er god eller, at man ikke synes at mangfoldigheden er en styrke, men fordi at selv små ting vælter læsset.
En influenza-epedemi kan have vidtrækkende konsekvenser og barselorlov er et ord man slet ikke nævner. Hvis en pædagog siger op kan der gå måneder før man får en ny - der er ingen at få. Der er ikke plads til, at personalet også tager efter- og videreuddannelse. Hvordan er vi nået dertil?
Vi mener derfor, at vil man tage integrationen seriøst, må man også tage institutionerne seriøst og prioritere dem.
Med venlig hilsen
Jørgen Gregersen
På vegne af
Københavns Forældrenetværk (KFO)