Politiken den 11. februar 2008:
Professor: Øget kontrol af institutioner virker ikke
Tilsyn og kontrol er ikke vejen til at få bedre forhold på vore sociale institutioner, siger professor. Motivation af personalet er bedre.
Af Kaare Skovmand
De senere års mange sager om svigt i plejen eller medicineringen på danske sociale institutioner har rejst et udbredt ønske om bedre tilsyn og mere kontrol.
Seneste sag omhandler bocentret Ringbo i Bagsværd ved København, hvor de ansatte beskyldes for systematisk overmedicinering af psykisk syge beboere med stærkt afhængighedsskabende medicin.
Kontrol er en snuptagsløsning
Men hvis man vælger at satse på mere tilsyn og skarpere kontrol for at undgå de mange sager, skal man tage sig i agt - eller i hvert fald være helt klar over, hvad konsekvenserne kan være. Det siger professor i statskundskab ved Center for Velfærdsstatsforskning på Syddansk Universitet Asbjørn Sonne Nørgaard til politiken.dk.
»Mere kontrol er en snuptagsløsning på alle problemer, som politikerne trækker frem for at vise, at de gør noget. Vi har jo allerede et system, hvor embedslægene fører tilsyn med en lang række institutioner på statens vegne. Men det forhindrer jo ikke, at der hele tiden opstår nye sager«.
»Hvis man ønsker at skærpe dette system og øge kontrollen, snakker vi måske om, at der skal foretages eksempelvis 5 årlige tilsyn på et plejehjem i stedet for et. Det vil som et slag på tasken kræve ansættelse af måske 150-200 embedslæger til opgaven. Hvor får vi de læger fra? Og hvad når der stadigvæk vil blive fundet fejl? Skal kontrollen så ske 10 gange om året«, spørger Asbjørn Sonne Nørgaard.
Dialog frem for kontrol
Den fynske professor offentliggør om en måneds tid en ny undersøgelse med titlen 'Plejehjemstilsyn og politik på pressens præmisser'. Han ønsker ikke at gå i detaljer med undersøgelsen, men vedgår gerne, at en af dens hovedpointer er forholdet mellem kontrol og dialog.
»Jeg siger ikke, at man slet ikke kan opnå noget gennem kontrol. Det kan muligvis være nødvendigt, hvis man står med en personalegruppe, der ikke selv er motiveret for forbedringer. Men så skal det være med en skræmmeeffekt, der virkelig batter. Og man skal gøre sig klart, at kontrol avler kontrol, og før man ved af det, står man med en stor bureaukratisk papirtiger«.
Personalet skal motiveres
»Vælger man øget kontrol og tilsyn, er det det samme som at vedgå, at det personale, der skal kontrolleres, ikke er motiveret til selv at løse problemerne. Derfor når man efter min opfattelse længere ved at motivere de ansatte. Det kan eksempelvis gøres ved at lade de ansatte komme i dialog med konsulenter eller med udviklingsteams, så man i fællesskab kan drøfte, hvad der skal gøres på institutionen«, siger Asbjørn Sonne Nørgaard.
Se artiklen her (link er ikke længere aktivt, red.)