Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Samtænkning mellem skole og fritidshjem
27. august 2003
Til:
Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen
Direktionssekretariatet
Rådhuset
1599 København V.
Høringssvar vedr. forslag om en ny ledelsesstruktur i folkeskolen
Landsforeningen for socialpædagoger (LFS) takker for at blive hørt omkring en ny ledelsesstruktur i folkeskolen. Vi vil hermed kvittere med følgende bemærkninger.
LFS´ opfattelse er, som udgangspunkt, at en ny ledelsesstruktur kan være en nødvendighed set i forhold til moderniseringen i den offentlige sektor og de krav der i øvrigt stilles til folkeskolen og derved til ledelsen.
Det er dog også LFS´ opfattelse, at der har været alt for kort tid til ordentlig behandling af så grundlæggende forandringer som der lægges op til, og hermed manglende mulighed for en grundig gennemgang af fordele og ulemper ved forslaget. En ordentlig behandling som også gav mulighed for en grundig dialog med ledere og medarbejdere, som trods alt er denne gruppe der både skal implementere og arbejde under en ny struktur.
I forhold til høringen har LFS fokuseret på denne del af forslaget, der har indflydelse på og konsekvenser for vores medlemmer.
Lederen og ledelsen af KKFOén.
LFS er enig i, at KKFO lederen er en del af skolens ledelse og lederen har ansvar for den pædagogiske- og personalemæssige ledelse af KKFO'en.
En opgave der skal varetages i samarbejde med stedfortræderen af KKFOén. I den forbindelse stiller vi os i øvrigt undrende overfor, at stedfortræderen overhovedet ikke er nævnt i forslaget. Det er LFS´s opfattelse at leder og stedfortræder i KKFOén udgør et ledelsesteam, som er vigtigt at beskrive nærmere.
LFS er enig i forvaltningens formuleringer omkring delegation af kompetence. I forlængelse heraf, bør det derfor være den enkelte skole der beskriver hvilke andre ledelsesopgaver KKFO lederen kan have udover ovennævnte.
Af forslaget fremgår det, at KKFO lederen blandt andet har det koordinerende ansvar for samarbejdet mellem skolen og de til skolens tilknyttede fritidsinstitutioner, herunder samtænkningen.
Hvad betyder det koordinerende ansvar? Vi finder formuleringen uklar.
Ved en hver organisationsændring er det vigtigt, at de ledere og medarbejdere der omfattes af ændringen, har et tydeligt billede og forståelse af hvad ændringerne vil betyde. Derfor bør det koordinerende ansvar beskrives nærmere.
Af det oprindelige grundlag for samtænkningen fremgår det, at samarbejdet mellem skole og fritidsinstitutioner er et samarbejde mellem 2 ligeværdige parter.
Derfor skal der i det lokale udviklingsforum ikke fremstå tvivl om ligeværdigheden, samtidig med at grundlaget for udviklingen af samarbejdet mellem skolen og fritidsinstitutioner foregår både mellem ledere, lærere og pædagogiske medarbejdere.
Det er LFS´ erfaring, at det gode og ligeværdige samarbejde, i forbindelse med blandt andet samtænkning, lokalt er organiseret meget forskelligt.
Dette begrunder yderligere, hvorfor det bør være en lokal afgørelse om hvordan dette samarbejde og koordineringen heraf varetages bedst muligt.
Vi anbefaler i øvrigt at:
- organisationsændringen understøttes af relevante og nødvendige efteruddannelses- og kompetenceudviklingstilbud.
- leder og stedfortræder har tid og rum til udvikling af ledelsesteamet på KKFOén.
Med venlig hilsen
Landsforeningen for Socialpædagoger
p.l.v.
Dorthe Thorbech