LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2003-2005
  • LFS-høringssvar: Samtænkning mellem skole og fritidshjem (september 2003)
 

Sidemenu

  • Etniske minoritetsgrupper, høringssvar (oktober 2005)
     
  • Sundhedspolitik for dagtilbud (september 2005)
     
  • LFS-høringssvar: Klubbernes målsætning (september 2005)
     
  • Børne- og familiepolitik, høringssvar (august 2005)
     
  • Ny struktur i København - høringssvar fra LFS (juli 2005)
     
  • Demokrati og service, høringssvar (juni 2005)
     
  • LFS-ledersektions høringsvar: Vippeordning (januar 2005)
     
  • LFS-høringssvar: Samtænkning mellem skole og fritidshjem (september 2003)
     
  • Høringssvar: Ny ledelsesstruktur i folkeskolen (august 2003)
     
  • Pædagogisk perspektivplan (april 2003)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  
  
 

Samtænkning mellem skole og fritidshjem

12. september 2003

Til:
Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen
Direktionssekretariatet
Rådhuset
1599 København V.

Høring vedr. principper for samtænkning mellem skole og fritidsinstitutioner

Landsforeningen For Socialpædagoger (LFS) har modtaget høringsskrivelse vedrørende principperne for samtænkning mellem skole og fritidsinstitutioner. Vi vil hermed kvittere med følgende svar.

LFS finder det positivt, at der formuleres principper for udviklingen af samtænkningen.
Set i lyset af at samtænkningen kun har fungeret i et par år, kan udviklingen betyde at der kan være behov for en justering af principperne.

Generelt i principperne indgår beskrivelsen af pædagogerne og lærerne som professioner.
Vi er enige med forvaltningen i, at fastholde respekten for og tydeliggørelsen af disse professioner. Men samtidig er det også vigtigt i formuleringen at være opmærksom på, at de pædagogiske medarbejdere fra fritidsinstitutionerne indgår i samtænkningen.

Det er også vigtigt for LFS endnu engang at præcisere, at samtænkningen foregår mellem 2 ligeværdige parter og fastholde respekten for den enkelte institutions/skoles selvstændige kompetence.

Vi har følgende bemærkninger til de konkrete formuleringer af principperne:

Struktur og organisation af samtænkning

Princip 1, 2. ”bombe”: At den enkelte skole har færrest mulige institutioner tilknyttet.
LFS’s kommentar hertil:
Hvis forvaltning med formuleringen - færrest mulige – mener, at det kan være nødvendigt i konkrete lokalområder, at etablere 2 udviklingsfora omkring en skole, er vi enige. Men hvis formuleringen betyder, sammenlægninger af institutioner er vi uenige, da denne formulering herved kun kan medvirke til at skabe unødvendig uro.

Princip 3, 2. ”bombe”: At der skal samarbejdes i sammenhængende forløb på dage eller uger i aldersintegrerede grupper m.v……
LFS’s kommentar hertil:
Det bør være det enkelte udviklingsforum der sammen formulerer hvilken organisering og metode der anvendes, for sikring af at efterleve princippet om både det vertikale og horisontale samarbejde i indskolingen.

Inddragelse af forældrene, princip 4:

Vi er enige med forvaltningen omkring vigtigheden af inddragelse af forældrene i principperne for udmøntningen af samtænkningen lokalt. Men hvordan forældrene inddrages i praksis, bør foregå i en dialog mellem personalet og forældrene. Derfor bør alene den 1. ”bombe” fremgå af teksten.

Nytænkning i forhold til lærernes og pædagogernes samarbejde om det enkelte barn

Princip 6, 1. ”bombe”: at der etableres en fast gruppe m.v……
LFS’s kommentar hertil:
At der etableres en fast gruppe af medarbejdere kan vi godt se det hensigtsmæssige ved. Men her er det væsentligt, at være opmærksom på samarbejdsudvalgsreglerne om medbestemmelse, § 16, hvoraf det fremgår, at den enkelte institution/skole har kompetencen omkring arbejdstilrettelæggelsen. Derfor bør formuleringen ændres, så det er tydeligt fremgår at der udvises respekt for institutionens/skolens kompetence og respekten for deres øvrige opgaver.

Vi finder det positivt, at der siden opstarten af samtænkningen har været etableret en følgegruppe, hvor organisationerne også har deltaget. Dette arbejde bør fortsætte for at kunne understøtte den indholdsmæssige udvikling af samtænkningen.

LFS stiller sig gerne til rådighed med uddybende kommentarer.

Med venlig hilsen
p.l.v.
Pia Bah

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/564 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/564 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/564 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo