Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Samtænkning mellem skole og fritidshjem
12. september 2003
Til:
Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen
Direktionssekretariatet
Rådhuset
1599 København V.
Høring vedr. principper for samtænkning mellem skole og fritidsinstitutioner
Landsforeningen For Socialpædagoger (LFS) har modtaget høringsskrivelse vedrørende principperne for samtænkning mellem skole og fritidsinstitutioner. Vi vil hermed kvittere med følgende svar.
LFS finder det positivt, at der formuleres principper for udviklingen af samtænkningen.
Set i lyset af at samtænkningen kun har fungeret i et par år, kan udviklingen betyde at der kan være behov for en justering af principperne.
Generelt i principperne indgår beskrivelsen af pædagogerne og lærerne som professioner.
Vi er enige med forvaltningen i, at fastholde respekten for og tydeliggørelsen af disse professioner. Men samtidig er det også vigtigt i formuleringen at være opmærksom på, at de pædagogiske medarbejdere fra fritidsinstitutionerne indgår i samtænkningen.
Det er også vigtigt for LFS endnu engang at præcisere, at samtænkningen foregår mellem 2 ligeværdige parter og fastholde respekten for den enkelte institutions/skoles selvstændige kompetence.
Vi har følgende bemærkninger til de konkrete formuleringer af principperne:
Struktur og organisation af samtænkning
Princip 1, 2. ”bombe”: At den enkelte skole har færrest mulige institutioner tilknyttet.
LFS’s kommentar hertil:
Hvis forvaltning med formuleringen - færrest mulige – mener, at det kan være nødvendigt i konkrete lokalområder, at etablere 2 udviklingsfora omkring en skole, er vi enige. Men hvis formuleringen betyder, sammenlægninger af institutioner er vi uenige, da denne formulering herved kun kan medvirke til at skabe unødvendig uro.
Princip 3, 2. ”bombe”: At der skal samarbejdes i sammenhængende forløb på dage eller uger i aldersintegrerede grupper m.v……
LFS’s kommentar hertil:
Det bør være det enkelte udviklingsforum der sammen formulerer hvilken organisering og metode der anvendes, for sikring af at efterleve princippet om både det vertikale og horisontale samarbejde i indskolingen.
Inddragelse af forældrene, princip 4:
Vi er enige med forvaltningen omkring vigtigheden af inddragelse af forældrene i principperne for udmøntningen af samtænkningen lokalt. Men hvordan forældrene inddrages i praksis, bør foregå i en dialog mellem personalet og forældrene. Derfor bør alene den 1. ”bombe” fremgå af teksten.
Nytænkning i forhold til lærernes og pædagogernes samarbejde om det enkelte barn
Princip 6, 1. ”bombe”: at der etableres en fast gruppe m.v……
LFS’s kommentar hertil:
At der etableres en fast gruppe af medarbejdere kan vi godt se det hensigtsmæssige ved. Men her er det væsentligt, at være opmærksom på samarbejdsudvalgsreglerne om medbestemmelse, § 16, hvoraf det fremgår, at den enkelte institution/skole har kompetencen omkring arbejdstilrettelæggelsen. Derfor bør formuleringen ændres, så det er tydeligt fremgår at der udvises respekt for institutionens/skolens kompetence og respekten for deres øvrige opgaver.
Vi finder det positivt, at der siden opstarten af samtænkningen har været etableret en følgegruppe, hvor organisationerne også har deltaget. Dette arbejde bør fortsætte for at kunne understøtte den indholdsmæssige udvikling af samtænkningen.
LFS stiller sig gerne til rådighed med uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
p.l.v.
Pia Bah