Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Høringssvar
vedr. forslag til ”klubbernes målsætning i København Kommune"
Til
Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen
Direktionssekretariatet
Rådhuset
1599 København V.
5.9.2005
LFS takker for muligheden for at komme med vores kommentar til overnævnte og kvitterer med følgende bemærkninger.
De overordnede mål for klubområdet finder LFS er dækkende. Dog savner vi formuleringer omkring vigtigheden af, at større børn og unge udvikler tolerance overfor anderledes tænkende og andre med en anderledes kulturel baggrund.
Klubberne er og skal fortsat være en vigtig og afgørende aktør i forhold til den forebyggende indsats over for alle byens børn og unge. Herudover er det vigtig at beskrive tydeligere end det fremstår, at Københavns kommunes særkende som storby er udtrykt ved en mangfoldighed i befolkningssammensætning, det lokale islæt, klubbernes fysiske rammer og den pædagogiske praksis. Dette særkende er vigtigt at bevare og understøtte.
Derfor finder vi også at beskrivelserne af de overordnede målsætninger bærer præg af en for høj detaljeringsgrad, da der visse steder formuleres konkrete handlingsveje for de overordnede mål. Vi havde hellere set der var en klar adskillelse mellem politisk besluttede målsætninger og udmøntningen af de politiske mål.
Omsætningen af overordnede mål og metoder i den pædagogiske praksis er en klar opgave for klubberne at formulere, evt. med råd og vejledning fra forvaltningen. Ved at det er den enkelte klub og et givet lokalområde der gør de overordnede mål operationelle, vil dette i langt højere grad sikre at udmøntningen modsvarer mangfoldigheden af særkendet. Samtidigt er det i sagens natur klubmedarbejderne der har det største kendskab til det område de arbejder i.
Derfor er vi også forundrede over, hvorfor der beskrives et underafsnit om arbejdsmetoder! Arbejdsmetoder og den pædagogiske praksis skal nødvendigvis udvikles og formuleres ude i den enkelte klub og lokalområde.
Politisk formulering af overordnede mål for klubområdet forudsætter nogle afgørende faktorer der nødvendigvis skal være til stede for at disse kan indfries, nemlig ressourcer der modsvarer opgaverne og uddannelses- og kompetencemæssige initiativer der fortsat kan udvikle området.
Afslutningsvis finder vi det nødvendigt at præciserer, at vi forventer ovennævnte bemærkninger tages alvorligt omkring vigtigheden af at give de pædagogiske medarbejdere ejerskabet til at formulerer metoder i den pædagogiske praksis.