LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2003-2005
  • Pædagogisk perspektivplan (april 2003)
 

Sidemenu

  • Etniske minoritetsgrupper, høringssvar (oktober 2005)
     
  • Sundhedspolitik for dagtilbud (september 2005)
     
  • LFS-høringssvar: Klubbernes målsætning (september 2005)
     
  • Børne- og familiepolitik, høringssvar (august 2005)
     
  • Ny struktur i København - høringssvar fra LFS (juli 2005)
     
  • Demokrati og service, høringssvar (juni 2005)
     
  • LFS-ledersektions høringsvar: Vippeordning (januar 2005)
     
  • LFS-høringssvar: Samtænkning mellem skole og fritidshjem (september 2003)
     
  • Høringssvar: Ny ledelsesstruktur i folkeskolen (august 2003)
     
  • Pædagogisk perspektivplan (april 2003)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  
  
 

LFS' høringssvar til FAF

vedrørende pædagogisk perspektivplan

Til:
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen
Kontoret for service til børnefamilier
Bernstorffsgade 17, 1. sal
1592 København V

25.4.2003

Vedr. høringssvar om Pædagogisk Perspektivplan

Først en tak fordi LFS har fået mulighed for at blive hørt, dels gennem dette høringssvar, men også løbende i processen.

LFS har den holdning, at overordnede, politisk fastsatte mål for det pædagogiske arbejde er godt. Man skal blot sikre, at der såvel kommunalt som lokalt forsat er mulighed for bevarelsen af mangfoldighed.

Dagtilbudene i så stor en kommune som København må godt være mangfoldige på rammer og indhold. Med rammer mener vi åbningstider, forskellige størrelser institutioner og forskellige tilbud, som man også har det i dag. Vi ved, at det ikke er en del af perspektivplanen at ændre disse, men det er vigtigt, når der målfastsættes på det pædagogiske indhold, at de rammer de skal udføres under er kendte.

Ressourcen skal følge opgaven, og på indholdsdelen skal det sikres, at alle medarbejdere og forældre har mulighed for at påvirke indholdet i tilbudet, så det matcher deres behov og forventninger.

Det er LFS´s opfattelse, at perspektivplanen er et godt og udmærket redskab, som man lokalt i dagtilbudene kan tage udgangspunkt i ved udarbejdelse af den enkelte institutions årsplan og samtidigt kan give det et lokalt islæt.

Det er ligeledes LFS´s opfattelse, at det kan være udmærket at have Udviklingsperspektiverne, som bliver fastsat politisk for en periode på 4 år ad gangen. Dog er det vigtigt, at der forud for en kommunalpolitisk beslutning, inddrager erfaringerne fra området, og at disse erfaringer også danner grundlaget de overordnede pædagogiske mål for området.

Med andre ord er det LFS´s holdning, at det er det kommunalpolitiske niveau der træffer beslutning om de overordnede mål. Men det er vigtigt, at de pædagogiske medarbejdere der skal udføre det pædagogiske arbejde, sammen med forældrene, beslutter hvordan de indfrier målene.
Herved sikres det, at der politisk udvises respekt for de faglige kompetente medarbejdere, da de på baggrund af deres faglige viden vil være de bedste til at udmønte målene.

Samtidig skaber det en større mulighed for at de overordnede mål fra perspektivplanen bliver fælleseje og herved vil det blive tydeligere i den enkelte dagtilbuds årsplan. Denne proces vil også være medvirkende til, at fastholde og udvikle en mangfoldighed på måden at udmønte de overordnede pædagogiske mål.
En mangfoldighed som København som storby skal være stolte af og derfor bevare som et særligt og positivt kendetegn.

LFS vil fortsat gerne bidrage med vores viden og holdninger i forhold til den videre proces omkring perspektivplanen, men også i det videre arbejde hvor planen bliver en del af sektorplanen, som skal være det fremtidige arbejdsgrundlag for dagområdet.

Med venlig hilsen
Pia Bah
Forretningsudvalget i LFS

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/280 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/280 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/280 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo