Børneattest
30. juni 2005 Socialministeriet
Socialministeriets bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse tilbud efter lov om social service og i frivillige sociale organisationer
Indsatsen mod seksuelle overgreb mod børn er og har løbende været højt prioriteret af regeringen, og der er de senere år taget en lang række initiativer for at styrke denne indsats.
I 2001 blev det muligt for foreninger, myndigheder m.fl. at indhente børneattester hos Rigspolitiet på frivillig basis. En børneattest er en særlig straffeattest, der er begrænset til at indeholde oplysninger om domme for seksuelle overgreb begået mod børn efter en række nærmere angivne paragraffer i straffeloven. Børneattesten går længere tilbage end den almindelige straffeattest, og den udgør derfor et væsentligt supplement til den almindelige straffeattest i indsatsen mod seksuelle overgreb.
På baggrund af det supplerende regeringsgrundlag fra 27. august 2003 fremsatte regeringen endvidere et lovforslag om pligtmæssig indhentelse af børneattester i forbindelse med ansættelse af personale mv. Lovforslaget blev vedtaget af Folketinget den 17. juni 2005 og træder i kraft den 1. juli 2005, og medfører en pligt til, at kommuner, amter, foreninger, institutioner m.v. i en række tilfælde skal indhente en børneattest, når der ansættes personale eller engageres frivillige, der skal arbejde med børn under 15 år.
Målet med loven er, at personer dømt for seksuelle overgreb mod børn ikke ansættes i tilbud rettet mod børn, og at pædofile vil undlade at søge ansættelse eller tilbyde deres hjælp i forbindelse med børnerelaterede aktiviteter hos myndigheder og i foreninger, fordi de ved, at der vil blive indhentet en børneattest.
Loven skal udmøntes i bekendtgørelser på de berørte ministerområder, og Socialministeriet har derfor udarbejdet vedlagte bekendtgørelse, der fastsætter nærmere regler for, hvilke myndigheder, foreninger m.v. på Socialministeriets område der er omfattet af loven. Bekendtgørelsen angiver derudover, hvornår en person har en så fast tilknytning til et sted, at der er en pligt til at indhente en børneattest.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at der skal indhentes børneattest for personer, der skal beskæftiges lønnet eller frivilligt herunder for studerende i praktik
- I særlige dag- og klubtilbud
- Som plejefamilie
- I opholdssteder
- I kommunale døgntilbud
- På døgninstitutioner
- Som personlig rådgiver eller fast kontaktperson efter servicelovens § 40, stk. 2, nr. 6 og 7
- I private døgnplejehjem godkendt af kommunen efter servicelovens § 64, stk. 7
- I frivillige organisationer
- hvis den pågældende person skal have direkte kontakt med børn under 15 år.
Det betyder konkret:
1. Hvis det fra ansættelsens eller beskæftigelsens start er hensigten, at tilknytningen skal være af fast og længerevarende karakter, skal der indhentes attest inden ansættelsen, jfr. § 2, stk. 4.
2. Hvis et ansættelses- eller beskæftigelsesforhold ikke er omfattet af nr. 1, fordi der ikke er en tilstrækkelig fast tilknytning til stedet, skal der dog alligevel indhentes en børneattest senest 3 uger efter det tidspunkt, hvor en person har været ansat eller beskæftiget i mere end 3 måneder og inden for dette tidsrum har haft direkte kontakt med børn unge 15 år i mindst 3 tilfælde eller i en sammenhængende periode på mere end 2 uger. Det er her forudsat at den pågældende person fortsat skal være tilknyttet tilbuddet e.l.
Forpligtelsen gælder, uanset om der er tale om et offentligt, et selvejende eller et privat tilbud, og det er arbejdsgiveren eller i visse tilfælde den godkendende myndighed, der skal indhente attesten.
Socialministeriet skal anmode de enkelte kommuner og amtskommuner om at orientere
- de selvejende institutioner og private, som bliver omfattet af forpligtelsen, jf. § 2, stk. 2, og som kommunen eller amtskommunen har godkendt eller indgået aftale med, og
- de frivillige sociale organisationer og foreninger, der modtager økonomisk støtte efter lov om social service § 115, stk. 2, og som bliver omfattet af forpligtelsen, jf. § 2, stk. 3,
om forpligtelsen fx ved at videresende en kopi af dette brev.
Attesterne indhentes hos Rigspolitiet, og der er udarbejdet vejledninger om håndteringen af henholdsvis positive og negative attester, som vil blive udsendt fra Rigspolitiet sammen med attesterne.
Når attesten er modtaget, er det op til det ansættende organ at afgøre, hvorledes man vil forholde sig til en positiv attest.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at anvendelsen af børneattester aldrig vil kunne stå alene eller være det vigtigste middel i indsatsen mod overgreb mod børn. Ved ansættelsen af nye medarbejdere må attesterne suppleres af referencer og oplysninger om tidligere ansættelsesforløb, ligesom der må være opmærksomhed på spørgsmålet i den daglige omgang med børnene.
Kommuner, institutioner, foreninger mv., kan henvende sig til SISO – Videnscenter for Sociale Indsatser ved Seksuelle Overgreb mod børn – for rådgivning vedrørende indsatsen mod seksuelle overgreb mod børn, eller hvis de fx har behov for inspiration til udarbejdelsen af et beredskab til situationer, hvor der er eller kan være tale om seksuelle overgreb mod børn. Se nærmere på http://www.socialstyrelsen.dk/siso