Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Ikke længere gældende:
Tjenestemandsvedtægt
Vedtægt af 23. april 1970 for Københavns Kommunes tjenestemænd (med de indtil 28. oktober 1999 stedfundne ændringer)
Indholdsfortegnelse:
§ 1.-1a. Vedtægtens område
§ 2.-9. Ansættelse
§ 10.-18. Tjenestemandens pligter
§ 19.-25. Suspension, disciplinærforfølgning og injuriesøgsmål
§ 26.-32. Afsked
§ 33. Særbestemmelse om prøveansatte
§ 34.-37. Forhandlings- og organisationsforhold
§ 39.-40. Lønningsrådet
§ 41.-43. Behandling af retstvister
§ 44. Personlige tillæg
§ 45.-46. Lønforskud og lønforskrivning
§ 47.- 47a. Ekstraordinær tjenestefrihed mv.
§ 48. Tjenestemænd på særlige vilkår
§ 49.-50. Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
Vedtægt for Københavns Kommunes tjenestemænd
1. del. Almindelige bestemmelser
Kapitel 1. Vedtægtens område
§ 1. Som tjenestemand anses enhver, der er ansat i Kommunens tjeneste efter reglerne i denne vedtægt.
§ 1a. Når der i denne vedtægt tillægges Økonomiudvalget eller den enkelte borgmester beføjelser, og der herved henvises til nærværende paragraf, må det forstås således, at beføjelsen, for så vidt angår det under Thorvaldsens Museum ansatte personale, udøves af Thorvaldsens Museums bestyrelse.
Kapitel 2. Ansættelse
§ 2. Ansættelse som tjenestemand sker i følgende former:
1) Varig ansættelse.
2) Ansættelse på prøve med senere varig ansættelse for øje.
3) Ansættelse på åremål.
§ 3. Medlemmer af enhedsforvaltningernes direktioner samt i øvrigt tjenestemænd på løntrin 52 eller højere vælges af Borgerrepræsentationen efter indstilling af Økonomiudvalget. Hvis Borgerrepræsentationen ikke ønsker at vælge den, der er indstillet af Økonomiudvalget, gør Økonomiudvalget indstilling om valg af en anden. Dette gentages om fornødent, indtil valg har fundet sted. Samtidig skal Borgerrepræsentationen gøres bekendt med alle ansøgninger om den pågældende tjenestemandsstilling.*)
*) vedrørende Revisionsdirektoratet, jf. § 2, stk. 1, i den fra 1. januar 1998 gældende revisionsvedtægt for Københavns Kommune. vedrørende stadskonduktøren i Københavns Kommune, jf. § 10, stk. 2, i lov nr. 137 af 7. marts 1990 om udstykning og matrikulering.
Stk. 2. Øvrige tjenestemænd ansættes af vedkommende borgmester.**)
**) For ansatte under Thorvaldsens Museum, jf. § 1a. Vedrørende personalet i Revisionsdirektoratet, jf. § 2, stk. 2, i den fra 1. januar 1998 gældende revisionsvedtægt for Københavns Kommune.
§ 4. Ansættelse som tjenestemand forudsætter, at vedkommende efter sin alder, helbredstilstand og uddannelse er i stand til at bestride tjenesten i den pågældende stilling. Hvor betingelser med hensyn til alder, helbredstilstand og uddannelse ikke er fastsat i lovgivningen eller i medfør af denne, kan sådanne betingelser fastsættes af Økonomiudvalget.
Stk. 2. Andre særlige betingelser for ansættelse i den enkelte tjenestemandsstilling eller de enkelte grupper af tjenestemandsstillinger kan efter indhentet udtalelse fra overborgmesteren fastsættes af vedkommende borgmester, if. §1a.
§ 5. Ansættelse som tjenestemand sker efter offentligt opslag, medmindre den pågældende ansættes efter forudgående ansættelse på prøve.
Stk. 2. Opslaget skal angive ansættelsesområdet og stillingens betegnelse, de for tiden for stillingen gældende lønvilkår og det for tiden gældende tjenestested.
Stk. 3. Hvor ikke ganske særlige forhold er til stede, må ansøgningsfristen ikke være mindre end 14 dage.
Stk. 4. Hvis ansættelsesmyndigheden skønner, at ingen af de ansøgere, der rettidigt har meldt sig til en opslået stilling, er tilstrækkeligt egnet til stillingen, eller man ved fornyet stillingsopslag kan fremskaffe ansøgning fra mere kvalificerede ansøgere, skal stillingen opslås på ny.
Stk. 5. Økonomiudvalget, jf. §la, fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved opslag og kan fastsætte undtagelser fra reglerne i stk. 1 og 2.
§ 6. Første varige ansættelse sker efter forudgående ansættelse på prøve.
Stk. 2. Økonomiudvalget kan fastsætte undtagelser fra reglen i stk. 1.
Stk. 3. Økonomiudvalget fastsætter regler om prøveansættelse, herunder om uddannelse og om konstatering af udfaldet.
§ 7. Økonomiudvalget træffer bestemmelse om, hvilke stillinger der kan besættes på åremål samt åremålets længde.
§ 8. Når en tjenestemand søger en ledig stilling, skal den hidtil nærmeste overordnede chef afgive en skriftlig bedømmelse af tjenestemanden til ansættelsesmyndigheden, og tjenestemanden skal have udleveret en afskrift af bedømmelsen.
Stk. 2. Økonomiudvalget kan fastsætte undtagelser fra reglen i stk. 1.
Stk. 3. Økonomiudvalget kan fastsætte nærmere bestemmelser om forfremmelsessagers behandling, herunder om grundlaget for personalebedømmelse.
§ 9. Tjenestemanden modtager et ansættelsesbrev med angivelse af stillingsbetegnelse og ansættelsesområde. Ansættelsesbrevet udfærdiges af den ansættende myndighed, for de i § 3, stk. 1, nævnte tjenestemænd dog af overborgmesteren.
Stk. 2. Samtidig meddeles det tjenestemanden, på hvilke lønvilkår aflønning for tiden finder sted, og på hvilket tjenestested pågældende indtil videre skal forrette tjeneste.
Stk. 3. Ingen kan samtidig være varigt ansat i mere end en tjenestemandsstilling.
Kapitel 3. Tjenestemandens pligter
§ 10. Tjenestemanden skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for pågældendes stilling og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
§ 11. (Udgået pr. 15. april 1999).
§ 12. Inden for sit ansættelsesområde har en tjenestemand pligt til at gøre midlertidig tjeneste i en stilling, der er sideordnet med eller højere end tjenestemandens egen.
Stk. 2. Midlertidig tjeneste i de stillinger, hvori ansættelse sker på den i § 3, stk. 1, angivne måde, kan ikke uden Borgerrepræsentationens samtykke vare længere end 4 måneder.
§ 13. Inden for sit ansættelsesområde har en tjenestemand pligt til at underkaste sig sådanne forandringer i pågældendes tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, der ikke ændrer tjenestens karakter, og som ikke medfører, at stillingen ikke længere kan anses for passende for pågældende tjenestemand. I samme omfang kan det pålægges tjenestemanden at overtage en anden stilling.
Stk. 2. En tjenestemand, der bliver uskikket til at udføre den virksomhed, hvortil pågældende er antaget, eller hvis stilling inddrages, er pligtig at overtage en anden efter pågældendes uddannelse og helbredstilstand passende stilling i Kommunen, for så vidt sådan tilbydes.
Stk. 3. Den, der ansættes på åremål, og som i forvejen er tjenestemand i Kommunen, har ved åremålets udløb eller ved ansættelsens ophør af anden tjenestemanden utilregnelig årsag pligt til at overtage et andet passende arbejdsområde i Kommunen, herunder i fælles kommunal virksomhed som Kommunen er parthaver i.
§ 14. (Udgået pr. 15. april 1999).
§ 15. Såfremt det af hensyn til udførelsen af tjenestepligterne skønnes nødvendigt at knytte tjenestebolig til stillingen, har tjenestemanden pligt til at bebo tjenesteboligen, så længe den pågældende beklæder stillingen, og til derefter at fraflytte den.
Stk. 2. Bestemmelser om indretning og vedligeholdelse af tjenesteboliger og om ind - og udflytning mv. af sådanne boliger fastsættes af overborgmesteren efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet. Tjenestemandens bidrag for anvendelse af tjenesteboligen fastsættes dog ved aftale i henhold til § 34, jf. § 36.
§ 16. Lejen for andre boliger, der af Kommunen udlejes til tjenestemænd, fastsættes under hensyn til boligens størrelse, kvalitet og udstyr. Betingelserne for lejemålet fastsættes for hvert enkelt tilfælde af vedkommende enhedsforvaltning.
§ 17. En tjenestemand kan kun have beskæftigelse ved siden af sin tjenestemandsstilling, for så vidt og i det omfang det er foreneligt med den samvittighedsfulde udøvelse af de til tjenestemandsstillingen knyttede pligter og den med stillingen nødvendige agtelse og tillid.
Stk. 2. Der kan af de enkelte borgmestre, efter indhentet udtalelse fra overborgmesteren, fastsættes særlige regler med hensyn tiltjenestemænds adgang til bibeskæftigelse.
§ 18. En tjenestemand kan for varetagelsen af de pligter, der følger af tjenestemandsstillingen, samt for sådanne hverv, der må betragtes som led i tjenestemandsstillingen, kun oppebære sådan løn og andre ydelser, som er fastsat i henhold til §§ 34-36 eller § 44.
Kapitel 4. Suspension, disciplinærforfølgning og injuriesøgsmål*)
*) Sager om tjenestemænds kollektive overtrædelse af § 10, behandles af Den kommunale Tjenestemandsret, jvf. lovbekendtgørelse 2000-01-18 nr. 27 om en kommunal tjenestemandsret, som ændret ved L 2000-12-20 nr. 1317.
§ 19. En tjenestemand kan suspenderes eller midlertidigt overføres til andet arbejde, når tjenestemanden har pådraget sig grundet mistanke om et forhold, der betager tjenestemanden den tillid, som bestridelsen af stillingen kræver, eller som i øvrigt gør det betænkeligt, at pågældende vedblivende udfører sit hidtidige arbejde.
Stk. 2. Forhold, der medfører indskriden efter stk. 1, og som ikke gøres til genstand for strafferetlig forfølgning, behandles ved disciplinærundersøgelse efter reglerne i §§ 20-24.
Stk. 3. Økonomiudvalget fastsætter nærmere regler om iværksættelse og ophør af suspension.
§ 20. En tjenestemand, der tjenstligt indberettes for en tjenesteforseelse eller et strafbart forhold, skal have udleveret en fremstilling af sagens faktiske omstændigheder og have adgang til at afgive en skriftlig udtalelse om fremstillingen. Tjenestemanden skal samtidig gøres bekendt med, at pågældende ikke har pligt til at udtale sig om fremstillingen, ligesom tjenestemanden skal have underretning om indholdet af reglerne i § 21.
Stk. 2. Økonomiudvalget giver regler for, af hvem forhør skal afboldes, når der indledes disciplinærundersøgelse mod en tjenestemand for tjenstlig forseelse.
§ 21. Ved forhør, jf. § 20, stk. 2, er tjenestemanden berettiget til at give møde med en bisidder, og tjenestemanden skal ved indkaldelsen til det første forhør gøres bekendt hermed.
Stk. 2. Som bisidder kan fx anvendes en repræsentant for tjenestemandens forhandlingsberettigede organisation eller en advokat.
Stk. 3. Forhørslederen, jf. § 20, stk. 2, træffer bestemmelse om vidneførsel og om tilvejebringelse af andre bevisligheder.
Stk. 4. Enhver, der er ansat som tjenestemand i Kommunen, har pligt til at give møde under forhørene og afgive forklaring, og forhørslederen vil kunne forlange udtalelser af en som vidne ført tjenestemand afgivet på ære og samvittighed. Vidnesbyrd kan dog nægtes, når besvarelsen af det stillede spørgsmål må forudsættes at ville udsætte vidnet for tab af borgerlig agtelse eller velfærd.
Stk. 5. Tjenestemanden har adgang til at afgive skriftlige indlæg, også efter forhørenes afslutning.
Stk. 6. Forhørslederen afgiver efter sagens afslutning en beretning. Hvis den enkelte borgmester, jf. § 1a, eller den forhandlingsberettigede organisation, anmoder derom, skal forhørslederen tillige afgive en indstilling om sagens afgørelse.
Stk. 7. Tjenestemandsforhør er ikke offentlige, og medvirken til offentlig gengivelse af, hvad der er passeret under sådanne forhør, er ikke tilladt. Dog kan vedkommende borgmester, jf. § la, bestemme, at offentligheden skal have adgang til at overvære sagens behandling, hvis tjenestemanden med tilslutning af vedkommende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisation fremsætter begæring derom.
Stk. 8. Bestemmelsen i stk. 7, 1. punktum, omfatter oplysninger tilvejebragt såvel før som under forhørene, og hvad enten oplysningerne foreligger mundtligt eller skriftligt.
§ 22. Må det antages, at sagen slutter med overførelse til andet arbejdssted eller til anden stilling i Kommunen, degradation eller afsked, skal der gives vedkommende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisation meddelelse om sagens stilling, således at denne kan få lejlighed til at udtale sig i sagen, inden den afgøres.
Stk. 2. Vedkommende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisation har efter begæring krav på at blive gjort bekendt med den afgørelse, som er truffet på grundlag af det ved den tjenstlige undersøgelse tilvejebragte materiale.
Stk. 3. Hvis tjenestemanden er mistænkt for et strafbart forhold, kan den pågældende forlange sagen behandlet som straffesag. Dette er ikke til hinder, for, at der efter straffesagens afslutning iværksættes tjenstligt forhør imod tjenestemanden.
Stk. 4. En tjenestemand, hvem der er tildelt en disciplinær straf uden forudgående tjenstligt forhør, jf. § 24, kan begære en tjenstlig undersøgelse iværksat. Der er dog kun pligt til at imødekomme begæringen, såfremt den er anbefalet af vedkommende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisation.
§ 23. Sluttes undersøgelsen uden ikendelse af disciplinærstraf, godtgøres tjenestemandens udgift til bisidder. I andre tilfælde vil der efter overborgmesterens bestemmelse kunne ydes den pågældende hel eller delvis dækning af den nævnte udgift under hensyntagen til sagens udfald og omstændighederne i øvrigt.
Stk. 2. Godtgørelse efter stk. 1 ydes kun, såfremt det må anses for rimeligt, at tjenestemanden har afholdt udgiften til en bisidder, og godtgørelsen kan ikke overstige, hvad der for et tilsvarende arbejde ville være blevet tilkendt en beskikket forsvarer i en straffesag. Forhørslederen afgiver efter begæring en udtalelse herom.
Stk. 3. Har en tjenestemand under en disciplinærsag på egen hånd fremskaffet beviser, godtgøres udgifter herved tjenestemanden helt eller delvis, når pågældende må anses for at have haft rimelig grund til at fremskaffe beviserne. Forhørslederen afgiver efter begæring en udtalelse herom.
§ 24. Som disciplinær straf for tjenstlig forseelse kan anvendes advarsel eller irettesættelse, bøde, der dog ikke må overstige 1/2 måneds løn, overførelse til andet arbejde eller andet arbejdssted eller til anden stilling i Kommunen, degradation - herunder nedrykning med et eller flere løntrin inden for samme lønforløb - eller afsked. Bøde over 1/25 af månedslønnen og overførelse til andet arbejde kan ikke anvendes, inden forhør er afholdt i overensstemmelse med §§ 20-22, medmindre der foreligger en uforbeholden skriftlig tilståelse, i hvilken tjenestemanden vedgår de faktiske omstændigheder i det påsigtede forhold og erkender sig skyldig i en tjenesteforseelse. Overførelse til andet arbejdssted eller til anden stilling i Kommunen, degradation eller afsked som straf for tjenesteforseelser kan , når forholdet ikke er fastslået ved dom, aldrig finde sted uden efter afholdt tjenstligt forhør. Ikendte bøder kan indeholdes i lønnen.
§ 25. Når en tjenestemand beskyldes for uretskaffenhed i tjenesten, eller der fremsættes ærerørige beskyldninger mod pågældende, kan det pålægges tjenestemanden at fralægge sig beskyldningen ved dom. Såfremt forholdene taler derfor, kan overborgmesteren bestemme, at der af Kommunens kasse ydes tjenestemanden hel eller delvis godtgørelse af eventuelle udgifter ved retssagen.
Kapitel 5. Afsked
§ 26. Uansøgt afsked meddeles af samme myndighed, som ansætter, og efter indstilling som ved ansættelsen.
Stk. 2. Ansøgt afsked meddeles af vedkommende borgmester.
§ 27. Tjenestemænd kan med 3 måneders varsel forlange sig afskediget til udgangen af en måned.
§ 28. Tjenestemænd kan afskediges uden ansøgning med 3 måneders varsel til udgangen af en måned. Afsked kan dog ske med kortere varsel, såfremt den er begrundet i, at tjenestemanden som følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse eller mislighed er uskikket til at forblive i stillingen.
§ 29. Tjenestemænd afskediges fra udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år eller opnår den alder over 60 år, som er fastsat ved aftale, jf. § 34.
§ 30. Tjenestemænd ansat på åremål kan kun afskediges uden ansøgning, såfremt afskeden er begrundet i helbredsmæssige årsager eller i forhold som nævnt i § 28, 2. punktum, eller § 29, eller såfremt der er hjemmel hertil i en eventuel åremålsaftale. I øvrigt ophører ansættelsen ved åremålets udløb.
§ 31. Inden en tjenestemand afskediges uden ansøgning, skal der, bortset fra de i § 29, nævnte tilfælde, gives såvel vedkommende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisation som tjenestemanden selv adgang til at udtale sig, medmindre forhør har været afholdt efter §§ 20-22.
§ 32. En tjenestemand, der afskediges, fordi pågældendes stilling inddrages, bevarer sin hidtidige løn i 3 år, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. Den, der modtager rådighedsløn efter stk. 1, er omfattet af reglerne i § 13, stk. 2.
Stk. 3. Rådighedsløn fra ansættelse i en åremålsstilling ydes længst til åremålets udløb.
Stk. 4. Der ydes ikke rådighedsløn til den, der
1) ansættes i eller får anvist en anden stilling, som den pågældende har pligt til at overtage efter § 13, stk. 2,
2) er fyldt 65 år*),
*) Bestemmelsen i § 32, stk. 4, nr. 2) har virkning for tjenestemænd, som fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere.
3) har opnået den for stillingen fastsatte afgangsalder, eller
4) på afskedstidspunktet på grund af sygdom eller uegnethed ikke er i stand til at overtage en stilling, som den pågældende efter § 13, stk. 2, ville have pligt til at overtage.
Stk. 5. Overborgmesteren fastsætter bestemmelser om, at udbetaling af rådighedsløn midlertidigt standses helt eller delvist til den, der
1) opnår ansættelse, som efter § 4 i Pensionsvedtægten for Københavns Kommune medregnes i pensionsalderen som tjenestemand, og som ikke er omfattet af stk. 4, nr. 1,
2) opnår anden ansættelse på andre vilkår end tjenestemandsvilkår inden for det i § 4a, stk. 1, i Pensionsvedtægten for Københavns Kommune nævnte område, eller
3) opnår ansættelse i et aktieselskab, som efter en opgaveomlægning varetager de arbejdsopgaver, inden for hvilke den pågældende var beskæftiget som ansat i kommunen, og hvori kommunen ejer mere end 50 pct. af aktierne.
Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 4 og 5 finder tilsvarende anvendelse for ventepenge, der ydes i henhold til de regler, som var gældende før vedtægt af 23. april 1970 for Københavns Kommunes tjenestemænd.
Kapitel 6. Særbestemmelse om prøveansatte
§ 33. En tjenestemand ansat på prøve kan i de første 6 måneder af prøveansættelsen forlange sig afskediget med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Stk. 2. I de første 6 måneder af prøveansættelsen kan sådanne tjenestemænd afskediges uden ansøgning med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Stk. 3. Bestemmelserne i § 32 gælder ikke for tjenestemænd ansat på prøve.
2. del. Løn- og andre ansættelsesvilkår
Kapitel 7. Forhandlings- og organisationsforhold
§ 34. Løn- og andre ansættelsesvilkår for Kommunens tjenestemænd fastsættes ved aftale mellem overborgmesteren og de i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer.
Stk. 2. Aftaler efter stk. 1 kan dog ikke indgås om forhold, der bestemmes ved lov, ved nærværende vedtægt og ved pensionsvedtægten eller i henhold til lov eller de nævnte vedtægter, eller som angår Kommunens opgaver, organisation eller personalebehov.
§ 35. Kan der ikke indgås aftale om størrelsen af det samlede beløb til ændring af løn- og andre ansættelsesvilkår, herunder justering af lønskala, til ændring af den lønmæssige placering af tjenestemandsstillinger samt til ændring af andre ydelser for varetagelsen af tjenestemandsstillingen, jf. § 18, fremsætter Økonomiudvalget forslag herom over for Borgerrepræsentationen.
Stk. 2. Kan der ikke indgås aftale om anvendelsen af det i stk. 1 nævnte beløb, fremsætter Økonomiudvalget efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet forslag herom over for Borgerrepræsentationen.
§ 36. Kan der ikke indgås aftale om forhold, der ikke er omfattet af § 35, træffes afgørelsen af Økonomiudvalget efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet.
§ 37. Bestemmelser om ansættelsesvilkår, hvorom der ikke kan indgås aftale, samt ændring af sådanne bestemmelser, fastsættes efter forudgående forhandling med de i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer.
Stk. 2. De i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer kan forhandle med administrationen om ethvert fagligt spørgsmål, der angår tjenestemænd.
§ 38. Tjenestemændenes og tjenestemandspensionisternes forhandlingsret udøves gennem de tjenestemandsorganisationer, med hvilke der efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet indgås en hovedaftale om fremgangsmåden ved indgåelse af aftaler og om regler for udøvelse af forhandlingsret i øvrigt.
Stk. 2. De pågældende forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer skal tilsammen give samtlige tjenestemænd og pensionerede tjenestemænd i Kommunen adgang til repræsentation.
Kapitel 8. Lønningsrådet
§ 39. Overborgmesteren kan anmode Lønningsrådet om en udtalelse om ethvert spørgsmål, der opstår i medfør af nærværende vedtægt.
Stk. 2. De i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer kan forlange, at Lønningsrådets udtalelse indhentes om spørgsmål, som ikke har kunnet løses ved forhandling med overborgmesteren.
Stk. 3. Spørgsmål, der henhører under Den kommunale Tjenestemandsret, kan ikke forelægges for Lønningsrådet.
§ 40. Lønningsrådet består af 15 medlemmer.
Stk. 2. Tre medlemmer, repræsenterende enhedsforvaltningerne og fire medlemmer, repræsenterende de i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer, beskikkes af Økonomiudvalget, for organisationsrepræsentanternes vedkommende efter indstilling af de forhandlingsberettigede tjenestemandsorgamsationer.
Stk. 3. Syv medlemmer vælges af Borgerrepræsentationen blandt Økonomiudvalgets medlemmer.
Stk. 4. Overborgmesteren er formand for Lønningsrådet.
Stk. 5. For formanden samt for de i stk. 2 og 3 omtalte medlemmer beskikkes eller vælges et tilsvarende antal stedfortrædere blandt Borgerrepræsentationens medlemmer.
Stk. 6. Formanden, medlemmerne og stedfortræderne beskikkes eller vælges for 4 år ad gangen. Dog afgår formanden samt de af Borgerrepræsentationen valgte medlemmer og stedfortrædere, såfremt de udtræder af Borgerrepræsentationen, og organisationsrepræsentanterne og deres stedfortrædere afgår, når ny indstilling fremkommer.
Stk. 7. Rådets beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed.
Kapitel 9. Behandling af retstvister
(Kapitel 9 er erstattet af bestemmelserne i lovbekendtgørelse 2000-01-18 nr. 27 om en kommunal tjenestemandsret, som ændret ved L 2000-12-20 nr. 1317, § 2, stk. 2).
3. del. Forskellige bestemmelser
Kapitel 10. Personlige tillæg
§ 44. Såfremt en tjenestemand i medfør af reglerne i § 13 eller af anden tjenestemanden utilregnelig årsag overgår til en stilling, der er henført til et lavere løntrin end det hidtidige, ydes der tjenestemanden personlige tillæg til udligning af forskellen.
Stk. 2. Tillæg efter stk. 1 bortfalder i det omfang, der opnås lønfremgang ved overgang til højere løntrin.
Kapitel 11. Lønforskud og lønforskrivning
§ 45. En tjenestemand kan under ganske særlige og påtrængende omstændigheder opnå et lønforskud uden sikkerhedsstillelse. Reglerne herom fastsættes af overborgmesteren.
§ 46. Efter regler, der fastsættes af overborgmesteren, jf. §1a, kan tjenestemænd give transport på løn til låneinstitutter, som ved aftale mellem overborgmesteren og de i § 38 nævnte forhandlingsberettigede tjenestemandsorganisationer er anerkendt dertil.
Stk. 2. Bortset fra de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, kan tjenestemanden ikke overdrage, pantsætte eller på anden måde råde over løn, der ikke er udbetalt.
Kapitel 12. Ekstraordinær tjenestefrihed mv.
§ 47. Uden for den egentlige ferie kan der indrømmes en tjenestemand tjenestefrihed og nedsat tjenestetid efter nærmere af Økonomiudvalget herom fastsatte regler.
§ 47a. Økonomiudvalget kan fastsætte regler om, at tjenestemænd har ret til tjenestefrihed uden løn til nærmere afgrænsede formål.
Kapitel 13. Tjenestemænd på særlige vilkår
§ 48. Tjenestemænd, for hvilke der er truffet særlige bestemmelser herom, oppebærer løn efter de for tilsvarende statstjenestemænd gældende regler og er i det omfang, hvori det efter sagens natur er muligt, undergivet de for statens tjenestemænd gældende regler med hensyn til de i nærværende vedtægt og pensionsvedtægts øvrige bestemmelser omhandlede forhold, men således at udgifterne afholdes af Kommunen.
4. del. Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
Kapitel 14.
§ 49. Denne vedtægt træder i kraft, når den er vedtaget i Borgerrepræsentationen og godkendt af Kommunernes Lønningsnævn.*)
*) Godkendt af Kommunernes Lønningsnævn den 16. april 1970 og vedtaget i Borgerrepræsentationen den 23. april 1970.
Stk. 2. Bestemmelserne i §13 og §32 finder dog kun anvendelse på tjenestemænd, som er ansat eller udnævnt i anden stilling efter denne vedtægts ikrafttræden. Andre tjenestemænd er undergivet de hidtil gældende regler.
§ 50. Vedtægt af 10. februar 1959 for bestyrelsen af staden Københavns kommunale anliggender 2., 4. og 5. del ophæves, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. For så vidt angår forhold, hvorom der efter denne vedtægt eller efter pensionsvedtægten skal fastsættes regler af Borgerrepræsentationen, Økonomiudvalget eller overborgmesteren ved aftale, forbliver de i stk. 1 nævnte bestemmelser og de i medfør af disse udfærdigede forskrifter i kraft, indtil de afløses af regler, der er fastsat som ovenfor nævnt.
Stk. 3. For så vidt angår forhold, som ikke omhandles i denne vedtægt eller i pensionsvedtægten, forbliver de i stk. 1 nævnte bestemmelser og de i medfør heraf udfærdigede forskrifter i kraft, indtil de ophæves af overborgmesteren.