Pulje skal betale for flere uddannede i dagtilbud
Regeringen har øremærket en pulje, som skal bruges til at give ansatte i dagtilbud en pædagogisk uddannelse.
Når vi træder ind i det nye år, træder loven om minimumsnormeringer nemlig i kraft, og børn i vuggestuer og børnehaver skal højst være henholdsvis tre og seks børn om at dele en voksen. Det betyder, at der både her og nu og i årene fremover bliver behov for markant mere pædagogisk personale.
”Men det må ikke samtidig betyde, at der kommer længere mellem de voksne, som har en pædagogisk uddannelse,” siger Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA.
Han glæder sig derfor over, at forligspartierne bag aftalen om minimumsnormeringer har afsat en såkaldt opkvalificeringspulje på cirka 64 millioner kroner med tilbagevirkende kraft for 2023 og tæt på 117 millioner kroner hvert år frem mod 2030. Midler, som blandt andet skal bruges til at give allerede ansatte i dagtilbud en pædagogisk uddannelse som pædagogiske assistenter eller meritpædagoger.
København får 35,5 mio
I årene til og med 2025 bliver der samlet fra opkvalificeringspuljen sendt knap 300 millioner kroner ud til kommunerne. Bruger man hele beløbet på at give de erfarne pædagogmedhjælpere erhvervsuddannelsen som pædagogisk assistent, vil det kunne give 8.500 flere pædagogisk uddannede i dagtilbud landet over.
Alene Aarhus Kommune får 18,4 millioner kroner i årene 2023-25. For det beløb kan man uddanne 526 pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter. Tilsvarende kan Odense uddanne 290 for de 10,2 millioner, de får fra puljen. Og med 35,5 millioner kroner vil Københavns Kommune i samme periode kunne uddanne hele 1.016 til pædagogiske assistenter.
Husk dagplejerne
”Formålet med opkvalificeringspuljen er også at give flere dagplejere en pædagogisk uddannelse. Det skal kommunerne huske, så det faglige løft kommer alle børn – både i institutionerne og i dagplejen – til gavn. Det kommer selvfølgelig også de ansatte selv til gavn, når de får en uddannelse og får teoretisk viden hæftet på alle deres gode erfaringer fra årelang praksis,” siger Kim Henriksen.
I dag udgør pædagogiske assistenter 8 procent af de ansatte i daginstitutionerne, mens pædagoger udgør 42 og pædagogmedhjælpere 50 procent. Da færre af de pædagogiske assistenter arbejder på nedsat tid end pædagogerne, udgør de i praksis mere end 9 procent af de ansatte.