Arbejdspladsvurderinger (APV)
Arbejdspladsvurderingen er krumtappen i AM-gruppens arbejdsmiljøarbejde.
En APV består af 5 faser som skal medvirke til at man både får kortlagt arbejdsmiljøproblemerne og får fulgt op på hvordan man kan og skal løse problemerne.
De 5 faser er:
- Identifikation og kortlægning (både af de fysiske, psykiske, kemiske og ergonomiske) af arbejdsmiljøproblemerne.
- Beskrivelse og vurdering af problemerne.
- Inddragelse af sygefravær for at se om der er(kan være en årsagssammenhæng mellem sygefraværet og arbejdsmiljøet).
- Prioritering af hvilke problemer man vil tage først og udarbejdelse af en handleplan. Her er det en god ide at lave en opdeling i forhold der umiddelbart og omkostningsfrit kan ændres og forhold der kræver økonomiske ressourcer. Det er endvidere vigtigt at der en handleplan som ændres hvis den første handleplan ikke kan gennemføres.
- Opfølgning på handleplanen hvor man vurderer om problemerne er afhjulpet eller om handleplanen har medført andre eller nye problemer.
Metodevalg i APV-arbejdet er frit og APV’en skal fornys mindst hvert 3. år eller hvis der er behov eller sker ændringer i arbejdets organisering eller udførsel.
Det er arbejdsgiveren der har ansvaret for at APV’en er lavet og at alle medarbejder kan se den samt at arbejdsmiljøgruppener medinddraget i arbejdet med APV’en.
Der er rigtig mange vejledninger og hjemmesider med ideer til og oplysning om APV, hvad det er og hvordan man kan arbejde med den.
Vi anbefaler at I starter med at se på AT’s vejledning og derefter går ind og kigger på de nedenstående links.
Arbejdsmiljoweb.dk/arbejdsmiljoearbejdet/apv