Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
Arbejdsmiljøloven er det lovgrundlag hvorpå arbejdsmiljøgruppens arbejde hviler. Loven gælder for alt arbejde, der udføres for en arbejdsgiver. Det vil sige, at loven udelukkende gælder for virksomhederne og deres ansatte.
Sundheds- og arbejdsmiljøforhold der vedrører børn, beboere og brugere er altså ikke omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, og dermed er disse forhold principielt heller ikke arbejdsmiljøgruppens ansvarsområde. Her henvises der til sundhedsmyndighederne og embedslægeinstitutionen.
Endvidere er forhold der vedrører det ydre miljø, herunder støj, støv, forurening m.v. fra nærmiljøet (virksomheder, trafik, m.v.) heller ikke omfattet af lovgivningen og er dermed heller ikke arbejdsmiljøgruppens ansvarsområde. Her henvises til miljøloven og Miljøkontrollen.
Vi vil kort gennemgå den administrative opbygning og opgavefordeling der er gældende i det centrale arbejdsmiljøapparat.
Formålet er at give arbejdsmiljøgrupperne en lille fornemmelse af hvordan hele arbejdsmiljøsystemet er bygget op og hvordan det hænger sammen.
Rammelov
Arbejdsmiljøloven er en rammelov. Det betyder at loven indeholder det overordnede grundlag for arbejdsmiljøarbejdet, herunder regelgrundlaget for arbejdsmiljøarbejdets organisering, arbejdets udførelse og krav til arbejdsmiljøet. Til de fleste kapitler er lavet en hovedbekendtgørelse som angiver de mere præcise regler og retningslinjer, som skal overholdes. Til bekendtgørelserne erknyttet en række vejledninger.
https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/love/sam-1072-arbejdsmiljoloven
Beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren er øverste myndighed i arbejdsmiljøsystemet. Under beskæftigelsesministeren er oprettet et arbejdsmiljøråd (AMR) og under dette råd er der oprettet 5 branchefællesskabe for arbejdsmiljø (BFA). Branchefællesskaberne er sammensat af brancher med nogenlunde fælles arbejdsområder.
Endvidere henhører der et nationalt forskningscenter (NFA) og dertil hørende Videnscenter under beskæftigelsesministeren.
Endelig er der Arbejdstilsynet, som består af et direktorat og 4 tilsynskredse.
Partssamarbejdet
Reguleringen af arbejdsmiljøudviklingen finder sted gennem et partssamarbejde mellem arbejdsmarkedets parter. Det gælder både på det centrale plan (hovedorganisationer), i den enkelte virksomhed (kommune) og på den enkelte arbejdsplads. Der er derfor oprettet flere forskellige partsorganer som, med hvert sit ansvarsområde, deltager i arbejdsmiljøarbejdet.
Arbejdsmiljørådet
Arbejdsmiljørådet er sammensat af repræsentanter fra lønmodtagernes hovedorganisationer (LO, FTF, AC), samt arbejdsleder- og arbejdsgiversammenslutninger fra såvel det private som offentlige arbejdsmarked. Arbejdsmiljørådet er det øverste organ i den del af arbejdsmiljø-systemet, der styres af arbejdsmarkedets parter.
Gennem rådgivning af beskæftigelsesministeren deltager Arbejdsmiljørådet i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede arbejdsmiljøindsats. Rådet afgiver indstilling om lovændringer, mål og prioritering af den kommende arbejdsmiljøindsats.
Arbejdsmiljørådet har en hjemmeside som blandt andet omhandler nyheder og inspiration til arbejdsmiljøindsatsen.
Branchefællesskaber for arbejdsmiljø
De 5 branchefællesskabe for arbejdsmiljøer lige som Arbejdsmiljørådet, sammensat af arbejdsgiver-, arbejdsleder-, og lønmodtagerrepræsentanter. Fra lønmodtagerorganisationerne er det hovedorganisationerne (LO, FTF, AC) der fordeler pladserne til de forskellige forbund.
Branchefællesskaberne skal bistå branchens virksomheder med information og vejledning om arbejdsmiljø. Det enkelte branchefællesskab kan iværksætte og deltage i særlige virksomhedsrettede arbejdsmiljøaktiviteter inden for branchen.
LFS området hører under Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration.
På Branchefællesskab for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administrations hjemmeside er en række råd og vejledninger(og nyhedsbrev) om stort set alt hvad arbejdsmiljøgruppen har brug for. Det er en rigtig god ide at blive fortrolig med denne hjemmeside.
Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet er arbejdsmiljøsystemets politi som skal sikre at arbejdsmiljølovens bestemmelser overholdes.
Arbejdstilsynets består af et direktorat og 4 geografiske tilsynskredse.
Ud over at føre tilsyn med ar lovens bestemmelser overholdes har arbejdstilsynet en række opgaver i forhold til at vejlede virksomheder, branchefællesskaber for arbejdsmiljø, arbejdsmarkedets organisationer og offentligheden om arbejdsmiljømæssige spørgsmål.
Arbejdstilsynet har en hjemmeside (og nyhedsbrev) med diverse love, regler og vejledninger inden for arbejdsmiljøområdet. Arbejdstilsynets hjemmeside, hvor du også kan oprette din egen ”arbejdsmiljøhjemmeside”, er ligeledes rigtig god at blive fortrolig med.
Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø (NFA)
NFA forsker i arbejdsmiljøforhold af betydning for helbred, sikkerhed og funktionsevne. NFA formidler også resultaterne af sin forskning via sin hjemmeside, nyheder, nyhedsbreve, formidlingsmøder og andre arrangementer.
http://www.arbejdsmiljoforskning.dk
Videnscenter for arbejdsmiljø
Videnscenter for Arbejdsmiljø er en del af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).
Videnscenter formidler om arbejdsmiljø. På portalen finder du forskningsbaseret viden om arbejdsmiljø, artikler, redskaber, love og regler samt eksempler på god praksis fra virksomheder, der har gjort en særlig indsats for arbejdsmiljøet.
Videnscenter for Arbejdsmiljø udsender et nyhedsbrev cirka en gang om ugen med nyheder om arbejdsmiljø i Danmark.
http://www.arbejdsmiljoviden.dk
Sammenfatning
Lidt firkantet kan man sige om arbejdsmiljøarbejdets administrative arbejdsorganisering at:
- Arbejdsmiljø/MED-organisationen skal løse og forebygge arbejdsmiljøproblemerne på såvel den enkelte arbejdsplads (eks. institution) som indenfor den enkelte virksomhed (kommune, central- og lokalforvaltning).
- Branchefællesskaberne skal have det fagspecifikke kendskab og vurdere hvad der er områdets arbejdsmiljømæssige hovedproblemer.
- Arbejdsmiljørådet skal følge op på branchefællesskabernes arbejde.
- Beskæftigelsesministeren skal sørge for de nødvendige lovgivningsmæssige initiativer på baggrund af arbejdsmiljø- og branchearbejdsmiljørådenes indstillinger og initiativer.
- Arbejdstilsynet skal sikre at lovgivningen bliver overholdt af virksomhederne