Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af møde i speciallederbestyrelsen 6. februar 2018
Tilstede: Henrik, Helle C., Gitte, Ann Kristine og Ole.
1.Godkendelse af referat fra 12. december 2017
Referatet blev godkendt.
2.Runde
Henrik fortalte om at der på Rusmiddelenheden var igangsat et projekt, med jobkonsulenter på Rusmiddeltilbuddet og omvendt med rusmiddelkonsulenter på jobcentret. Projektet er meget lovende, selv om det først er igangsat for nylig.
Der er på døgnområdet blevet meldt ud at egne institutioner skal bruges, det betyder at der skal være et større samarbejde mellem udfører og myndighed.
Wibrandtsvej er i gang med en større omstilling og skal starte en ny institution. Hjemmebasen er også undervejs.
Et blik på Behovsanalysen for Socialområdet 2010-2026, giver et blik ind i de udfordringer der ligger på det sociale område for de kommende år. Den korte konklusion er at der enten skal tilføres midler eller at udgifterne skal reduceres i de kommende år.
Umiddelbart ser rapporten tre generelle muligheder:
- Servicereduktioner
- Budgetoverflytninger fra en målgruppe til en anden
- Budgettilførsler i forbindelse med budgetforhandlinger
3.Tillidsdagsordenen
Henrik havde gennemgået det skrift som bestyrelsen havde lavet i foråret 2015. Han mente at det er tidssvarende, men at den skal kobles op på de nye krav. Her tænker han på arbejdsfællesskab, tillidsdagsorden og ”at turde give slip på kontrollen”. Mere vægt på mod til at turde og til at give los fra ledelsessiden. Det kræver mod at give slip fra ledersiden af bordet. Noget som kan være det som der er brug for i en opdatering er eksempler på hvordan ledere er lykkedes med at give slip og inspirere. Her kan det være eksempler med dokumentation, arbejdstid, budget og andet.
Der er behov for en omskrivning af pjecen, hvordan får vi Tillidsdagsordnen ud at leve. Arbejdsfællesskab skal ind som en mere integreret del af pjecen. Den pjece som SOF har udsendt omkring Arbejdsfællesskab skal sammenlignes med oplægget.
Ordentlighed i ledelse er vigtig, hvordan sikrer vi det?
Ordentlighed skal gennemsyre hele den måde som der bedrives ledelse på.
Jan Hoby skal spørges om indput til pjecen.
Mini udvalg bestående af Henrik, Ann Kristine og Ole arbejder videre.
4.Fællesmøde med bestyrelsen for specialområdet
En mødedato og dagsorden for hvad vi gerne vil drøfte med ”den anden bestyrelse”.
5.Input til møde med den nye socialborgmester
Helle og Britt skal til møde med Mia Nygaard. Borgmesteren har bedt dem om at fortælle om hvad de anser som de vigtigste fokuspunkter i de kommende år. De vil gerne have input fra lederbestyrelsen omkring hvad vi mener er det vigtigst som den nye borgmester skal beskæftige sig med.
Udsatte børn, unge og deres forældre 22. marts:
Økonomi til børn og unge, der mangler økonomi til en koncentreret indsats i kort tid som på den lange bane er billigere.
Forsyningssikkerhed på området, mindre anbringelser på det private område.
Frygt for at specialisering forsvinder, da der sker en sammenlægning af specialer.
Tidlig indsats, døgninstitutioner kan faktisk godt betale sig. Bedre samarbejde med familieplejerne.
Der er mangel på plejefamilier, kapacitet og udbud er et problem.
Abonnementsordning for institutioner, sikkerhed for pladser.
Hvorfor FABU og andre aktører?
Sammenhængskraft, der sker en afkobling mellem stabsfunktionen og praksisområdet, der mangler koordinering.
Turde udfordre og arbejde tættere sammen.
Mere faglig ledelse
Udsatte voksne den 28. februar:
At der bliver mulighed for at borgerne på §108 kan flytte videre hvis de ikke kan falde til.
At der bliver en større variation i tilbuddenes bemanding, således at der er mulighed for tilbud uden natbemanding.
Mindre boenheder, vil give et større nærvær og større tryghed for borgerne.
Problematik omkring vold mellem 2 beboere på §108 bosteder, her siger Socialtilsynet at de ikke må bo på samme etage, beboerne kan dog ikke tvinges til at flytte.
Bedre afstemning mellem Socialtilsynet og loven – hvad skal bostederne gøre?
Vold giver store problemer på bostederne.
Sammenhængskraft, der sker en afkobling mellem stabsfunktionen og praksisområdet, der mangler koordinering.
Turde udfordre og arbejde tættere sammen.
Mere faglig ledelse.
Psykiatri den 5. marts:
Sammenhængskraft, der sker en afkobling mellem stabsfunktionen og praksisområdet, der mangler koordinering.
Turde udfordre og arbejde tættere sammen.
Mere faglig ledelse
Børn og voksne med handicap den 12. marts:
Sammenhængskraft, der sker en afkobling mellem stabsfunktionen og praksisområdet, der mangler koordinering.
Turde udfordre og arbejde tættere sammen.
Mere faglig ledelse
6. Fællesmøde med almenlederne og dagplejelederne
Henrik har haft en drøftelse med de to andre lederbestyrelser i LFS. På dagplejeområdet er der ca 18 ledere i 5 kommuner, på almenområdet er der ca 450 ledere.
De drøftede blandt andet fællesarrangementer som kan give mening for alle udvalgene, her vil der være tale om det som omhandler ledelse generelt. Det blev også drøftet at sende indbydelser til alle når det blev skønnet relevant. Der vil fremover være en tæt kontakt mellem lederbestyrelserne.
7.Generalforsamling den 15. maj 2018
Oplægsholder, her talte vi om at Sune Bjørn kunne være en god ide. Henrik tjekker om han vil være ledig til at komme med et oplæg om bogen ”At lede efter kompleksitet” som han er medforfatter på.
Vi holder generalforsamlingen her i A salen. Beretningen vi Ole og Henrik se på inden det næste møde. Det praktiske står Ole for. Vi starter med et oplæg fra Sune Bjørn (hvis han kan) klokken 15.30 klokken 17.00 er der Generalforsamling og efter den er vi værter ved en sandwich og noget at drikke.
Alle er valgt for 2 år på generalforsamlingen. Flere stiller op igen og det er glædeligt. Der er dog behov for at der skal vælges minimum 2 nye medlemmer af bestyrelsen.
Vi talte om erfaringer fra andre ledersektioner i andre fagforeninger. Kan det være en ide at gøre generalforsamlingen digital?
8. Spørgeskemaer
Der er gang i rundringningen, men den er ikke færdig. Erfaringerne er at de ledere som bliver ringet op er meget glade for den personlige kontakt. Det giver mening for ledere at tale med en personligt og kunne videregive de overvejelser der kan være.
Vi arbejder videre og håber på at vi kan fremlægge undersøgelsen på generalforsamlingen.
9.KEID- drøftelse af det den 26.1.2018 udsendte
En drøftelse af hvad fordele og ulemper kan være for det fremsendte.
Lederbestyrelsen har ikke gode erfaringer med KEID, i forhold til at det har gavnet institutionerne eller borgerne. Tværtimod er der en opfattelse af at det er blevet dyrere og at dækningen dårligere.
At der skal betales for vikarer ved sygdom og ferie, burde være indarbejdet i betalingen.
Det opleves som meget besværligt at bestille opgaverne, at holde styr på om de er blevet udført og om prisen er ok.
10.Eventuelt
Bestyrelsesmøde den 10. april bliver gjort til et halvdagsmøde. Ole opdaterer invitationen i Outlook.