Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af specialområdets lederbestyrelsesmøde 18.5.2015
Deltagere: Ann Kristine Beck Frugaard, Gitte Thøgersen, Grete Bøegh Svendsen, Henrik Velin Nielsen, Karin Hansen, Kate Holmegaard, Rikke Overskov Brishøj og Niels Bang Andersen.
Afbud: Kurt Juul Carlsen.
1. Præsentation og velkommen
Grete bød alle velkommen.
Niels orienterede kort om hans tilbagevendelsesplan, samt opgaver i LFS, herunder sekretær for lederbestyrelsen.
Karin er nyvalgt afdelingsleder fra XX på Frederiksberg. Har tidligere været TR og AMR i SL regi. Syntes ikke LFS er særlig synlige på Frederiksberg – det må der gøres noget ved. Syntes også der skal være mere fokus på området for udviklingshæmmede.
Henrik (tilbudsleder for KK’s alkoholenheder), kommer fra et område i stor omstilling – også præget af mange forskellige faggrupper. Henrik har været med i lederbestyrelsen i 3 år. Henrik er suppleant i LFS’ hovedbestyrelsen (lederpladsen).
Ann Kristine er afdelingsleder på børne-familieinstitutionen Wibrandtvej (hvor også Grete kommer fra). Har arbejdet på børne/unge området – senest på Sønderbro.
Syntes det er helt rigtigt at mellemlederne er kommet med i sektionen – står lidt som en lus mellem 2 negle (leder og medarbejdere på den anden side).
Rikke er nu afdelingsleder på Rebus, inden for CSB, hvor hun de sidste mange år har haft forskellige funktioner. Centeret kører ledelsesmæssigt noget anderledes end andre centre.
Gitte er forstander på Bakkegården/Frederiksberg, og har været med i lederbestyrelsen i mange år. Gitte er lederområdets repræsentant i LFS’ hovedbestyrelse.
Kate er forstander for ungetilbuddet Udsigten, og har været rundt om på det pædagogiske arbejdsmarked. Har været i bestyrelsen 4 år.
Grete er forstander på Wiebrandtsvej, er formand for bestyrelsen og har været med 3-4 år. Grete sidder med i SOF’s styregruppe for tillidsreformen, Meningssamlingen, samt en tværforvaltnings sammensat arbejdsgruppe, der skal xxx
Derudover er der afbud fra Kurt, som tidligere har siddet i bestyrelsen – har været ud et års tid, og kom tilbage sidste år.
Kurt er leder af aflastningstilbud under CMF, og sidder med i en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, der skal se på uhensigtsmæssige arbejdsgange i CSC programmet.
2. Forventningsafstemning
Henrik opfatter at ledelsesopgaven på forstander/lederniveau har ændret sig meget de sidste 10 år, hvor den administrative del er blevet væsentlig større. Det er så i højere grad mellemlederne der står for den faglige del – kontakt til personalet m.v.. Andre medarbejdergrupper som AC’ere fylder mere og mere.
Kate er enig – sidder dagen lang foran PC’en. Det bliver sværere at have overblikket over hvad der foregår i eget tilbud. Derfor bliver det vigtigt at have et ordentligt samarbejde med mellemlederne.
Ann Kristine finder det væsentligt at der er et tæt samarbejde mellem lederne, ellers bliver ledelsesopgaven meget ensom og belastende.
Rikke mener det er et problem at mange ledere får lagt flere og flere opgaver på sig, og skal lede flere og flere afdelinger, når medarbejderne samtidig ønsker mere nærværende ledelse. Mener også der er behov for at diskutere hvor store centrene kan blive.
Karin ønsker at vi kan bruge ledersektionen til at give hinanden gode input til at tackle de ledelsesmæssige udfordringer – på Frederiksberg bliver organisationerne også større og større.
Kate finder det også væsentlig, at døgnområdet har nogle specielle vilkår – da det er døgnarbejdspladser, og medarbejderne ikke er sammen hver dag. Peger på behovet for mere selvledende medarbejdere – som en nødvendighed for at styrke det faglige arbejde.
Henrik peger på vores oplægs fokus på centerledelsesfælleskaber – vi skal have udviklet dem.
Grete runder af med at konkludere at der er enighed om, at der skal stærk fokus på ledelsesvilkårene, og foreslog at vi gik direkte til punkt 4.
3. Status på bestyrelsens arbejde, herunder orientering fra medlemsmøde, generalforsamling og seneste møde i styregruppe for tillidsreformen
Punktet blev behandlet efter pkt. 4., og nok lidt hurtigt gr. tiden.
Alle syntes medlemsmødet fungerede fint- med Anettes oplæg og den efterfølgende tematisering. Gitte og Karin fandt det dog for meget præget af København, f.eks. den megen fokus på edb systemer der ikke fungerer m.v..
4. Prioritering af fremadrettet arbejde
Note: Ledersektionen har allerede – i henhold til vedtægter m.v., LFS’s repræsentantskabs beslutninger, samt vores 2 debatoplæg en række beslutninger og mål at arbejde hen imod (herunder opfølgning på BUM/VUM arbejdsgruppen, dokumentationsspørgsmålet mv.).
På baggrund af medlemsmødet, generalforsamlingen og debatten i dag, er det hensigten at foretage en prioritering af disse beslutninger.
Grete indleder og mener at såvel borgercentrene som udførecentrene i forlængelse af SOF’s nye socialstrategi (efterfølgende pejlemærker målplaner m.v.), skal formulere egne planer, der beskriver hvordan man vil medvirke til at opfylde målkravene, og mener at det i den forbindelse kunne være en ide, at vi foreslår at en sådan beskrivelse, også skal beskrive centerets ledelsesgrundlag.
En sådan proces kunne også gennemføres på Frederiksberg.
Det blev endvidere drøftet om vi i SOF skulle foreslå en ny runde med Fricenterforsøg, krisehjælp (task force) blev drøftet, uddannelse af mellemledere, og meget mere.
Gitte var efterfølgende tavlefører i bestyrelsens første forsøg på at formulerer hovedprioriteringerne for den kommende periode. Efter en længere snak blev følgende prioriteret:
- Fokus på gennemførelse af Tillidsdagsorden/reformen.
- Fokus på Frederiksberg – tillidsdagsorden, synlighed, organisering af medlemmer m.v.
- Centerledelsesfællesskaberne – hvordan udvikles de enkelte centerledelser til centerledelsesfælleskaber.
- Etablering af tematiserede netværksgrupper – på tværs af København og Frederiksberg.
- Fokus på faglighed og etik – herunder problematikker omkring den mindre tid medarbejderne kan være sammen med borgerne (grundet mere tid der bruges på dokumentation og andre opgaver), fokus på impowerment og inddragelse af frivillige/civilsamfundet.
Bestyrelsen drøftede endvidere mulighederne for at etablere samarbejde med andre, herunder LFS’ 2 andre ledersektioner, den ”gamle” lederforening på børne/unge og hjemløshedsområdet (hvor såvel Kate som Grete også er aktive bestyrelsesmedlemmer), specialområdets bestyrelse, SL’s ledersektion, FOA’s ledersektion m.v.
Det blev besluttet, at bestyrelsen på kommende møde fortsætter drøftelsen af prioriteringer, med udgangspunkt i referatet og et udarbejdet notat som Niels skriver.
5. Datoer for kommende møder
Bestyrelsesmøderne afholdes normalt fra 8.30 -11.30 med efterfølgende frokost.
Følgende møder blev planlagt: 23/6, 20/8, 3/11.
Endvidere deltager hele bestyrelsen i FOA’s ledertræf der foregår d. 15. og 16. september (vi afholder eget møde i sammenhæng med træffet).
Årets medlemsmøde med efterfølgende spisning afholdes d. 17/12, i tidsrummet 12.30 – aften.
6. Eventuelt
Det blev aftalt at bestyrelsen fremover – som afslutning på møderne, beslutter hvilke informationer der skal i nyhedsbrevet. Dette nåede vi ikke denne gang. Referaterne lægges åbent frem på vores hjemmeside, efter godkendelsesproces.
Ref.: Niels Bang Andersen