Referat af specialområdets ledergeneralforsamling15.5.2018
Foredrag af Sune Bjørn. Før selve generalforsamlingen havde bestyrelsen bedt Sune Bjørn om at komme og holde et foredrag omkring sin nye bor. Bogen hedder ”at lede efter kompleksitet”. Sune kom med et oplæg som var meget genkendeligt for det fremmødte. Han kom vidt omkring i sit foredrag, men hele tiden med fokus på det at lede i en hverdag hvor virkeligheden er meget sammensat og kompleks. Slides fra oplægget er vedhæftet (ej på web).
Generalforsamling
Dagsorden:
Valg af dirigent
Rikke O. Brishøj blev valgt.
Godkendelse af forretningsorden
Forretningsordenen blev godkendt.
Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt.
Beretning fra sidste periode
I de to år der er gået, er der blevet arbejdet med mange forskellige udfordringer.
Tillidsdagsordenen og arbejdsfællesskab.
Undervejs har der været røster fremme om at tillidsdagsordnen er død på Socialforvaltningens område, det var ikke tilfældet. Den havde brug for at blive dagsordenssat, det skete på flere måder, dels på de bestyrelsesmøder som der har været undervejs men også på konferencer og på møder med direktionen. Her blev det fastslået at der er en tro på at tillidsdagsordnen, stadig er noget som er afgørende for at socialforvaltningen kommer videre i arbejdet.
Der har været udskiftning i bestyrelsen undervejs i den periode der er gået. Karin Hansen og Kurt Juul Carlsen stoppede efter at have været ydet en stor indsats. Derfor var det nødvendigt at afholde suppleringsvalg i maj 2017.
Ind er kommet Helle Cari og Helle Dolleris, det er dejligt at der er kommet nye ansigter som kan se på vores indsats med andre øjne.
Grete er stoppet som formand men er fortsat med i bestyrelsen, efter at have gjort en stor indsats gennem flere år. I stedet er Henrik blevet formand for bestyrelsen.
Niels Andersen, der gennem mange år har været sekretær for lederbestyrelsen gik på pension i 2017. Han har gennem mange år arbejdet for og med lederbestyrelsen på specialområdet og haft det som en særlig opgave. Da han stoppede ville den politiske ledelse gerne tættere på arbejdet i lederbestyrelsen, derfor valgte man at redefinere den rolle som den faglige sekretær har for bestyrelsen. I stedet for at være en meget politisk tænkende faglig sekretær, er rollen blevet mere til en sekretærfunktion, hvor rollen er at være til rådighed for bestyrelsen og være den praktiske. I rollen som sekretær for lederbestyrelsen valgte ledelsen faglig sekretær Ole Skovgaard.
I september 2017 var der en konference arrangeret i samarbejde med Dagpleje- og Almenlederbestyrelserne. Konferencen blev vedtaget på Repræsentantmødet 2016. Konferencen havde titlen ”At lede opad”. På konferencen holdt Lars Bo Kaspersen og Jacob Torfing oplæg omkring det, der ligger i at lede opad. Konferencen, der blev afholdt i IDAs lokaler på Kalvebod Brygge, var meget vellykket. Det eneste som rigtigt manglede var medlemmer. Til gengæld var de som kom meget tilfredse. Det var en god konference.
Der har undervejs været arbejdet med APV for ledere, den er stadig i støbeskeen.
Vi er i gang med en spørgeskemaundersøgelse til lederne på specialområdet, her handler det om at finde ud af hvad der optager ledere lige i øjeblikket.
Desuden har der været arbejdet med at give ledelses-kommissionen noget feedback på deres oplæg. Kommissionens endelige oplæg er ikke kommet endnu, men det er på vej og det bliver spændende at se hvordan det lander.
Endelig skal det siges at det er svært at få tiden til at række for bestyrelsen. Ledelsesopgaven på institutionerne bliver stadig mere omfattende og der skal også være tid til noget der ligner et privatliv. Det sker at medlemmer af bestyrelsen, meget forståeligt, må melde afbud da der er lagt beslag på deres tid fra anden side.
Bestyrelsen har trods udfordringerne med at finde tid, dog haft lidt overskud til at tage lidt på tur. Vi var sammen til FOAs lederkonference både i 2016 og i 2017. Det er 2 gode dage med oplæg og mulighed for at præge FOAs holdninger til lederarbejdet. Desuden var tre af bestyrelsesmedlemmerne med på tur til Stockholm, temaet her var New Public Management, set i et nordisk perspektiv. Det var spændende at se at der også i de andre nordiske lande er problemer med New Public Management.
Vi arbejder i øjeblikket med at lave en undersøgelse af hvad lederne ønsker fra LFS og hvad der er vigtigt for dem i deres hverdag i relation til det at være leder på specialområdet. Desuden har der været arbejdet med at få en egentlig lederAPV på specialområdet.
Desuden var der en stor tak til Grete, Kate og Rikke for deres store engagement i arbejdet for ledernes vilkår.
I debatten efterfølgende blev spurgt om der kan arbejdes med karriererådgivning på området. Det er et emne som er blevet drøftet på bestyrelsesmøderne undervejs i perioden, uden ar der er kommet gang i et konkret projekt.
Desuden blev der efterspurgt en synliggørelse af hvor mange ledere LFS hjælper om året, er der en mulighed for at lave noget statistik eller lignende på området.
Beretningen blev godkendt.
Regnskab
Regnskabet blev fremlagt og godkendt. Regnskabet er vedhæftet (ej på web).
Indkomne forslag
Der var ikke indkommet nogen forslag.
Fremtidigt arbejde
Der kom flere forlag.
Et tættere samarbejde med de andre lederbestyrelser i LFS, det begrundes i at der er meget fælles stof i det at være en lederbestyrelse. Der er forskelle i hvordan det er at være leder for en døgninstitution, contra en daginstitution, men der er også mange fælles udfordringer.
En mere klar definition af bestyrelsens opgaver ind i de to kommuner. Hvordan skal der arbejdes med den politiske opgave?
Et ønske om at det bliver muligt at tage kollegaer ad hoc med i arbejdet, for at få den bedst mulige sparring til bestyrelsesarbejdet.
Konkret prøve at få udarbejdet en version 2.0 ar den pjece som lederbestyrelsen udarbejdede i 2015. Pjecen hedder ”ledelse i en tillidsbaseret organisation” Der er sket en del på området siden og bestyrelsen vurderer at der er brug for en opdatering.
Der er et ønske om at knytte Helle Haslund tættere til arbejdet i bestyrelsen.
Det blev vedtaget at det ovenstående skal danne grundlag for det fremtidige arbejde.
Beslutning om bestyrelsens størrelse
Bestyrelsens størrelse foreslået til maksimalt 8 medlemmer. Dette blev begrundet i et ønske om nok medlemmer til en nuanceret debat, men samtidig en størrelse som er smidig at arbejde med.
Forslaget blev vedtaget, størrelsen er maksimalt 8 medlemmer.
Budget
Forslag til budget blev fremlagt.
Det blev vedtaget som fremlagt.
Valg (alle for 2 år)
Som formand blev Henrik Velin Nielsen genvalgt.
Som medlemmer af bestyrelsen blev følgende genvalgt:
-Gitte Thøgersen
-Ann Kristine Beck Frugaard
-Helle Kongsgaard Dolleris
-Dagmar Jensen
Følgende blev nyvalgt:
-Flemming Nielsen
-Helle Cari Christensen
Et stort tillykke med valget.
Eventuelt
Der var ikke noget til eventuelt.
Henrik afsluttede generalforsamlingen med at sige tak til de fremmødte.
Ref. Ole