Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
FOA-pressemeddelelse 9.8.2015:
Skolestart: Færre børn i SFO´erne
Forældre melder i stigende grad deres børn ud af SFO’er og fritidshjem, efter at skolereformen er trådt i kraft. Det viser en kortlægning, som Bureau 2000 har lavet for FOA.
Når skolesommerferien i morgen slutter, vil mængden af børn i SFO’erne mange steder være lavere end den var, da sommerferien sluttede sidste år.
Efterspørgslen efter pasning af børn efter skoletid er nemlig faldet i takt med, at skoledagen sidste år blev længere som følge af skolereformen.
Korrigerer man for udviklingen i børnetallet er efterspørgsmål faldet med 7,6 procent fra efteråret 2013 til efteråret 2014. Det viser beregninger, som Bureau 2000 har lavet på baggrund af tal fra Danmarks statistik.
Oversigten viser, at det især er de ældste SFO-børn på 9 år, der bliver meldt ud.
”Med skolereformen og de lange skoledage er børnene i SFO’en i markant færre timer. De er trætte efter en lang skoledag, og det påvirker naturligvis de muligheder, som SFO’erne har til at lave et godt fritidstilbud.
Derfor ser vi i stigende grad, at forældrene fravælger SFO’en for de ældste af børnene,” siger Birgitte Rasmussen, der er næstformand for FOAs pædagogiske sektor.
Forældrebetalingen til SFO’erne er i gennemsnit faldet med cirka 10 procent fra 2014 til 2015. Men børnenes opholdstid i SFO’er og fritidshjem er mange steder faldet langt mere.
Og der er da også en klar sammenhæng mellem prisen på SFO/fritidshjemspladser og efterspørgslen på en plads. Jo dyrere en SFO-plads er, jo mindre en andel af de 9-årige, er der indskrevet. Og det får FOA til at frygte, at der på sigt vil komme en social skævvridning mellem børn af forældre, der har råd til at betale for en SFO-plads og børn af forældre, der ikke har råd.
”Mange steder er SFO’erne et sted, hvor børn tilbydes fritidsaktiviteter, og hvor venskaber udvikles på tværs af alder og klassetrin efter skoletid.
Vi risikerer derfor en udvikling, hvor børn af forældre, der har dårligt råd, ikke får de samme muligheder for fritidsaktiviteter og venskaber, som børn af forældre, der har råd,” siger Birgitte Rasmussen.