Når du er medlem af FOA:
Strategi for faglig service og kvalitet
På FOA-kongressen i 2016 blev der vedtaget en ny strategi for den faglige service, som alle FOA-afdelinger skal leve op til samt løbende forbedre og videreudvikle.
Se den vedtagne plan her: Faglig service (pdf)
Velkommen i din lokale afdeling: LFS
LFS er Københavns største pædagogiske fagforening.
Vi organiserer alt pædagogisk personale i de kommunale Københavnske daginstitutioner, på specialområdet og de pædagogiske konsulenter. Derudover organiserer vi pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter (PAU) i de selvejende institutioner i København og alle institutioner på Frederiksberg.
Personale i Dagplejen i København og 17 kommuner uden om København er også organiseret i LFS.
Da der er mange forskellige fagområder inden for den pædagogiske branche, har vi valgt at dele disse op i 3 hovedområder:
Almenområdet, Specialområdet og Dagplejeområdet.
Disse områder har hver deres, selvstændige bestyrelse, her har du mulighed for at få indflydelse, ved at deltage på medlemsmøder og områdernes generalforsamlinger.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp eller for at høre, hvad vi ellers kan tilbyde dig.
Hvis du er ansat på et område, der ikke er overenskomstdækket af LFS/FOA, kan vores muligheder for at hjælpe dig være begrænsede inden for visse områder.
Vi opfordrer til at du kontakter os, så vi sammen kan afklare, hvad der bedst hjælper dig i situationen.
På vegne af medarbejderne i LFS
Hvordan får du hjælp
Der kan være mange kringlede veje til løsning af faglige sager, men det skal være hurtigt og let for dig at få hjælp.
Derfor opfordrer vi dig til, at du i første omgang kontakter den tillidsvalgte på arbejdspladsen.
Hvis der ikke er tillidsvalgte på din arbejdsplads, hvis du er ledig, eller hvis du ikke kan få fat på den tillidsvalgte, så er du naturligvis velkommen til at kontakte afdelingen direkte.
Hvis du er ansat på et område, der ikke er overenskomstdækket af FOA, kan vores muligheder for at hjælpe dig være begrænsede inden for visse områder.
Vi opfordrer til at du kontakter os, så vi sammen kan afklare, hvad der bedst hjælper dig i situationen.
Hvor hurtigt kan vi hjælpe dig
Vi tager fat i din henvendelse med det samme og prøver altid at besvare spørgsmål og løse problemer, så hurtigt vi kan.
Hvor lang tid det tager, kommer meget an på, hvad sagen drejer sig om.
Du skal aldrig vente mere end 5 arbejdsdage, før vi vender tilbage til dig. Enten med et svar på dine spørgsmål eller med en besked om, hvordan vi behandler din sag.
Hvis dit problem kræver et møde med en person i afdelingen, bliver det inden for 15 arbejdsdage.
De områder hvor tidsfristerne er anderledes, er beskrevet i pjecen. Det gælder ved opsigelsessager og ved bistand i forbindelse med sygefravær.
Vi tilbyder at hjælpe dig med at tjekke din løn
Når du er medlem, skal du let kunne sikre dig, at du får den løn, som du har krav på.
På FOAs hjemmeside kan du selv tjekke, hvordan din løn ligger i forhold til andre, der arbejder inden for samme område.
Hos din tillidsrepræsentant og i afdelingen kan du få hjælp til at vurdere, om du får den løn som er aftalt.
Hvis du ikke får den aftalte løn, tager vi sagen op over for din arbejdsgiver.
Du kan også selv søge oplysninger om lønnen på dit område. Oplysningerne finder du på www.foa.dk eller på LFS´ hjemmeside www.lfs.dk
Hvis lønoplysningerne på dit område ikke findes her, kan du kontakte lokalafdelingen, LFS.
Vi tilbyder at hjælpe og rådgive dig, hvis du bliver opsagt
Når du er medlem, kan du få hjælp og gode råd, hvis du bliver opsagt – eller forventer at blive det. Vi vil altid rådgive dig om de forskellige muligheder i din situation.
Først og fremmest vurderer vi, om opsigelsen opfylder lovgivningens og overenskomstens krav. Den skal fx være ordentligt begrundet og varslet i tide.
Hvis ikke kravene er opfyldt, kan vi – på dine vegne – tage kontakt til arbejdsgiveren. Giver kontakten til arbejdsgiveren ikke et positivt resultat, vurderer vi sammen, om sagen bør prøves i det fagretslige system eller ved domstolene.
I så fald fører vi sagen for dig.
Hvis du er offentligt ansat og forventes opsagt, har vi mulighed for at bistå dig ved den såkaldte partshøring, arbejdsgiveren skal gennemføre.
Afskedigelsessager har ofte korte frister om varslinger m.v. Derfor er det særlig vigtigt, at du straks henvender dig, så vi kan vurdere din situation.
Når du har henvendt dig til afdelingen, vil der højest gå tre dage før vi vender tilbage til dig med forslag til, hvad vi kan gøre i din sag.
Vi tilbyder at tjekke dit ansættelsesbevis
Når du er medlem og har fået nyt job, tilbyder vi at se vilkårene i dit nye ansættelsesbevis efter i sømmene.
Det gælder også, hvis du har samme job, men blot er overgået til et andet ansættelsesforhold.
Vi kan vurdere, om dit ansættelsesbevis lever op til gældende aftaler og lovgivning.
Hvis der er bebudet ændringer i dit ansættelsesforhold, kan vi hjælpe dig med at vurdere, om det vil stille dig bedre eller dårligere.
Er der brug for det, vil afdelingen på dine vegne forhandle med arbejdsgiveren om, hvad der bør ændres i ansættelsesbeviset.
Vi tilbyder at hjælpe med at vurdere arbejdsmiljøet
Når du er medlem, kan du få hjælp til at sikre dig, at dit arbejdsmiljø er sundt og sikkert. Det kræver, at nogen løbende vurderer arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Her kan afdelingen hjælpe.
Hvis du er i tvivl om det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads, kan afdelingen som regel besvare dine spørgsmål og give gode råd og vejledning.
Vi kan eventuelt komme ud på din arbejdsplads og blandt andet fortælle dig og dine kollegaer om, hvad I selv kan gøre for at forebygge problemer med arbejdsmiljøet.
For at bruge vores tid og kræfter bedst muligt, vurderer vi altid konkret, om et arbejdspladsbesøg er den bedste løsning.
Afdelingen kan også forhandle med din arbejdsgiver med henblik på at få løst et bestemt arbejdsmiljøproblem.
Vi tilbyder at hjælpe dig, hvis du får en arbejdsskade
Når du er medlem, kan vi hjælpe dig, hvis du får en arbejdsskade – eller hvis du har mistanke om, at en sygdom eller et symptom skyldes dit arbejde.
Vi sørger for, at du får hjælp til, at sagen om din eventuelle arbejdsskade bliver behandlet korrekt.
Når vi har gennemgået din sag, kan vi rådgive dig om, hvad du kan gøre her og nu.
Hvis vi sammen vurderer, at der er tale om en arbejdsskade, kan vi hjælpe dig til at gå videre med sagen.
Hvis du mener, at du har fået en skade, en sygdom eller blot symptomer, der skyldes dit arbejde, skal du kontakte din tillidsvalgte eller afdelingen.
Kommer du i tvivl om noget, eller opstår der problemer i sagen, er vi altid klar til at gennemgå den med dig. Du aftaler sammen os i afdelingen, hvem der tager initiativer i sagen. Hvis vi sammen vurderer, at sagen ikke er blevet behandlet godt nok, vil vi gerne gå videre.
Vi tilbyder at rådgive dig, hvis du får problemer med sygefravær
Når du er medlem, kan vi hjælpe dig, hvis du får problemer på grund af sygefravær.
Vi kan give dig en række generelle gode råd om, hvad du kan gøre. Hvis der er brug for det, kan vi mødes og aftale, hvad vi kan hjælpe dig med i netop din situation.
Begynder dit sygefravær at blive et problem, er det en god idé at kontakte os så tidligt som muligt. Hvis I har en fraværspolitik på arbejdspladsen, er de tillidsvalgte måske allerede inddraget i sagen.
Hos de tillidsvalgte eller hos afdelingen kan du få gode råd om, hvad du skal gøre i forhold til arbejdspladsen.
Her kan du også høre om de forpligtelser, sygedagpengekontoret i din kommune har, og om de regler, du selv skal sørge for at overholde, når du er sygemeldt.
Du skal huske at aftale tid mindst 5 arbejdsdage i forvejen, hvis vi skal bistå dig før møder med andre instanser – eksempelvis når du skal til samtale på kommunens sygedagpengekontor.
Vi tilbyder at bistå dig, hvis du får svært ved at fastholde jobbet
Når du er medlem, kan vi hjælpe dig, hvis du får problemer med at udføre dit job, fordi du har mistet en del af din arbejdsevne.
Du kan få råd og vejledning om, hvad du kan gøre, når din arbejdsevne ikke længere står mål med arbejdets krav.
Det kan fx være råd om mulighederne for revalidering eller fleksjob.
Vi tilbyder at gennemgå alle relevante dokumenter i din sag. Når vi har vurderet sagen, kan vi give dig konkrete råd om, hvad du har ret til og mulighed for.
Hvis du har fået konstateret, at din arbejdsevne er nedsat, tilbyder vi at bistå dig i det videre forløb.
Det kan fx være ved at hjælpe dig med at komme i gang med revalidering.
Vi tilbyder at gøre det lettere for dig at søge et nyt job
Når du er medlem, kan du let få et godt overblik over dine jobmuligheder. Det gælder, uanset om du er ledig, under uddannelse eller bare gerne vil finde et nyt arbejde.
Hvis du har adgang til internettet, kan du bruge FOA Job.
Det er FOAs eget system til at søge job. Her finder du alle ledige stillinger inden for FOAs område, men også mange job uden for forbundets traditionelle felt.
Du kan finde FOA Job på foa.dk, og hvis du ikke har adgang til en computer, kan du bruge en af dem, der står i afdelingen.
Vi giver dig gerne en hånd med at bruge FOA Job. Du kan fx få hjælp til at søge job inden for bestemte fagområder og til at lægge dit cv ind i systemet.
Vi arbejder for at din faglige indsats bliver påskønnet
Når du er medlem, tilhører du en af de mange forskellige faggrupper, der er med til at sikre, at velfærdssamfundet fungerer og bliver bedre.
Det er bl.a. din særlige faglige indsats, der skaber tilfredse brugere. Derfor arbejder vi for, at arbejdsgiverne og det omgivende samfund anerkender og påskønner den faglighed, du bruger hver dag i dit job.
Det gør vi både, når vi som forbund sidder over for fx arbejdsgivernes organisationer, og når vi lokalt er i kontakt med den enkelte arbejdsplads.
Vi arbejder aktivt for at præge, hvordan fagligheden kan udvikles. Dét er vigtigt, hvis vi skal præge udviklingen i en retning, hvor du og dine kollegaer kan bruge jeres faglige og personlige ressourcer bedst muligt.
Hvis du og dine kollegaer har gode ideer til, hvordan vi kan arbejde med netop jeres jobfaglighed, vil vi meget gerne snakke med jer om ideerne.
Vi arbejder for adgang til uddannelser af høj kvalitet
Du har måske allerede en social- og sundhedsuddannelse, en erhvervsuddannelse eller en grund- eller efteruddannelse fra AMU.
Der er mange tilbud om både grund-, efter- og videreuddannelse inden for FOAs område. Uddannelse skal give dig de kompetencer, som du har brug for.
Derfor tager vi medansvar for at udvikle din uddannelse, så den svarer til nutidens og fremtidens behov og er af høj kvalitet. Det gør vi i samarbejde med arbejdsgivernes organisationer, i lokale skolebestyrelser og uddannelsesudvalg.
Hvis du vil uddanne dig, vil vi gerne vejlede dig om rammerne og betingelserne for det. Hvis du allerede er i gang med en uddannelse eller overvejer at begynde, kan du altid få gode råd. Vi kan blandt andet fortælle om:
- indholdet i de enkelte uddannelser
- dine økonomiske forhold under uddannelsen
- dine muligheder for at få indflydelse på dine uddannelsesforhold
Vi tilbyder at hjælpe dig ved større forandringer på arbejdspladsen
Når du er medlem, kan du og dine kollegaer få hjælp, når din arbejdsplads står foran eller midt i større forandringer.
Det kan fx være omstruktureringer, nedskæringer eller udlicitering.
Forandringerne får måske betydning for jeres ansættelsesforhold, arbejdsmiljø eller andre vigtige forhold på jobbet.
I de tilfælde kan vi hjælpe jer med at overskue situationens konsekvenser og de muligheder, den rummer.
Afhængig af problemets omfang, kan vi fx komme ud på arbejdspladsen og tale med dig og dine kollegaer om, hvad I kan gøre i fællesskab.
Hvis forandringen indebærer virksomhedsoverdragelse, opsigelse eller lignende, kan afdelingen kontakte arbejdsgiveren med henblik på en eventuel forhandling.