Vedtægter for LFS (2018)
Senest ændret ved repræsentantskabsmøde november 2018 og medenkelte ændringer af teknisk art afhovedbestyrelseni januar 2019.
Vedtægterne kan hentes som pdf-fil her
Følgende kategorier kan optages som medlem i LFS:
- Alt pædagogisk personale ansat af Københavns kommune
- Pædagogmedhjælpere ved private og selvejende institutioner i Københavns kommune
- Lærere ansat af socialforvaltningen i Københavns kommune
- Pædagogmedhjælpere i Frederiksberg kommune
- Pædagogisk personale inden for området for handicappede/udviklingshæmmede ansat af Frederiksberg kommune
- Alt personale i dagplejen, pladsanvisere, pædagogiske konsulenter, omsorgsmedarbejdere på handicapområdet (hvor SL ikke optager) i følgende kommuner:
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby, og Vallensbæk.
Desuden optages dimittender fra de pædagogiske uddannelser samt elever på uddannelsen til pædagogisk assistent (PAU).
Navn
§ 1
1. Foreningens navn er "Landsforeningen for Socialpædagoger" (LFS) og har hjemsted i København.
2. Foreningen er tilsluttet FOA og LO og er således underkastet disse sammenslutningers love.
Formål
§ 2
1. At samle pædagogisk personale til samarbejde for fælles interesser.
2. At søge medlemmernes løn- og arbejdsvilkår forbedret og sikre dem i deres stillinger.
3. At fremme oplysnings- og socialpædagogisk debat blandt medlemmerne.
4. At søge samarbejde med organisationer, institutioner og myndigheder med tilsvarende formål.
5. At arbejde for oprettelsen af et enhedsforbund på det sociale og pædagogiske område.
Organisationsområde
§ 3
1. "Landsforeningen for Socialpædagoger" optager medlemmer, hvis arbejdsområde ligger indenfor socialpædagogiske foranstaltninger eller i socialpædagogiske institutioner o.lign., der drives af det offentlige eller med direkte eller indirekte offentlige tilskud.
Repræsentantskabet
§ 4
1. Repræsentantskabet er Landsforeningens øverste myndighed. Kun den kan give, forandre og ophæve vedtægter, ligesom enhver af repræsentantskabet vedtagen beslutning er bindende for Landsforeningens medlemmer.
2. Repræsentantskabet består af hovedbestyrelsen samt 86 repræsentanter fra fagområderne fordelt med 20 delegerede til det område, der har det mindste medlemstal, 23 delegerede til det område, hvor medlemstallet ligger imellem og 43 delegerede til det område, der har det højeste medlemstal.
3. Repræsentanterne vælges på fagområdegeneralforsamlingerne på lige årstal. Samtidig vælges suppleanter. På ulige årstal i september indkaldes fagområdets medlemmer til et årsmøde. På årsmødet kan der foretages suppleringsvalg.
4. Medlemmer har adgang til, som tilhørere, at overvære Landsforeningens repræsentantskabsmøder.
5. "Fag og Arbejde" (FOA) har ret til at overvære repræsentantskabsmødet og har taleret på dette.
6. Ordinært repræsentantskabsmøde af mindst 2 dages varighed afholdes på lige årstal i november måned og skal indkaldes med mindst 30 dages varsel. Dagsorden og forslag skal være repræsentanterne i hænde senest 3 uger før mødets afholdelse.
7. Dagsorden for repræsentantskabsmødet skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigenter
2. Navneopråb
3. Godkendelse af forretningsorden
4. Godkendelse af dagsordenen
5. Valg af stemmeudvalg
6. Beretning
7. Regnskab
8. Indkomne forslag
9. Fremtidigt arbejde
10. Budget og kontingentfastsættelse.
11. Valg
a. Valg af formand, næstformand, kasserer
og 2 forretningsudvalgsmedlemmer.
b. 6 hovedbestyrelsesmedlemmer
c. 1., 2. og 3. suppleant til hovedbestyrelsen
d. 3 bilagskontrollanter
e. 1 bilagskontrollantsuppleant
f. 1 fanebærer
g. 1 fanebærersuppleant
12. Eventuelt
13. Afslutning
8. Hovedbestyrelsen, forretningsudvalget, fagområdernes generalforsamling/bestyrelse, vedtægtsbestemte og repræsentantskabsnedsatte udvalg samt valgte delegerede, der ønsker forslag behandlet på repræsentantskabsmødet, skal indsende disse så betids, at de er formanden for LFS i hænde senest den 1.oktober forud for repræsentantskabsmødets afholdelse.
9. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde afholdes, når hovedbestyrelsen finder det fornødent, eller når bestyrelsen for et eller flere fagområder, der repræsenterer mindst 40% af medlemmerne, ønsker det og skriftligt fremsender forslag herom til formanden med angivelse af, hvad der ønskes behandlet. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde afholdes senest 30 dage efter begæringen er modtaget.
10. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde kan med udsendelse af dagsorden indkaldes med 5 dages varsel.
11. Der skal optages et beslutningsreferat af repræsentantskabsmødet. Beslutningerne skal offentliggøres i fagbladet LFS Nyt.
Forretningsudvalget
§ 5
1. Forretningsudvalget (FU) består af:
A. Formand
B. Næstformand
C. Kasserer
D. 2 forretningsudvalgsmedlemmer
2. FU leder Landsforeningens daglige virksomhed under ansvar over for hovedbestyrelsen/fagområdebestyrelsen og over for repræsentantskabet.
3. FU har ansvaret for forhandlinger med arbejdsgiverne og andre organisationer – dog ikke for de forhandlinger, der føres af en ledersektionsbestyrelse jf. § 10.
4. I spørgsmål, hvor beslutningskompetencen er tillagt et fagområde eller en faggruppe, sker forhandlingerne i samråd med fagområdet eller faggruppen. Resultatet godkendes af fagområdet eller faggruppen.
I alle andre spørgsmål sker forhandlingen i samråd med hovedbestyrelsen. Resultatet skal godkendes af hovedbestyrelsen.
5. FU fastsætter selv sin forretningsorden. Ved forretningsudvalgsmøder udarbejdes et referat.
6. FU er arbejdsgiver for og har bemyndigelse til at indgå overenskomst med personalet. FU kan ansætte og afskedige personale.
Valg af forretningsudvalg
§ 6
1. Medlemmer til forretningsudvalget vælges på repræsentantskabsmødet for en periode af 2 år ad gangen.
2. Ethvert kontingentbetalende medlem, dog ikke passive medlemmer og medlemmer på pensionistkontingent, er valgbare til FU.
3. Sidste frist for aflevering af kandidatnavne er 3 timer efter repræsentantskabsmødets beretningsafstemning.
4. Afleveres forslag til kandidater inden den 1. oktober, udsendes disse sammen med repræsentantskabsmødematerialet.
5. Hvis et FU-medlem fratræder i utide, indkaldes til ekstraordinært repræsentantskabsmøde, der træffer beslutning om nyvalg for den resterende periode.
6. Hvis et afgående FU-medlem ikke har orlov fra en stilling følges Funktionærlovens bestemmelser vedr. opsigelse og fratræden.
7. Hvis et afgående FU-medlem har orlov fra en stilling udbetales én måneds løn i fratrædelsesgodtgørelse.
Hovedbestyrelsen
§ 7
1. Hovedbestyrelsen består af FU, 6 valgt på repræsentantskabsmødet, 6 repræsentanter fra det almene områdes bestyrelse hvoraf 1 er formanden, 3 repræsentanter fra dagplejeområdets bestyrelse hvoraf 1 er formanden, 3 repræsentanter fra specialområdets bestyrelse hvoraf 1 er formanden samt 1 repræsentant fra hver af de 3 ledersektioner.
Der vælges minimum 2 suppleanter fra hvert fagområde samt 1 suppleant fra hver ledersektion. Disse skal prioriteres. Valgte til hovedbestyrelsen og suppleanter tiltræder umiddelbart efter valghandlingen.
2. Alle kontingentbetalende medlemmer er valgbare som repræsentantskabsvalgte hovedbestyrelsesmedlemmer, dog ikke medlemmer på passiv- og pensionistkontingent, er valgbare til FU.
Forslag til kandidater afleveres til formanden for LFS inden den 1. oktober. For kandidater, der er delegerede til repræsentantskabet er sidste frist for aflevering af kandidatnavne 3 timer efter repræsentantskabsmødets beretningsafstemning.
Fratræder repræsentantskabsvalgte hovedbestyrelsesmedlemmer, indtræder suppleanterne i rækkefølge.
3. Hovedbestyrelsen er den øverste myndighed mellem repræsentantskabsmøderne i det omfang kompetencen ik-ke er tillagt fagområdet jf. § 8, stk. 4, faggrupper jf. § 9, stk. 5 eller ledersektioner jf. § 10, stk. 1 og 2.
4. Hovedbestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, herunder mødehyppighed. Ved hovedbestyrelsesmøder udarbejdes et beslutningsreferat.
5. Ekstraordinært hovedbestyrelsesmøde kan kræves indkaldt af formanden, 2 af forretningsudvalgets øvrige medlemmer, en områdebestyrelse, 1/3 af hovedbestyrelsen el-ler bilagskontrollanterne jf. § 12, stk. 4. Det ekstraordinære hovedbestyrelsesmøde skal afholdes senest 8 dage efter kravet er fremsendt.
Fagområder
§ 8
1. Landsforeningen er delt op i tre fagområder, jf. side 2 – kategorier kan optages:
A. Det almene område:
- Alt kommunalt ansat personale, såvel uddannet som ikke uddannet personale indenfor Børne- og ungdomsområdet i Københavns kommune
- Pædagogisk personale på bemandede legepladser i Københavns kommune
- Pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og pædagogiske konsulenter i Frederiksberg kommune
- Pædagogiske konsulenter i det storkøbenhavnske område
- Pædagogmedhjælpere på private institutioner
B. Specialområdet:
Kommunalt ansat pædagogisk personale indenfor fagområderne
- Misbrugs- og hjemløseområdet
- Psykiatriområdet
- Dag- og døgntilbud for udviklingshæmmede
- Udsatte børn og unge (samt lærerne i socialforvaltningen i Københavns kommune)
- Ældreområdet
C. Dagplejeområdet:
- Ansatte i eget hjem
- Ansatte i barnets hjem
- Ansatte i flerbørnsdagpleje/stordagpleje uden for eget hjem
- Ansatte i gæstehuse
- Private dagplejere
- Private børnepassereresamt forvaltningspersonale med tilknytning til området
2. Arbejdsløse tilknyttes det fagområde, hvor vedkommendes seneste arbejdsplads henhørte.
3. Fagområdets opgave er at tilgodese særlige interesser og standpunkter vedrørende faglige spørgsmål, som ikke kan medføre konsekvenser for andre af Landsforeningens medlemmer. Herigennem sikres de enkelte fagområder/faggruppers indflydelse i foreningen.
4. Fagområdet har beslutningskompetence vedrørende forhandlingsindhold, aftaler m.v. inden for fagområdet dog undtaget lederforhold jf. § 10, stk. 1 og 2.
5. Ingen aftale kan afsluttes, uden resultatet er forelagt de berørte fagområder.
6. Der skal på lige år afholdes generalforsamling i fagområdet i september måned.
7. På ulige årstal i september indkaldes fagområdets medlemmer til et årsmøde.
8. Fagområdet ledes af en valgt bestyrelse. Formanden er korresponderende for fagområdet, kassereren tegner i økonomisk henseende fagområdet. Valgte forretningsudvalgsmedlemmer kan ikke være medlem af en fagområdebestyrelse.
9. Kassereren er forpligtet til at varetage regnskabsopgaver efter hovedbestyrelsens regnskabsinstruks.
10. Indsendes en institutionspolitisk sag til Landsforeningen, skal bestyrelsen for fagområdet eller ledersektionen orienteres. En af bestyrelsen udpeget repræsentant har ret til at deltage i de forefaldende forhandlinger, såfremt de i sagen direkte involverede parter er indforstået hermed.
11. Forretningsudvalget har ret til at overvære alle fagområdemøder og har taleret på disse.
12. Et fagområde kan om fornødent opdeles i lokalsektioner. Med hensyn til repræsentation i Landsforeningens hovedbestyrelse samt i repræsentantskabet vil der fortsat kun være tale om ét fagområde.
13. Opstår der tvivl om, hvilket fagområde/ledersektion et medlem bør tilhøre, afgøres spørgsmålet af Landsforeningens hovedbestyrelse. En sådan afgørelse kan indankes for det førstkommende repræsentantskabsmøde.
14. Fagområdebestyrelsen eller generalforsamlingen kan beslutte at nedsætte faggruppeudvalg. Faggruppeudvalgenes opgave er at samle og varetage særlige interesser for en faggruppe. Hvis der besluttes at nedsætte et faggruppeudvalg, indkalder fagområdebestyrelsen til det første møde, hvor et faggruppeudvalg vælges, og arbejdsopgaverne fastlægges.
Faggrupper
§ 9
1. En faggruppe er medlemmer, der har samme stillingsbetegnelse, arbejdspladstype og samme/sammenligneligt arbejde/arbejdsindhold.
2. Hovedbestyrelsen godkender faggrupper og deres tilknytning til fagområde.
3. Opstår der tvivl om, hvilken faggruppe/ledersektion medlemmet bør tilhøre, afgøres spørgsmålet af Landsforeningens hovedbestyrelse. En sådan afgørelse kan indankes for det førstkommende repræsentantskabsmøde.
4. Arbejdsløse tilknyttes den faggruppe/ledersektion, hvor vedkommendes seneste arbejdsplads henhørte.
5. En faggruppe/ledersektion har beslutningskompetence i forhold, der alene vedrører faggruppen/ledersektionen. Ingen aftale kan afsluttes, uden resultatet er forelagt den/de berørte faggrupper/ledersektioner. Herudover skal faggrupper/ledersektioner høres og inddrages i forhold, der i særlig grad vedrører gruppen.
6. Forretningsudvalget har ret til at overvære alle møder for faggrupper/ledersektioner og har taleret på disse.
7. Bestyrelsen eller generalforsamlingen kan beslutte, at der udover eventuelle vedtægtsbestemte faggruppeudvalg nedsættes yderligere faggruppeudvalg. Faggruppeudvalg vælges af og blandt faggruppens medlemmer. Faggruppeudvalgenes opgave er efter debat blandt faggruppens medlemmer at samle og varetage særlige interesser for en faggruppe.
8. Afviser en fagområdebestyrelse en faggruppes ønske om at oprette et faggruppeudvalg, kan faggruppen klage til hovedbestyrelsen, der kan sanktionere oprettelsen af et faggruppeudvalg.
Ledersektioner
§ 10
1. Ledersektionerne tillægges kompetence over forhold, der alene vedrører gruppen.
2. De områdevise ledersektioner vælger en bestyrelse, der tillægges mandat til at:
- deltage i eller varetage forhandlinger for grupper eller enkeltpersoner indenfor denne ledersektions område
- på LFS' vegne at optage og deltage i drøftelser i forhold, der alene vedrører grupper eller enkeltpersoner indenfor denne ledersektions område
- udtale sig på vegne af lederne indenfor området.
3. Ingen aftale kan afsluttes, uden resultatet er forelagt de berørte ledersektioner.
4. Hver ledersektion tildeles selvstændig økonomi, således at der udbetales et ensartet grundbeløb på 15.000 kr. årligt pr. sektion og resten af det budgetfastsatte beløb fordeles forholdsmæssigt efter medlemstallet pr. 1.12 til fordeling det efterfølgende år.
5. Hver ledersektion repræsenteres direkte i LFS’ Hovedbestyrelse med 1 repræsentant.
6. Det aftales mellem FU og den relevante ledersektionsbestyrelse, hvem der fører en konkret forhandling.
Udvalg
§ 11
1. LFS’ hovedbestyrelse nedsætter relevante udvalg samt ad hoc-arbejdsgrupper.
2. Udvalgene nedsættes af hovedbestyrelsen efter indstilling fra fagområderne.
3. Udvalgene arbejder under ansvar overfor hovedbestyrelsen og repræsentantskabet og har ingen selvstændig kompetence udover den, der fremgår af udvalgskommissorierne.
4. Udvalgenes og ad hoc-arbejdsgruppernes økonomi sikres gennem LFS' midler.
Økonomi
§ 12
1. Kassereren eller en af FU antaget person fører Landsforeningens regnskaber. Kassereren er til enhver tid ansvarlig for regnskab, pengemidler og værdipapirer.
Kassereren og formanden tegner i fællesskab foreningen. Hovedbestyrelsen fastlægger retningslinjer for placering af midler samt hæverettigheder.
Landsforeningens kasserer har prokura til alle fagområdernes konti.
2. Regnskab og kassebeholdning skal altid være i orden og skal på forlangende kunne forelægges på et forretningsudvalgsmøde.
3. Regnskabsåret følger kalenderåret.
4. Ordinær bilagskontrol foretages 1 gang i kvartalet. Kontrollanterne skal kritisk gennemgå regnskabets bilag og foreningens drift og sikre sig, at dette er i overensstemmelse med vedtagne principper og beslutninger. Kontrollanterne udfærdiger en rapport ved regnskabsårets afslutning.
Kontrollanterne skal orientere FU og hovedbestyrelsen om fejl og mangler.
Kontrollanterne kan foranledige hovedbestyrelsen indkaldt.
Hovedbestyrelsen skal vedtage minimumsinstruks for foreningens og fagområdernes bilagskontrollanter.
5. Regnskabet skal være revideret af et statsautoriseret revisionsfirma inden det ordinære repræsentantskabsmøde/hovedbestyrelsesmøde i oktober.
6. Budgettet fastsættes af repræsentantskabet. På hovedbestyrelsesmødet i oktober på ulige år foretages eventuel budgetrevision. Hvis kontingentet til "FOA – Fag og Arbejde" forandres, kan hovedbestyrelsen regulere kontingentets størrelse.
7. På budgettet fastsættes beløb til aflønning af formand, næstformand, kasserer, 2 forretningsudvalgsmedlemmer samt 3 områdeformænd.
8. Alle LFS' udgifter vedrørende tillidsrepræsenter og arbejdsmiljøgrupper afholdes af det centrale budget, på nær de aktiviteter den enkelte områdebestyrelse har besluttet at udføre.
9. Under strejker og lockout kan hovedbestyrelsen påligne ekstra kontingent.
10. Medlemmerne hæfter ikke for foreningens gældsforpligtelser.
Medlemmernes rettigheder og pligter
§ 13
1. Medlemmer har ret til at blive indkaldt til generalforsamling i sit fagområde og til at opstille til poster, der ikke kræver indirekte valg. Medlemmer har ret til at få sin faggruppe indkaldt, dette skal koordineres med faggruppeudvalget, hvis et sådant er nedsat.
2. Optagelse som medlem finder først sted, når første måneds kontingent er indbetalt.
3. Kontingentet betales månedsvis forud, senest den 5. i måneden. Er kontingentet ikke indbetalt rettidigt, står medlemmet i restance, og der tilskrives den pågældende om at betale restancen inden en nærmere frist. Undladelse heraf medfører, at medlemmet slettes på grund af gæld.
4. Personer, der optages eller genoptages som medlemmer kan ikke få behandlet en allerede igangværende sag på optagelsestidspunktet.
5. Dersom et medlem bryder en strejke iværksat af "Landsforeningen for Socialpædagoger"/"FOA – Fag og Arbejde", skal den pågældende tilbagebetale tidligere modtaget understøttelse af en hver art i forbindelse med konflikten.
6. Hvor der foreligger bevis for, at et medlem har brudt en strejke, kan repræsentantskabet beslutte, at den pågældende skal ekskluderes af Landsforeningen. Medlemmet kan bringe beslutningen om eksklusion for FOA’s hovedbestyrelse som derefter træffer endelig afgørelse.
7. Som bevis for, at et medlem har brudt en strejke, er det tilstrækkeligt, at der foreligger en edserklæring herom fra to medlemmer af Landsforeningen.
8. Medlemmer, der handler i strid med disse vedtægter eller ved ukollegial opførsel skader Landsforeningen i dens formål, handler utilladeligt med Landsforeningens midler eller ejendele, kan af hovedbestyrelsen indstilles til eksklusion på førstkommende repræsentantskabsmøde. Meddelelsen skal dog først tilstilles vedkommende 14 dage forinden spørgsmålets behandling, således at medlemmet har adgang til at være til stede på repræsentantskabsmødet og føre sin sag.
Vedtægtsændringer og andre vigtige afgørelser
§ 14
1. Inden fremsendelse til FOA skal forslag til fornyelse/nye overenskomster, før de kan vedtages af hovedbestyrelsen, forelægges medlemmerne i den/de berørte faggrupper ved en vejledende afstemning. Forslag til arbejdsstandsninger skal, inden de kan vedtages af hovedbestyrelsen, forelægges for medlemmerne i de berørte faggrupper.
2. Forslag, der ønskes behandlet på "FOA – Fag og Arbejde"s kongres, fremsendes til LFS' hovedbestyrelses behandling senest den 1. januar i kongresåret.
3. Forretningsudvalget er ansvarlig for, at forslag til vedtægtsændringer, inden de behandles af repræsentantskabet, forelægges hovedbestyrelsen.
4. Til vedtægtsændringer og eventuel eksklusion kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer på et ordinært repræsentantskabsmøde. Der kan stemmes for, imod eller "blankt".
5. Ændrer fagområderne/ledersektionerne vedtægter på deres generalforsamling, har de først gyldighed, når de er godkendt af LFS' hovedbestyrelse.
6. Beslutninger om arbejdsstandsninger skal dog, for at være gyldige, have sanktion af "FOA – Fag og Arbejde"s hovedbestyrelse.
Opløsning af Landsforeningen
§ 15
1. Landsforeningen kan kun opløses, når det besluttes på et i den anledning indkaldt repræsentantskabsmøde med mindst 3/4 af de afgivne stemmer. Beslutningen skal efterfølgende godkendes af FOAs hovedbestyrelse.
2. Foreningens midler og ejendele overgår da til formål, som samme repræsentantskabsmøde fastsætter.
3. Eventuelle uoverensstemmelser vedrørende fortolkning af stk. 1 kan indankes for "FOA – Fag og Arbejde"s hovedbestyrelse, hvor den trufne afgørelse er endelig.
4. I tilfælde, hvor faggrupper i LFS overgår til andre forbund, sanktioneret ved afstemning blandt de berørte grupper og af LFS' repræsentantskab, skal midler og ejendele deles efter medlemstal.
Ikrafttræden
§ 16
1. Disse vedtægter træder i kraft ved vedtagelsen på repræsentantskabsmødet år 2018.