Referat af møde i almenbestyrelsen
LFS, Rosenvængets Allé 16, 2100 København Ø
Morgenmad kl. 8.30-9.00 (i kantinen) og indtjekning
Sal A Møde 9.00-15.00
Frokost kl. 12.00 – 12.45 (tentativt)
Mødeleder: Martin referent: Michael ordstyrer: Vibeke
Fremmødt:
Danielle Chrilles Jensen (møder senere), Emil Solvind, Karen Ribergaard, Lisa Groth Hansen, Maria Kallehauge Jessen, Maria Porse, Martin Kragballe Appelquist Rasmussen, Martina Wellm, Michael Monberg, Michala Toftager Bovien, Morten Hojer Morsing, Nanna Mikkelsen (møder senere), Patrik Leth, Rasmus Mortensen, Sidsel Stauersbøl Nielsen, Stine Oxholm, Tilde Kofoed (møder senere), Tina Truelsen, Vibeke Jensen
Afbud:
Annette Marie Beck, Ditte Mundeling, James Neal Robertson, Lone Koch, Marie Rehfeld, Thomas Seider
A. 9.00 - 9.10 Godkendelse af dagsorden og valg af ordstyrer og godkendelse af referat
Dagsorden er godkendt.
Vibeke er valgt som fast ordstyrer
Referatet fra sidste møde er godkendt.
B. 9.10 - 9.15 Morgensang – et af bestyrelsesmedlem med
forbogstavet J, skal foreslå en sang
Morgensang flyttes til om eftermiddagen
Da der ikke var et bestyrelsesmedlem til stede med forbogstavet J, gik valg af sang videre til K. Karen valgte sangen Jens Vejmand.
C. 9.15 - 9.45 Læserbreve opsamling og hvordan fremad
På baggrund af sidste bestyrelsesmøde, skal der kigges på hvordan vi fremadrettet laver gruppearbejde og hvad formålet skal være med slutproduktet. Der diskuteres om man skal stå som enkel afsender eller det altid bliver den samlet bestyrelse der står som underskriver.
Vi fortsætter sporet med 4 læserbreve. På næste bestyrelsesmøde sættes der mere tid af til at de 4 grupper arbejder videre med læserbrevene. Der bliver taget stilling til hvad der skal ske med de 4 tekster, når de er færdiggjort.
D. 09.45 – 10.15 Læserbreve – Arbejde videre med
Grupperne arbejder videre med de 4 læserbreve
E. 10.15-10.30 PAUSE
F. 10.30 – 11.30 Nyt fra områderne/gensidig orientering
- Rammeprogram bestyrelses seminar- tilmelding
Bestyrelsen har fået udleveret rammeprogram. Der vil være fællestransport til Konventum. Rammeprogram, opsamlingssted og tidspunkt bliver snarest sendt ud på mail.
- Frederiksberg
Kort orientering om Frederiksberg. Emil orienterer kort om hvad der sker på Frederiksberg.
- Faggrupper
Legepladserne: Der udsigt til at der skal lukkes en af de bemandede legepladser. Der har været snak om at sætte TR’erne ned i tid. Der er meget uro omkring legepladserne i øjeblikket.
Kompetencepædagogerne: Der arbejdes på at genstarte kompetencepædagogernes faggruppeudvalg.
- TR-strengen
København: Fokus på almen København TR-møder bliver organisering. Almenbestyrelsen kunne eventuelt bidrage med skriv til Lokumsavisen.
Frederiksberg: Der har ikke været afholdt møde siden november.
- Aktivisme
FH arrangerer STORDEMO Bevar store bededag søndag den 5. februar klokken 14.00 til 16.00. Ønske om at der laves flyers der kan afleveres i institutionerne inden
begivenheden. Forslag om at dele flyers ud på stationerne.
- Flytning af møde september
Bestyrelsesmødet d.18/9 flyttes til d.13/9 hvor der også afholdes årsmøde.
- Faggruppe landsmøde 15/16 maj
Det skal besluttes om der skal sendes en delegation afsted for pædagogerne. Det besluttes at en gruppe tager afsted. Bestyrelsesmødet d. 15/5 skal derfor flyttes.
G. 11.30-11.40 Solidaritet (de engelske sygeplejersker)
Der er forslag om at støtte de iranske kvinders rettigheder, ved at støtte et initiativ gennem Minas kaffebar. Der sendes et link rundt og træffes beslutning på næste møde.
Der er forslag om at støtte de britiske sygeplejerskes kamp for højere løn.
Det besluttes at almenbestyrelsen støtter sygeplejersken i England med kr.4.000
H. 11.40– 12.00 HB den 30/1
Punktet flyttes til efter frokost
Det er besluttet på repræsentantskabet i november, at der skal ansættes en kommunikationsmedarbejder. FU har udarbejdet et jobopslag hvor der ønskes ansættelse af en journalist. Det kommer bag på nogle da der specifikt står kommunikationsmedarbejder i forslaget ”
Opgradering af LFS’ redaktion/kommunikationsafdeling med 37 timers kommunikationsmedarbejder
Begrundelse:
For at styrke LFS’ kommunikation på sociale medier, kampagner, web og medlemskommunikation samt pressekontakter, skal LFS have flere ressourcer til arbejdet med kommunikation og presse.
Det kræver en opgradering af LFS’ nuværende redaktion, som bør omdannes til en egentlig kommunikationsafdeling, med en 37 timers kommunikationsmedarbejder pr. uge.
Det indstilles at det bliver en 2-årig projektstilling som formuefinansieres.”
Det er derfor blevet bedt om at komme på dagsorden til det kommende HB-møde, så der kan være en diskussion og forventningsafstemning i forhold til arbejderopgaverne.
I.12.00-12.40 FROKOST
Frokosten rykkes til 11.45 – 12.30
J. 12.40-13.00 Budget og regnskab
Der skal tages beslutning om hvor meget økonomi bestyrelsen afsætter til Arbejdspladsklubmøderne. Det bliver sat på et kommende møde hvor bestyrelsen får mulighed for at se hvilke arbejdspladser der har holdt møde og hvad de har lavet. På den måde kan diskussionen bedre kvalificeres.
K. 13.00-14.30 Gruppearbejde – Det fremtidige arbejde vol. 4 - gruppe arbejde på konkrete tiltag
“Fredagsbar”-gruppen har fået planlagt datoer og temaer for de kommende fredagsarrangementer. Der skal tages beslutning i forhold til budget på et kommende møde.
“Aktivist”-gruppen har beslutter at bestyrelsen skal stå for den ene kolonne på lokumsavisen fra september 2023. De har også besluttet at der skal laves en LFS-sang.
“Møder på gaden”- gruppen. Der er blevet undersøgt hvilke arrangementer der kan laves ude i byen og der arbejdes videre med de forskellige muligheder.
“Medlemsmøder”-gruppen vil gerne lave nogle møder om følgende emner: Den danske model, fremtidens fagforening og pædagoguddannelse.
Der arbejdes videre på Konventum og kommende bestyrelsesmøder.
L. 14.30 – 14.45 Hvordan gik mødet i dag?
Ønske om at holde sig lidt mere stringent til dagsorden og at nye punkter må komme på næste møde. En overordnet tilfredshed med mødets afholdelse.
M. 14.45-15.00 Evt.
Konceptet om Banko – veninderne rundsendes til godkendelse på mail.
Aula kan være en god måde at sætte arrangementer i kalenderen til sine kollegaer på arbejdspladsen.