Referat af møde i almenbestyrelsen
Mødeleder: Martin referent: Michael ordstyrer: Vibeke
Fremmødt:
Danielle Chrilles Jensen, James Neal Robertson, Maria Kallehauge Jessen, Maria Porse, Martin Kragballe Appelquist Rasmussen, Michael Monberg, Michala Toftager Bovien, Morten Hoier Morsing, Nanna Mikkelsen (møder senere), Patrik Leth, Rasmus Mortensen, Sidsel Stauersbøl Nielsen, Stine Oxholm, Tilde Kofoed (møder senere), Thomas Seider, Vibeke Jensen
Afbud:
Ditte Mundeling, Lisa Groth Hansen, Marie Rehfeld, Emil Solvind, Karen Ribergaard, Tina Truelsen,
Ikke-mødt:
Lone Koch, Martina Wellm
- 9.00 – ca. 10.00 Faglig Aktion – Klap forhandlerne ind ”de grønne” herefter transport til LFS
- 10.30 - 10.40 valg af ordstyrer og godkendelse af referat
Vibeke er valgt som fast ordstyrer på sidste møde og punktet udgår.
Referat fra mødet d. 20.01.2023 er godkendt
- 10.40-11.00 Opsamling og evaluering af bestyrelsesseminar
(se bilag 1 længere nede).
Opsamlingen fra bestyrelsesweekenden (bilag 1), bliver fremadrettet brugt som udgangspunkt når der skal arbejdes med det fremtidige arbejde i bestyrelsen.
Det giver mening at mødes på tværs af bestyrelserne.
Bestyrelsesweekend med en kadence på hvert andet år er godt og giver mening i forhold til nyvalg i bestyrelsen.
Godt med det sociale aspekt.
Det er vigtigt der bliver fulgt op på alle ideerne og de ender i noget konkret.
Dagplejen har oplevet at tonen i almenbestyrelsen var hård på bestyrelsesweekenden. Det kan være et opmærksomhedspunkt til næste gang.
- 11.00-11.20 HB den 27/2
Martin gennemgår dagsorden til næstkommende HB-møde.
Økonomi er et punkt der vil blive diskuteret meget i HB. I den forbindelse vil det være helt naturligt, der overordnet også kigges på organisering.
OK24 og kravet om kr. 10.000 mere om måneden.
Der er en kort snak om de forskellige punkter. HB vil fremover være et fast punkt på dagsordenen.
- 11.20-11.30 Solidaritet Iran – opfølgning fra tidligere møde se bilag 2
Det er allerede besluttet at vi støtter Solidaritet Iran. Det skal besluttes hvordan og hvor meget.
Der er forslag om at købe 1. mulepose pr. Bestyrelsesmedlem.
Det skal undersøges om vi kan få donationen med i LFS Nyt.
Det er enstemmigt besluttet at der købes 25 muleposer af kr. 150, til en værdi af kr. 3750.
- 11.40– 12.00 Medlemsmøder/Fredagsbarer – Praktisk hjælp
Flyttes til efter frokost (efter arbejdspladsklubber punktet.)
Der skal sættes navne (ansvarlige) på hvem der står for faglig fredagsbar.
temaer for fredagsbarer i 2023
Fredag d. 31. Marts: Quiz og pizza
Fredag d. 28. April: Dragbanko med veninderne
Fredag d. 02. Juni: Fællessang og bål
Fredag d. 08. September: OK-fredagsbar
Fredag d. 27. Oktober: Champagne-kontorets åbningsreception (ved ikke om det hedder Kampagne eller Champagne, var ikke med, da ideen kom)
Fredag d. 17. November: Kvindernes sidste arbejdsdag
31/3 Mangler ansvarlige
28/4 Tina, James,
2/6 Stine (kan lukke), Sidsel, Maria Porse
8/9 Stine (kan lukke), Martin, Maria Porse
27/10 Tina, James
17/11 Tina, Michala, Maria Porse
Skal sendes ud på mail til hele bestyrelsen/ evt. de andre bestyrelser.
Medlemsmøder:
11/4 Maria P, Maria J, Sidsel
9/5 mangler
13/6 Sidsel
- 12.00-12.40 FROKOST
Frokosten er rykke frem til kl.11.45. Vi starter igen kl.12.25
- 12.40-13.10 Arbejdspladsklubber – status og drøftelse
Flyttet til før frokost
Se bilag 3
Der er drøftelse omkring økonomi og indholdelse i arbejdspladsklubber.
Kan det bredes ud til institutioner hvor der ikke er en TR?
Skal det begrænses til et hvis antal møder om året?
Skal der afsættes et specifik beløb i almenbestyrelsens budget.
Der er ønske om en “manual” til arbejdspladsklubberne.
Kan der i fremtiden være mulighed for at der kan være oplægsholder på arbejdspladsklubmødet? Det kan være svært økonomisk
Kan TR have en institutionen som ikke har en TR, med til klubmøde?
Formanden forslår at der laves en begrænsning på 1 – 2 gange årligt.
Punktet fortsætter efter frokost.
Formanden fremlægger budgettet for almenbestyrelsen og mener vi fortsat skal holde øje med forbruget til arbejdspladsklubber i budgettet. På baggrund af diskussionen, så besluttes det at budgettet til arbejdspladsklubber tages op på bestyrelsesmødet i maj.
- 13.10-14.40 Gruppearbejde – Det fremtidige arbejde vol. 5 – gruppe arbejde på konkrete tiltag. Grupperne holder selv pause
Læserbreve
Tiltag fra almenbestyrelsen
Tiltag fra Bestyrelsesweekenden
Faglig klub: Thomas, James, Patrik
Lige hacks: Morten, Vibeke, Michael, Emil
Kampagnekontoret: Rasmus, Nanna, Tilde
Fredagsbar: Danielle, Sidsel, Michala,
Begrav pædagogikken: Maria J, Stine
Der bliver samlet op på næste bestyrelsesmøde.
- 14.30 – 15.15 Nyt fra områderne/gensidig orientering
Rykkes op efter faglig fredagsbar/medlemsmøder.
- Frederiksberg
- Faggrupper
- Legepladserne har afholdt årsmøde.
- TR strengen
- Organisering er i fokus.
- Aktivisme
- Aktivisme/hjælp til pædagogerne hvis chaufførerne strejker i forhold til OK23? Lave T-shirts med budskaber om at pædagogerne bakker op.
- Faggruppe landsmøde 15/16 maj – deltagere?
- Vi har som udgangspunkt 5 pædagogpladser, men der kan tilkøbes flere. Følgende har meldt sig som deltager: Martin, (Sidsel), Patrik, Tilde, Vibeke, (Maria J), (Thomas), (Morten) Der skal meldes direkte (dem i parenteser) tilbage til Martin på mkar@foa.dk,
- Bestyrelsesmødet i maj
- Bestyrelsesmødet i maj er aflyst. Husk aflys kantinemad.
- (Nyt Punkt) Københavns kommune (formanden har bedt om det på mødet)
Der er fremlagt en ny investeringscase i København, hvor der er forslået at der skal tænkes grønt og køres mindre. Det vil kunne ende med en lukning af to udflytterbørnehaver. Investeringsforslaget bliver rundsendt til orientering. Er vi som bestyrelse interesseret i at lave noget larm i forhold til kompetencepakker/kompetenceudvikling? Der er enighed om at arbejde videre med det, så det kommer på et kommende bestyrelsesmøde.
Kirsten ønsker hjælp til at nævne alle slags koncepter der bruges i København. Har man flere, så sende til mkar@foa.dk
Sprogtrappen
Kids
TOBI
Hjerne/hjertet (overgangsbeskrivelser)
AULA
BOB
Meyers Madhus
Sprogvurderinger
Low arousel
ICDP
IC 3
Fri for mobberi
KAT kassen
Pædagogisk nota
Motorisk screening af børn
Strukturkur
Sprog stærk skole start
Plads til forskellighed
Konflikthåndteringsmoddellen
Co-teaching
Aktionslæring
Klasseledelse
SMTTE-modellen
DPU
ABAS
Barnets stemme
National trivsels undersøgelse
BMV
- 15.15-15.30 Hvordan gik mødet?
Godt møde. Passe på vi ikke snakker personer, men holder os til emnet. Generel tilfredshed med mødet. Gruppearbejde må gerne være tidligere på dagen.
- 15.30-15.45 Evt
- Aftale om rekruttering og fastholdelse
Kort snak om hvordan aftalen er blevet indgået og hvorfor den er blevet revideret.
- Pædagogisk personale i skolen/faggruppeudvalg
Der er ønske om igen at oprette et faggruppeudvalg. Thomas laver en indkaldelse og sender til Martin.
- Mere synlighed i medierne
Det er vigtigt vi arbejder på at blive synlige i mediebilledet.
Vh. Martin K. A. Rasmussen – Formand
Bilag 1 Bestyrelses seminar
Bestyrelsesseminar
Budskaber/temaer
- Arbejdsvilkår/rammer/økonomi
- Fastholdelse/rekruttering
- Organisering
- Syn på faglighed (Image)
- Kernefaglighed under pres – definitionsmagt
- Værdier og visioner for velfærd
Målgruppe, herunder øget brug af SoMe
- Politikere
- Befolkning generelt
- Vores ”ikke aktive” kollegaer
Ideer
- Visuelle kampagner – private med sugerør i off. Kasser
- Aktivistkasse m. velkomstpakke til nye medlemmer (ideer, redskaber)
- Symbolske ”lukning af område grundet besparelser”
- Mulighed for at tilmelde sig aktivistliste – hurtig info
- Faglig klub m. gæster for at brede samarbejdet ud
- Faglige klubber på tværs af arbejdspladser
- ”Åbent hus” ?, sommerfest… Aktiviteter i LFS for alle
- LFS ud på arbejdspladsen
- Flere unge medlemmer – ”medlemskaffe”
- De gode historier frem, så det negative ikke altid fylder
- Flere allierede. F.eks. FOLA o.l.
- Busser til Aalborg – KL
- Konsulenter – besparelser
- Aktivitet på TikTok
Bilag 2 – Solidaritet