Referat af møde i Almenbestyrelsen
Tilstede: Annette Marie Beck, Emil Solvind, Ina Stjernquist, Kirsten Gunvor Løth, Lillian Møller, Maria Porse, Marie Rehfeld, Martin K. A. Rasmussen, Martina Bianca Wellm, Nanna Mikkelsen og Thomas Seider,
Afbud: Anne Müllertz Danielle Jensen, Karen Ribergaard, Kristian Høegh, Lars Ammonsen, Line Juul Faxø, Lone Koch, Mette Amalie Sommer, Tilde Kofoed, Tina Truelsen, Vibeke Jensen
19. maj. 2020
På Skype fra 9.00 – 11.00
- Valg af ordstyrer
Formanden, Kirsten Løth.
- Godkendelse af dagsorden
Formanden bad om at få tilføjet et evt. punkt til dagsordenen. Dagsordenen blev herefter godkendt.
- Månedens ord
Karantæne: Stammer fra det italienske ord quarantina som er en sammenfatning af quaranta giorni, som betyder fyrre dage. Under pesten, Den Sorte Død, i 1348 isolerede man de smittede på en ø uden for Venedig. Der skulle de blive til de var raske eller døde. Det tog ca. 40 dage. Senere har man fundet ud af at inkubationstiden – altså tiden fra man blev smittet til man fik sygdommen i udbrud – var på lige knap 40 dage.
- Status på genåbningen
- Orientering fra formanden
Det, der har kendetegnet genåbningen i BUF set med LFS-briller, er at samarbejdet med direktionen og områdechefer har været meget effektivt. Britt har været i daglig kontakt med direktionen og borgmesteren fra morgenstunden. Når vi er stødt på problemer, eller hvis tillidsfolk/medlemmer har henvendt sig med problematikker, er tingene blevet løst meget hurtigt. Det der har fyldt hos vores medlemmer i forbindelse med genåbningen, har været bekymring for smitte – særligt for de af vores medlemmer, som har været eller stadig er i risikogruppen. I de tilfælde hvor sundhedsstyrelsen har ændret i retningslinjerne, har det skabt mere bekymring, fordi det har været svært at forstå, hvorfor man absolut ikke måtte gå på arbejde i går, når man pludselig gerne må i dag.
For en lille gruppe medlemmer har det betydet, at de har udviklet helbredsangst – og har fået vejledning til, hvor de kan få hjælp til at håndtere det, mens vi venter på en endelig løsning for risikogrupperne.
LFS har på det seneste møde i Hoved-MED understreget, at vi nu er tilbage til noget der ligner normalen så meget på området, at det skal stå klart, hvornår man kan forvente, at varsler ifht. arbejdsplaner med mere overholdes, som vanligt. Den ekstraordinære situation har krævet, at vores medlemmer – ledere og medarbejdere – har måtte være ekstraordinært fleksible.
-
- Orientering fra bestyrelsesmedlemmer
På dagtilbudsområdet er tilbagemeldingen overordnet set, at det har skabt ro, nærvær og tid til kerneopgaven at have stramme krav til strukturen under genåbningen. Der har været taget hensyn til medarbejdere i risikogrupper, været tid til stuemøder, teammøder – om end digitalt – og der har været velvilje til at samarbejde på tværs af organisationen BUF. På nogle skoler har udfordringen været, at det pædagogiske personale trækker et stort læs ind i skolen. Andre steder har man fundet gode læsninger, hvor lærerne har stillet sig til rådighed om eftermiddagen, så det pædagogiske personale har haft mulighed for at holde møder m.m.
- Mødeform i bestyrelsen frem til 1. august 2020
- Hyppighed, varighed m.m.
Formanden foreslår, at der frem mod sommerferien holdes to kortere virtuelle møder frem for vores heldagsmøde i juni. Det var der opbakning til. Formanden indkalder bestyrelsen til to nye virtuelle møder. Tilbagemeldingen fra de fremmødte deltagere var, at det fungerede overraskende godt virtuelt. Bestyrelsen konkluderede mod mødets afslutning, at tidsrammen på 2 timer var tilpas.
Det blev besluttet, at formanden undersøger, om det er muligt at afvikle virtuelle møder, hvor man kan gå i undergrupper undervejs.
Hvad angår generalforsamling og repræsentantskab så forbereder vi os på at afvikle på normal vis, men vi ved mere på den anden side af d. 8/6.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe, som udarbejder et udkast til fremtidigt arbejde, så det kan komme med i bladet efter sommerferien. Der kommer indkaldelse til generalforsamling i bladet inden sommerferien. Arbejdsgruppen består af flg.: Martin, Emil, Thomas, Annette, Maria, Ina og formanden. Gruppen udarbejder udkast på mail, så det kan fremsendes til bestyrelsen inden næste møde.
- Medlemsmøder og konferencer
Det blev besluttet, at formanden undersøger muligheden for at afvikle medlemsmøder på digital vis, så vi kan benytte os af muligheden – også når vi på et tidspunkt kan afvikle fysiske møder.
- Evt.
Kristina Vasseux og Martin Alexandersen har meddelt at de udtræder af bestyrelsen. Dermed er vi nu 22 bestyrelsesmedlemmer, da der siden årsmødet 12/9 2019 er udtrådt 3 bestyrelsesmedlemmer. Udover Kristina og Martins udtræden, trådte Bente Zingenberg ud, da hun blev ansat som faglig sekretær pr. 1/1 2020.
Formanden har d.d. møde med tre medarbejdere fra pædagoguddannelsen om et samarbejde med dem om at undersøge fritidspædagogers relationsarbejde.