Referat af møde i Almenbestyrelsen
Tilstede: Alf Bering Andersen, Annette Marie Beck (kom senere), Danielle Chrilles Jensen, Dennis Lykke Eriksen, Emil Solvind (gik kl. 14), Karen Ribergaard, Kirsten Gunvor Løth, Kristian Høeg, Lillian Møller, Maria Porse, Marie Rehfeld, Martin Kragballe Appelquist Rasmussen (gik kl. 15), Martina Wellm, Michael Monberg (gik kl. , Michala Toftager Bovien (gik 13.15), Nanna Mikkelsen, Nina Rose Monga, Rasmus Mortensen, Tilde Kofoed, Vibeke Jensen
Afbud: Ina Stjernquist, Lars Ammonsen, Lone Koch, Thomas Seider, Tina Truelsen
- Indskrivning
Alle bestyrelsesmedlemmer blev introduceret til indskrivning med QR-kode. Fremover skal bestyrelsesmedlemmerne indskrive sig mellem 8.30 og 9.00, så mødet kan starte rettidigt.
- Valg af ordstyrer og referent
Ordstyrer: Vibeke
Referent: Michael
- Godkendelse af referat
Referatet blev godkendt.
- Godkendelse af dagsorden
Pkt. 9 blev fremrykket, så det i stedet er pkt. 6.
Der var ingen tilføjelser til dagsordenen.
- Månedens ord
Månedens ord er det engelske ord ”douchebag”, som på dansk betyder: vigtigprås, pralhals, pralhans, blærerøv, pralerøv, opblæst nar, snob, storskryder, skryder, spradebasse, bulderbasse, hanekylling, fusentast, allerhelvedes karl, fandens karl, skvadronør. I sin oprindelig betydning er er douchebag i virkelighed en skyllepose eller skylleanordning, som blev brugt til at skylle kvinders underliv. Man kan læse mere om ’douchebagens historie her: https://girlsareawesome.com/fresh-clean-investigating-history-douchebags/
- Evaluering af generalforsamling
Bestyrelsen afviklede gruppearbejde med to runder, hvorefter flg. blev opsamlet, som de vigtigste pointer, vi skal overveje, når vi planlægger den kommende generalforsamling:
- Frem mod generalforsamlingen:
- Kampagne på de sociale medier
- Fortrykt årsmøde/generalforsamlingsdato i kalendrene
- Lokalebookning – vi skal overveje, om det er muligt at holde det i en anden fagforening og hvad det betyder for afviklingen (teknisk personale m.m.)
- Medlemsmøder der peger ind i en temadebat, som rejses på generalforsamlingen
- Fast pkt. på bestyrelsesmøder, hvor vi opsummerer, hvad det vigtigste fra mødet er, som TR skal vide
- Bestyrelsen får fremsendt køreplanen/manuskriptet på forhånd
- Midterplakat i bladet med reklame for GF (der udsendes dog indkaldelse til at alle 3 generalforsamlinger i samme blad)
- På selve generalforsamlingen:
- Mulighed for streaming eller digital deltagelse
- Debat ved bordene
- Veksle mellem talerstol og vandremikrofon, så flere tør ytre sig.
- De fremmødte kan være med til at prioritere, hvilke emner, der skal fokuseres på i det fremtidige arbejde
- De fremmødte kan gennem debat ved bordene være med til at nuancere og kvalificere det fremtidige arbejde/specifikke emner til det fremtidige arbejde
- Formen ved bordene kan laves, så selve arbejdet ved bordene munder ud i konkrete ændringsforslag til det fremtidige arbejde. Vigtig pointe jf. vedtægterne er, at man ikke kan stille nye forslag på selve generalforsamlingen, da de skal være kendt på forhånd.
- Et sjovt indslag/noget der letter stemningen undervejs
- En ”pladsanviser” kan understøtte, at man sidder sammen med nogen og at bestyrelsesmedlemmerne åbner op for de fremmødte, så bestyrelsen ikke fremstår som et VIP-rum.
- Vigtigt med præsentation af bestyrelsen.
- Efter generalforsamlingen:
- Evaluering på førstkommende bestyrelsesmøde, som indgår i planlægningen af årsmøde og generalforsamling.
Gruppe 1 |
Mobilisering på sociale medier, debat ved bordene enten v. tema eller prioritering, medlemsmøder som optakt til generalforsamling |
Gruppe 2 |
Kobling af TR-møder og bestyrelsesmøder (fast pkt. på dagsorden), debat v. bordene, klar køreplan udsendes til bestyrelsen på forhånd med opgavefordeling |
Gruppe 3 |
Pladsanviser som velkomst, debat v. bordene, indslag der letter stemningen |
Gruppe 4 |
Inddragelse v. bordene, præsentaion af bestyrelse, medlemsmøder som optakt v. udvalgt emne eks. |
- Velkomst til nye bestyrelsesmedlemmer
Præsentationsrunde med navn og arbejdssted og livret. Formanden bød derefter nye bestyrelsesmedlemmer velkommen til to år med fagpolitik. Formanden understregede, at de bestyrelsesmedlemmer, som enten har været med i mange år, eller som har deres daglige gang i LFS, skal være opmærksomme på, at gøre det let for nye bestyrelsesmedlemmer at deltage ved at undgå forkortelser eller indforstået snak. Nyvalgte bestyrelsesmedlemmer skal spørge, hvis der er noget, der er uklart.
- Udarbejdelse af forretningsorden
Bestyrelsen udarbejdede en forretningsorden, som formanden eftersender til bestyrelsen umiddelbart efter bestyrelsesmødet. I forretningsorden indgår mødeplan for det kommende år.
- Principper for tildeling af bevillinger
Efter en længere drøftelse blev det efter afstemning besluttet, at bestyrelsen løbende tager stilling til, hvem og hvor meget, der skal bevilges til hvilke projekter og organisationer. Skulle der i perioden komme ansøgninger om penge vil bestyrelsen tage stilling til disse på bestyrelsesmøder.
- Aktivisme i forbindelse med OK21
Formanden holdt et oplæg om forløbet op til OK21 og gav en status på, hvor i processen vi er nu. Medio december mødes Forhandlingsfællesskabet og KL og præsenterer krav for hinanden. I starten af det nye år vil der være forhandlinger. Der skal være indgået en aftale/forlig om overenskomst senest 31/3 2021. Ellers vil der opstå konflikt. LFS har fremsendt krav til FOA om generelle lønstigninger, mere i pension og evt. mere til fritvalgsordningen. Bestyrelsen forbereder sig på kampagne om lønstigninger i korner frem for procenter.
- Gensidig information
Formanden orienterer om, at der pt. rundsendes en appel mellem de faglige organisationer om at anerkende, at der også er sexisme i fagbevægelsen. Formanden mener, at hele debatten om sexisme, uønsket seksuel opmærksomhed og krænkende handlinger desuden giver anledning til, at vi alle tager alvorligt, at vi i bestyrelsen har forskellige erfaringer, relationer og positioner, og at det i særdeleshed er vigtigt, at vi er bevidste om, hvilken magt vi besidder i de forskellige positioner og rum vi bevæger os i. Uanset om vi har formands- tillidsposter eller ej.
Københavns Kommune har desuden besluttet at lave en undersøgelse af, om løstansatte (medarbejdere, som ikke er omfattet af Trivselsundersøgelsen) har oplevet sexistisk kultur og adfærd på deres arbejdsplads. Det er endnu uklart, hvad man har tænkt sig at gøre ved resultaterne/besvarelserne.
- Evt.
Lillan foreslog, at vi tog en drøftelse af Ny Løn og hvad vi mener om det.
Annette foreslog, at vi tog en drøftelse af, hvilken betydning aftalen om Teamkoordinatorer med afgrænset ledelse har.
Danielle forslog, at vi tog en drøftelse af frustrationen på området over hele Covid-19 situationen. Formanden foreslog, at hun og Danielle over telefonen drøfter mere præcist, hvordan man i så fald kunne rammesætte en sådan drøftelse før det bliver sat på dagsordenen.
Fremtidige drøftelser:
- Ny Løn
- Teamkoordinatorer med afgrænset ledelse – 27/11
- Evt. situationen/frustrationer fra området vedr. COVID-19