Ny aftale for afdelingsledere i Socialforvaltningen i Københavns Kommune
LFS har indgået en aftale med Socialforvaltningen, som gør, at afdelingsledere kommer på Lederoverenskomsten (69.01).
Baggrunden for aftalen er, at der er sket en udvikling i den rolle, som afdelingsledere spiller i Socialforvaltningen.
Afdelingslederne er blevet mere overordnet og strategisk placeret, og den aktuelle rolle som afdelingsleder indebærer mere ledelse end tidligere. En del af socialforvaltningen har derfor haft et ønske om, at afdelingslederne skulle være ansat på vilkår, som ligner ledernes vilkår. I den forbindelse har der været en langstrakt proces med det resultat, at der er indgået en aftale, således at afdelingslederne kommer over på lederoverenskomsten.
Aftalen betyder, at afdelingslederne bliver lønindplaceret på løntrin 40, og at lederne kommer på løntrin 46. Tidligere var det henholdsvis trin 34, 36 og 41. Desuden stiger afdelingsledernes pensionsprocent til 17,04 % eller 16,44 %, hvis afdelingslederen vælger fritvalgstillæg. Der er desuden aftalt to funktionstillæg, et for fleksibilitet på 18.000 kroner (31.3.00), og et for kompleksitet på 15.000 – 20.000 kroner (31.3.00). Der vil endvidere ikke være ledere, der oplever en lønnedgang i forbindelse med overgangen, da der kommer et personligt tillæg, der garanterer lønnen.
Der har gennem en årrække været en bevægelse mod en mere fleksibel måde at tilrettelægge sin arbejdstid. Afdelingslederne har i højere grad selv planlagt og tilrettelagt arbejdstiden. Dette har de fleste været glade for, og det har givet mening i en travl hverdag.
Det har dog været svært at få enderne til at gå op i forhold til bagvagterne. Vi har som fagforening ikke hørt om ret mange udfordringer i de seneste år. Vi er i forhandlingen landet på, at der skal laves en personalehåndbog for de enkelte centre, som indeholder en instruktion til medarbejderne, således det står klart, hvornår og i hvilke tilfælde de kan kontakte ledelsen efter klokken 17 og i weekenderne. Intentionen er, at bagvagterne deles mellem alle ledere i centret eller på den enkelte afdeling, så ingen har bagvagten fast.
Den fremtidige proces bliver, at vi sammen med forvaltningen indplacerer botilbudslederne i CAS BCH på trin 46. Når vi er færdige med den del af arbejdet, går vi videre til det næste center i BCH. Her skal der ligge en personalehåndbog. Når den ligger klar, indplacerer vi afdelingsledere og botilbudsledere. Derefter tager vi det næste center i BCH og så videre. Herefter bliver vi enige med forvaltningen om, hvilket Borgercenter vi derefter tager fat på. Som I kan se, bliver der tale om en lidt længere proces.
Hvis der er spørgsmål til aftalen og dens betydning for dig som leder, er du velkommen til at kontakte specialområdet i LFS.