Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Folkeskolereformen:
Hvordan folkeskolereformen konkret kommer til at påvirke det pædagogiske personale på fritidsinstitutionerne, og hvordan personalesituationen lokalt skal håndteres
Nedenstående dokument fra Københavns Kommune kan også hentes i en pdf-file
KØBENHAVNS KOMMUNE
Børne- og Ungdomsforvaltningen
28.10.2013
Kære ledere og medarbejderrepræsentanter
Mange af jer har efterspurgt information om, hvordan folkeskolereformen konkret kommer til at påvirke det pædagogiske personale på fritidsinstitutionerne, og hvordan personalesituationen lokalt skal håndteres.
Folkeskolereformen og den længere skoledag betyder, at åbningstiden på fritidsinstitutionerne reduceres, samtidig med at det pædagogiske personale skal spille en større rolle i skoledagen end i dag. Det indebærer, at arbejdsdagen for en stor del af det pædagogiske personale, der i dag alene er ansat på fritidsinstitutionerne, vil blive ændret fra den 1. august 2014.
Med den demografiske vækst der er i København, er vi i den heldige situation, at vi – modsat mange andre kommuner – ikke får behov for færre pædagogiske medarbejdere over de kommende år.
Vi vil derfor også kunne fastholde beskæftigelsen for det pædagogiske personale som helhed. Men vi kan ikke undgå ændringer i de enkelte medarbejderes arbejds- og ansættelsesforhold: Med en kortere åbningstid i fritidsinstitutionerne vil det pædagogiske personale bl.a. skulle arbejde på mere end én fysisk enhed for at opretholde samme ansættelsesgrad som i dag.
Børne- og Ungdomsforvaltningen, LFS og BUPL har på den baggrund aftalt en række møder henover efteråret, hvor vi i fællesskab vil drøfte folkeskolereformens konsekvenser for det pædagogiske personales faglige rolle, ansættelsesforhold mv.
Målet er bl.a. et enighedspapir om det pædagogiske personales rolle i skolen samt nogle klare og tydelige rammer for de medarbejdere, der skal arbejde på mere end én fysisk enhed, fx i en kombination mellem skole og fritidstilbud eller på flere enheder inden for en klynge.
Med budget 14 er det herudover aftalt, at der skal gennemføres en grundig analyse af fremtidens fritidstilbud både indholdsmæssigt og strukturelt for at sikre et fremtidigt attraktivt tilbud for både børn, unge, forældre og personale, som er afstemt med den længere skoledag.
Samtidig er der afsat en midlertidig strukturpulje til at sikre bæredygtige fritidsinstitutioner i en overgangsperiode indtil de nødvendige strukturtilpasninger på fritidsområdet er på plads.
Vi ved godt, at der er en stor efterspørgsel efter allerede nu at få sat billeder på, hvad reformen betyder for de enkelte medarbejdere og for den enkeltes institutions daglige drift.
Vores ambition er, at vi har drøftet os frem til nogle gode rammer senest i løbet af december, så der fra årsskiftet kan igangsættes lokal proces i områderne, hvor den konkrete håndtering af personalesituationen fra den 1. august 2014 drøftes i en tæt dialog mellem skoler og fritidstilbud.
Vi er opmærksomme på, at usikkerheden skaber utryghed og frustration lige nu – men vi er overbeviste om, at vi nok i fællesskab skal finde gode løsninger.
Vi vil løbende orientere jer om, hvor vi er i processen.
Med venlig hilsen
Else Sommer
Administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen
Britt Petersen
Formand for LFS
Henriette Brockdorff
Formand for BUPL Hovedstaden