Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
modkraft.dk 22.1.2013:
Skolereform: Det organiserede vanvid
Af Jan Hoby
I bogen The Erosion of Childhood (1992) bemærker Valerie Polakow, at legen er barnets praksis i verden, og at den derfor ikke bør adskilles fra arbejde.
Det legende barn må forstås som et ”arbejdende” barn i den forstand, at det er optaget af meningsfulde aktiviteter. Også selvom om aktiviteterne kan se meningsløse og kaotiske ud for de voksne.
De voksnes hyppige sondring mellem arbejde og leg og tendensen til, at disse to forskellige aktiviteter kanaliseres i retning af bestemte kontekster, er ikke en del af barndommens verden.
Polakow påpeger, at Marx heller aldrig forestillede sig, at børn skulle afsondres helt fra arbejdslivet, idet arbejdet trods alt var og er menneskets mest essentielle aktivitet.
Det moderne nyliberale samfund har konstrueret en falsk dikotomi mellem arbejde og leg, men børn opfatter ikke nødvendigvis verden på den måde. Det er den falske dikotomi, som danner rammen omkring den ideologiske konstruktion Ny Nordisk Skole.