LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Emner
  • X-temaer
  • Skolereform
  • LFS-pressemeddelelse: Danskerne køber katten i sækken
 

Sidemenu

  • Skolereformen presser de interne skoler
     
  • Folkeskolereformen: Københavns kommune
    Selvejende institutioner København
     
  • Folkeskolereformen: Frederiksberg kommune
     
  • Hvordan folkeskolereformen påvirker det pædagogiske personale på fritidsinstitutionerne samt håndtering
     
  • Pippi-plakater
     
  • Morgenaktion 21. marts 2013
     
  • Ny skolereform
     
  • Udtalelse om skolereformen fra almenområdets bestyrelse
     
  • Tilbud til institutioner: Debatmøder med forældre og personale
     
  • Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget ifm. regeringens forslag til en skolereform
     
  • Forskellen på fritidshjem, KKFO og SFO
     
  • KL-arbejdsgrupper og inspirationsmateriale
     
  • LFS-pressemeddelelse: Danskerne køber katten i sækken
     
  • Plakater/postkort om heldagsskolen
     
  • Presseklip
    Presseklip: Skolereform: Det organiserede vanvid
     
    Presseklip: Krigen mod barndommen
     
    P1 Debatten / og vist på DR2 5. december 2012
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.1.2013  | Almen  
  
 

LFS-pressemeddelelse 31.12.2012:

Heldagsskole: At købe katten i sækken

53 procent af alle danskere bakker op om tanken om en heldagsskole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet.
Helt konkret lyder forslaget, at elever fra børnehaveklassen til 3. klasse skal have en 30 timers skoleuge.
Elever fra 4. -6. klasse skal have en 35 timers skoleuge og elever i 7.-9.klasse skal gå i skole 37 timer om ugen.

Men spørgsmålet er om danskerne med en accept af heldagskolen er ved at købe katten i sækken på børnenes vegne? Det mener LFS’s næstformand Jan Hoby på:

”I medierne tegnes der et udokumenteret billede af heldagsskolerne som en ubetinget succes, som bare venter på at bliver fotokopieret. Heldagskoler oversælges med en tyrkertro på at alle pædagogiske og sociale problemstillinger i samfundet kan løses gennem didaktik og mere undervisning.
Gøres heldagskolen til fremtidens skole, vil det få store negative konsekvenser for børns læringsbegær. Skoletræthed, stress og forstærket reproduktion af social ulighed bliver resultatet. Udtaler Jan Hoby, næstformand i LFS og forsætter:

”Forskning peger på at 75% af alt læring, finder sted uden for skolemiljøet. Børn lærer hele tiden, men kun når de er modtagelige for læringen og når de føler at læringen giver mening for dem. Det er det der skaber motivationen for læring.
Dette gælder iøvrigt også for voksne. Det hedder livslæring.

Evalueringerne af de tre københavnske og 12 landsdækkende heldagsskoler viser, at selv om eleverne på heldagsskolerne går i skole otte timer dagligt, klarer de sig samlet set ikke bedre end elever på sammenlignelige folkeskoler med et lavere timetal. Ifølge evalueringen er de virkemidler, der har en positiv effekt på elevernes læring, mulige at gennemføre på alle skoler og ikke blot heldagsskoler.
Det handler ikke om flere timer, men om anderledes timer.

”Ny Nordisk Skole og folkeskolereformen er udtryk for politikernes forestillinger, mavefornemmelser og hjemmebryggede idéer, som er røgslør for deres ideologiske konstruktioner. At diskutere folkeskolens og daginstitutionernes fremtid ud fra politikernes forestillinger, mavefornemmelser og hjemmebryggede ideer er ikke kun absurd, det afskærer alle andre for en meningsfuld dialog med plads til professionelt, fagligt og politisk indspark.

Derfor håber LFS at partier uden om regeringen vil sætte en kæp i hjulet på heldagskolen og længere skoledage for børnenes og fremtidens skyld.” slutter Jan Hoby, næstformand i LFS.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8137 Loadtid: 0.041 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8137 Loadtid: 0.041 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8137 Loadtid: 0.041 sek.
Download logo