Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Forskellen på fritidshjem, KKFO og SFO
Fritidshjemmet | KKFO - Københavns kommunes fritidsordning | SFO - Skolefritidsordning | |
---|---|---|---|
Fysiske rammer | Fritidshjemmet bor i egne lokaler og har egne legefaciliteter, der afspejler fritidshjemmets pædagogiske grundlag. | KKFO’erne placeres inde for skolens matrikel, deler ofte lokaler og legefaciliteter med skolen. | Nogle SFO’ere har egne lokaler, men de fleste steder deles lokalerne med skolen. Det værste er, når klasselokalerne bruges som SFO. |
Forældre- betaling |
Forældrebetalingen må maximalt udgøre 30% af bruttoudgifterne |
Samme vilkår som fritidshjemmene. Årsag er: Den politiske aftale fra 2003 der sikrer fritidshjem som det primære fritidstilbud i København. (BR beslutningsprotokol nr. 12. BR 617/03. 11. december 2003) |
Der er intet loft over, hvor meget forældrebetalingen må være. |
Demokrati |
Fritidshjemmet har selvstændig bestyrelse bestående af forældre og medarbejdere. |
KKFO’en er underlagt skolebestyrelsen og der er et KKFO-forældreråd som er underlagt skolebestyrelsen. |
SFO’en er underlagt skolebestyrelsen og der er ingen krav om særlig repræsentation fra SFO’en.
|
Budget | Fritidshjemmet har selvstændigt budget. |
KKFO’en får tildelt selvstændigt budget og har råderet herover som fritidshjem (Ikke alle skoler overholder dette faktum).
|
Budgettet for SFO’en er en del af skolens budget og er afhængig af skolens økonomi. |
Pædagogik | Fritidshjemmet har eget pædagogiske grundlag varierende fra fritidshjem til fritidshjem. Samarbejder ligeværdigt med skolen. Det pædagogiske personale har deres selvstændige udviklingsrum for pædagogik. | KKFO’en er en del af skolens virksomhed, Pædagogikkens udviklingsrum kan være afhængig af skolens prioriteringer. | SFO’en er den del af skolens virksomhed, hvis primære funktion er undervisning, det smitter af på hverdagen i SFO’en. Pædagogikkens udviklingsrum er afhængig af skolens prioriteringer. |
Ledelse | Fritidshjemmet har selvstændig ledelse eller et ledelses team. | KKFO har selvstændig ledelse. KKFO-ledelsen refererer til skolelederen. Udgiften til ledelse i KKFO’en er højere end et fritidshjem. | SFO’en er underlagt skolens ledelse. SFO’ens leder er som oftest en del af ledelsesteamet på skolen under skolelederen. |
Lovgivnings- grundlag |
Fritidshjemmene drives i henhold til dagtilbudsloven. Det betyder, at der er loft over forældrebetalingen. | KKFO’en drives i forhold til folkeskoleloven, men grundet den politiske aftale i 2003 drives KKFO’en på fritidshjemsligende vilkår. | SFO’erne drives i henhold til folkeskoleloven. Det betyder, at der ikke er loft for forældrebetalingen, at der ikke er regler for normeringer osv. |
Heldagsskoler: jf Folkeskolelovens §16, stk.3 (udvidet undervisningstid) og §25, stk. 4 og 6 (holddannelse) skal der søges dispensation, hos Undervisningsministeriet, for forsøg med heldagsskole. Ledelse, pædagogik, budget, demokrati og fysiske rammers vilkår, vil som udgangspunkt være samme som var det en almindelig Folkeskole. Der er ikke forældrebetaling.