Informationsmateriale til TR på specialområdet
Marts 2023
Oplæg fra Helle Haslund om Budgetprocessen i kommunen: (pdf)
Kontaktoplysninger til LFS-repræsentanterne i de tre Borgercenter-MED
Borgercenter Voksne
Birgitte Langballe zz9v@kk.dk – TR, Bolig- og Beskæftigelsesenheden
Suppleanter:
Andreas Genefke Larsen lx86@kk.dk TR, Radisevej
Lene Sørensen zk6v@kk.dk TR, Psykiatrienheden
Borgercenter Børn & Unge
Annette Frank Olsen FZ24@kk.dk - TR, BBU Nørrebro-Bispebjerg
Karsten Michael Larsen ad1x@kk.dk– TR for lærerne, Solbakken
Suppleanter:
Ane Juul Jensen LJ13@kk.dk – TR, Hybelinstitutionen
Borgercenter Handicap
Hans-Jørgen Pedersen kq3b@kk.dk - TR, Robertshøj
Stephan Veislinger ea5w@kk.dk - TR, Viben
Suppleanter:
Roar Grundtdal Skat Nielsen a25u@kk.dk – TR, Kysten
Dana Toma Myrvig nj7a@kk.dk - TR, Løvstikkevej
Januar 2023
Når du skal være bisidder v/Katja & John
Når du skal være bisidder (Ppt)
Forberedelsen (Word)
Samtalen (Word)
Opfølgningen (Word)
Socialforvaltningens sygefraværspolitik (Pdf)
December 2022
Vejledning til den særlige seniorordning i SOF, 2023-2025
Vejledning - Seniorordning (Word)
Skabelon til standardaftale, den særlige seniorordning i SOF
Skabelon til standardaftale (Word)
OBS!
Hvis din kollega indbetaler efterlønsbidrag, skal I være opmærksomme på at senioraftalen kan påvirke muligheden for at gå på efterløn. Kontakt A-kassen hvis I har spørgsmål i den konkrete sag.
De nye barselsregler v/Mona Refsing
Barselsregler (PowerPoint)
Arbejdstidsaftalen v/ Henning Christiansen
Oplæg LFS - OK 15 KL (PowerPoint)
November 2022
Oplæg og gruppearbejde med John & Helle til TR/AMR-møderne i uge 46.
Vi tager pulsen på LokalMED
- med hjælp fra de 7 RAF-spørgsmål.
Vi tager også et kig på ”MED-Udviklingssamtalen”.
Vi tager pulsen på LokalMED (PowerPoint)
Oktober 2022
Træn din relations-muskel
Minikursus om organisering v/Tina Malene Hansen & Neel Mark Wraae fra FOA
Træn din relations-muskel, oplæg (pdf)
Handleplan (Word)
Lokumsavisen (skabelon - Word)
Hvad laver LFS på arbejdspladsen, planche (pdf)
Hvad laver LFS på arbejdspladsen, planche (PowerPoint)*
* Kan redigeres/tilpasses efter eget ønske
Her har I som TR (der har kompetancen til at lønforhandle)så de navne I fremadrettet skal bruge hvis Imangler at få CV og stillingsopslag.
BCV - Peter Gyldenkrone Mattsson LD3Z@kk.dk
BCH - Kirstine M. JørgensenPA09@kk.dk
BCBU - Karina Jakobsen XN63@kk.dk
September 2022
Oplæg fra Dan Schimmel fra SOF:
De særlige beskæftigelsesordninger (PowerPoint)
Bedre til ord og tale(PowerPoint)
Seniorpolitik i Socialforvaltningen(PowerPoint)
Oplæg om LFS´s struktur v/Lisbeth & John:
Juni 2022
Materiale til efterårets lønforhandlinger:
Brev til TR UDEN grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR MED grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR UDEN grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Brev til TR MED grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Fordeling af ansvarspersoner i specialafdelingen (pdf)
Skema til brug for lønforhandling (word)
Nedenstående er alene tilde af vores TR, som har fået lønforhandlingskompetencen, og som arbejder i ét af de 3 Borgercentre(BCV, BCH og BCBU) i Socialforvaltningen i København
Hvis I oplever ikke at modtage CV og stillingsopslag ved lønforhandlingaf nye kollegaer, så er det nu fastslået med Socialforvaltningen, at det er HR i det enkelte Borgercenter som har denne opgave.
Derfor er det aftalt at hvis du, som lønforhandlende TR, oplever ikke automatisk at modtageCV og stillingsopslag skal du nu skrive til (og det skal du gøre hver gang det sker) en af følgende personer.
OBS. Der er et navn pr. Borgercenterområde:
Borgercenter Voksne (BCV) er det: Peter Gyldenkrone Mattsson LD3Z@kk.dk
Borgercenter Handicap (BCH) er det: Betina Bothmann Reidl QK3A@kk.dk
Borgercenter Børn og Unge (BCBU) er det: Karina Jakobsen XN63@kk.dk
Mvh. Helle Haslund
Maj 2022
Sexistisk kultur skal håndteres og forebygges
Her finder I hjælp og redskaber til, hvordan I på jeres arbejdsplads kan følge op på resultaterne af undersøgelsen om sexisme, samt til at arbejde fremadrettet med at forebygge og håndtere sexisme og krænkende adfærd.
April 2022
Fra TR/AMR-møderne 25-26-28. april 2022
Orientering:
Orientering TR/AMR-møder 25-26-28 april (Ppt)
Oplæg ved Thomas Weyse om psykisk arbejdsmiljø, 25. & 28. april:
Oplæg ved Charlotte Bredal om psykisk arbejdsmiljø, 26. april:
Psyk.bekendtgørelse.LFS Charlotte Bredal (Ppt)
Arbejdsskader og forebyggelse v/Susanne & Sami:
TR og AMR møde for specialområdet - 25. April 2022 Susanne og Sami (Ppt)
Her kan du downloade pmf, både til bekendtgørelsen og til Bilag 1, - Forebyggende tiltag og Generelle forebyggelsesprincipper:
Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø - 1406 (Web)
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed - 1181 (Web)
Andre gode links:
www.etsundtarbejdsliv.dk/ (Web)
restituhvafornoget? (Web)
Marts 2022
Fra TR-møderne 14-15. Marts 2022:
Generel info:
Orientering TR Special (Powerpointshow)
Nyt fra overenskomsten v/Henning:
Nyansættelser & løn(v/Katja & John)
Nyansættelser & løn (Powerpoint)
September 2021
Budgetforløb på 5 min. v/Helle Haslund (PP)
Vigtig info om ferie og restferie til afholdelse inden 31-12-2021
Orientering fra bestyrelsen til TR møder i september 2021 v/Lisbeth Waidtløw
Aktiviteter
1/10 2021 – Socialpædagogernes dag v/SL.
Kl.9-15 Invitation fra SL Storkøbenhavn om deltagelse i temadag, begrænset antal pladser (frist 23/9).
5/10 2021 – Demoer ved Folketingets åbning på Christiansborg Slotsplads:
Kl.15.00 Tjenestemandstirsdag #SlutMed1969 OBS: Link til Facebook
Kl.16.00 Handicapdemonstration OBS: Link til Facebook
27/10 2021 – Fælles årsmøde for de tre områder i LFS:
Kl.18-21.30 i Arbejdermuseet, Rømersgade 22, 1362 Kbh. K www.lfs.dk/14951
Her vil der desuden blive afholdt suppleringsvalg til bestyrelsen, da der formentlig vil være 2 ledige pladser ud af de 15, der blev besluttet ved GF 2020. Læs mere om bestyrelsesarbejdet: www.lfs.dk/9498.
9/11 2021 – Debataften om handicapområdet: www.lfs.dk/14244.
Kl.18-21 – Oplæg v/Emil Falster i Arbejdermuseet. Handicapområdet
23/11 2021 – Foredrag v/Henriette Karlsen, stifter af foreningen De Stærke Børn og forfatter til Ama’r halshug. (Bogen sælges med rabatkode til medlemmerne i den forbindelse)
Kl.19-21 i LFS, sal A, Rosenvængets Alle 16, 2100 Kbh. Ø. Hold øje med hjemmesiden og Facebook.
Faggruppeudvalg
Bestyrelsen vil gerne slå et slag for at løbe nogle faggruppeudvalg i gang. Et faggruppeudvalg er ifølge vedtægternes §9 medlemmer, der har samme stillingsbetegnelse, arbejdspladstype og sammenligneligt arbejdsindhold. De seneste udvalg har været for handicapområdet og psykiatriområdet. Læs mere her: www.lfs.dk/259.
Psykiatrifaggruppeudvalget stod blandt andet for debatindlægget om Udviklingen af socialpsykiatrien i København (www.lfs.dk/12401), der blev fulgt op af et stort debatmøde på arbejdermuseet i april 2017 (et år efter drabet på Vivi på Lindegården). Læs mere her: www.lfs.dk/12558.
Begge udvalg ligger desværre ned for tiden. Corona og et voldsomt pres på områderne generelt har begrænset både møder og aktiviteter, så det kunne være tiltrængt med et boost i form af nye medlemmer. Tal med jeres kollegaer om denne mulighed; måske er det noget for jer eller nogle af de ildsjæle, I arbejder sammen med eller har i jeres netværk.
Vi håber i bestyrelsen på, at der på et tidspunkt kan afholdes stiftende møder, så vi kan komme i gang med dette faglige arbejde igen. Næste tema ville for eksempel være oplagt at involvere faggruppeudvalg i…
Evaluering af det specialiserede socialområde
Socialministeriet har iværksat en storstilet evaluering af det specialiserede socialområde, der skal munde ud i både en kortlægning af området og en ny model for specialiserings niveauer. Mange interessenter er inviteret ind for at kvalificere arbejdet, herunder FOA. LFS/Lisbeth W. er involveret og inviteret til at komme med input, høringssvar og kommentarer via denne kanal.
Der er blandt lavet analyser af den strukturelle opbygning og organisering af området i Danmark sammenlignet med Sverige og Norge. Den kommende model sigter mod at give et overblik over et meget komplekst område. Evalueringen skal afdække/undersøge de lovgivningsmæssige rammer, myndighedsansvar, driftsansvar, finansiering, den socialfaglige styring af indsatser, faglig kapacitet og uddannelsesniveau, demografi, alder, specialiseringsniveauer… samlet i en form for specialplanlægning i stil med det, man har på sundhedsområdet.
Det er et spændende og omfangsrigt arbejde, som det kunne være oplagt for faggruppeudvalg at dykke ned i. Alle andre interesserede er naturligvis altid velkomne til at rette henvendelse til bestyrelsen eller Lisbeth (formand) om dette. Det er et eksempel på, at der ind imellem ikke er så langt fra praksis til det politiske niveau, hvis man bruger de rette kanaler.
Juli 2021
Til brug for efterårets lønforhandlinger:
Fordeling af forhandlinger i specialafdelingen (pdf)
Brev til TR uden grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR med grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR uden grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Brev til TR med grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Skema til brug for løntjek/lønforhandling (word)
April 2021
Fra TR-mødet 27.4. med Mona Refsing:
Oplæg om fravær af familiemæssige årsager (pdf) finder du her
Her er også link til selve aftalen https://www.lfs.dk/354
Oplægget om feriereglerne (pdf) finder du her
Her finder du værktøjet Ferieplanlæggeren https://www.lfs.dk/14307
April 2021
John Skeberg genvalgt som FTR på specialområdet
John blev den27.4. genvalgt som FTR for de næste 2 år. Til lykke til John
November 2020
Oplæg fra TR/AMR-møderne 9.-10. november med Karsten Brask Fischer
Udvikling af arbejdsfællesskaber
Juni 2020
Til brug for efterårets lønforhandlinger:
Fordeling af forhandlinger i specialafdelingen (pdf)
Brev til TR uden grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR med grunduddannelse i København (pdf)
Brev til TR uden grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Brev til TR med grunduddannelse på Frederiksberg (pdf)
Skema til brug for løntjek/lønforhandling (word)
Marts 2020
Aftale om fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden - indgået af SOF og LFS (pdf)
Januar 2020
Oplæg om den nye ferielov her
November 2019
Ibens oplæg om GDPR for tillidsrepræsentanter i LFS her (pdf)
Marianne Heinkov om barselsregler her (pdf)
Vær opmærksom på at dette er en overordnet gennemgang. I skal ikke som TR rådgive medlemmer i forhold til udfyldelse af barselsaftaler m.v, men vær obs på eventuelle varsler. Derudover kan medlemmerne henvises til LFS.
Dan Schimmels oplæg om særlige stillinger her (pdf)
Mere info om særlige stillinger, fra forhandlingsfællesskabet.dk finder du her:
- Vejledning om ansættelser på særlige vilkår (pdf)
- Rammeaftale om det sociale kapitel (pdf)
Juni 2019
Til brug for efterårets lønforhandlinger:
Brev til TRmed TR-grunduddannelse - København (pdf)
Brev til TRuden TR-grunduddannelse - København (pdf)
Brev til TRmed TR-grunduddannelse - Frederiksberg (pdf)
Brev til TRuden TR-grunduddannelse - Frederiksberg (pdf)
Skema til brug for løntjek/lønforhandling (word)
April 2019
Oplæg fra TR/AMR møderne d. 29.-30. april v/Tina Højgaard Mikkelsen fra Arbejdsmiljø København (pdf).
Overgangen til de nye ferieregler:
Forhandlingsfællesskabet og KL har udgivet en ”Vejledning om overgangen til de nye ferieregler” Du finder folderen i pdf her: http://www.forhandlingsfaellesskabet.dk/media/1122811/vejl._om_overgangen_til_de_nye_ferieregler-kommuner.pdf
Al info om ferie udsendt i maj finder du her:
http://www.forhandlingsfaellesskabet.dk/udsendelser/2019/05-maj/ferie.aspx
Til selve ferieaftalen, som træder i kraft 1.9.2020 vil der også komme en vejledning. Men den udkommer først senere på året, så den vil vi vende tilbage til når det bliver aktuelt.
Lokalaftaler:
ALLE lokalaftaler skal indsendes til Specialafdelingen i LFS til gennemsyn - og kan først indgås på de enkelte arbejdspladser, når I har modtager en tilbagemelding.
Dette kan også læses i Helle Nørregaards oplæg om FO-dage fra Marts 2019 nedenunder.
Marts2019
Oplæg fra TR møderne 11.-12.marts
Den kommunale budgetproces i SOF v/Helle Haslund:Plancher fra budgetgennemgang for Københavns socialforvaltning + årshjulet for Frederiksberg kommune (pdf)
Medlemsorganisering v/John Skeberg: Medlemsorganisering 11-12 marts 2019
Den nye ferieaftale v/Marianne Heinkov: Ferieaftale
Budgetloven v/Jan Hoby: Budgetloven og den kommunale velfærd 2019
Aftalen om FO-dage i SOF v/Helle Nørgaard Hansen: Oplæg om FO-dage
Januar 2019
Oplæg om overenkomsten 2018-2021:
Vedr. overenskomsten
På specialområdet vil alle ansatte i overenskomstperioden 1.4.2018 – 31.3.2021 opleve en generel lønstigning på cirka 6,1 procent. De første stigninger faldt 1. april og 1. oktober 2018 og gav samlet 2,24 procent. Næste generelle stigning falder 1. oktober 2019, hvor der er 1 procent i vente, og resten falder i løbet af 2020, der ligner et rigtig godt år med forventede 2,70 procent i generel stigning.
Dertil kommer, at offentlige lønstigninger reguleres i forhold til det private område (den såkaldte reguleringsordning), hvorfor tallene kan svinge en smule i begge retninger. Fx var stigningen pr. 1. oktober 2018 aftalt til 1,30 procent, men vi fik kun udmøntet 1,14 procent, fordi vi var lidt foran det private område i lønudvikling.
Mange har måske læst sig til, at OK18 gav en samlet lønramme på 8,1 procent på det kommunale område, så hvorfor kun 6,1 procent i generelle stigninger? Det korte svar er, at de resterende 2 procent dels kommer ud via særlige puljer, dels er afsat til forventede stigninger via reguleringsordningen og til de såkaldte reststigninger, som dækker over gennemsnit af lokalløn og anciennitetseffekter.
Af de særlige puljer er lavtløns- og ligelønspuljen aktuelle for vores område, da de udmøntes pr. 1. april 2019 ved stigninger i det såkaldte grundlønstillæg for det pædagogiske personale på specialområdet. Lavtlønspuljen er tænkt til at give et løft til de lavest lønnede og kommer til udbetaling for ansatte på løntrin 11-19. Ligelønspuljen retter sig imod de fag, hvor 60 procent eller flere udgøres af kvinder, herunder pædagogfaget, og kommer til udbetaling for ansatte fra løntrin 20. Der er ikke tale om store stigninger, men det har symbolsk betydning, at det er lykkedes at sikre puljemidler til disse områder.
Vedr. pension
Der sker pr. 1. april 2019 forbedringer af pensionen for både socialpædagoger/hjemmevejledere, pædagogiske assistenter og omsorgsmedhjælpere/pædagogmedhjælpere.
Her stiger socialpædagoger/hjemmevejledere fra 14 til 14,19 procent, de pædagogiske assistenter løftes fra 13,19 til 13,30 procent, imens omsorgs- og pædagogmedhjælperne dels vil opleve en stigning i pensionsprocent fra 13 til 13,1 dels vil få nedsat den såkaldte karenstid fra 10 til 9 måneders beskæftigelse. Det sidste betyder, at omsorgs- og pædagogmedhjælpere, som er fyldt 21 år og kan dokumentere 9 måneders beskæftigelse vil have ret til pension. Kravet om beskæftigelse kan opfyldes ved dokumentation af samlet 9 måneders beskæftigelse indenfor de sidste 8 år. Man kan altså gå 8 år tilbage, når kravet skal opfyldes.
Oversigtsskemaer
LFS har udarbejdet et oversigtsskemaer i forhold til de 3 grundlønsindplaceringer, der er på det pædagogiske område.
Pædagoger (A) (hent her), omsorgs- og pædagogmedhjælpere (B) (hent her) og pædagogiske assistenter (C) (hent her).
OBS
Skema for lærerne er under udarbejdelse, da vi endnu mangler de nye tal for denne gruppe.
Forhåndsaftalen
Nyt om forhåndsaftalen som er indgået december 2018 – Se her
Vi har nu fået aftalt at A, B og C plus lærerne får AMR-funktionstillæg.
Herudover er aftalen blevet revideret i forhold til opsætningen (rykket rundt på nogle af paragrafferne), samt der bliver indført et nyt ID-kode-system, så f.eks. teksten TR-funktion får ID-koden ID-263.
Procedureaftalen
Procedureaftalen indgået september 2018.
Der var ønske om tidligere forhandlinger, men vi og de andre faglige organisationer har fastholdt efteråret, med mulighed for tidligere forberedelse inden august – Se her
I skal alle være opmærksom ved de uenighedsreferater I laver, at I som TR er forpligtet til at sende uenigheden ind til LFS til orientering, da den efterfølgende forhandling, der derefter skal være er med repræsentation fra LFS-specialafdeling.
Materialer fra Jan Hobys oplæg til TR-møder i uge 3:
Symptomer på psykisk og fysisk mistrivsel på arbejdspladsen (pdf)
Arbejdsfællesskab som forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning (pdf)
Arbejdsfællesskab som teambuilding, tidsplan (pdf)
November 2018
Oplæg om MED fraTR/AMR-møderne 12.16. november(pdf)
September 2018
John Skeberg genvalgt som FTR på specialområdet
John blev den25.9. genvalgt som FTR for de næste 2 år. Til lykke til John.
Mangler du overblik over hvordan lønudviklingen skal se ud?
Her finder du lønudviklingsskemaer hvor du kan se lønudviklingen for pædagoger, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.
N.B – gælder KUN for socialforvaltningen i København.
Whistleblower-ordningen
Her kan du læse mere om whistleblower-ordningen, og hvad den kan bruges til. Her ligger også en vejledning til de ansatte om TR´s rolle og funktion.
https://medarbejder.kk.dk/artikel/whistleblower-ordningen
Info om whistleblower-ordningen på Frederiksberg finder du her:
https://www.frederiksberg.dk/wb
BOUNCE 2018 – stærke arbejdsfællesskaber
Her er link til arbejdsmiljøkampagnen om arbejdsfællesskaber i praksis – BOUNCE.
Den er udarbejdet af Arbejdsmiljø København.
https://amk.kk.dk/bounce
Her har I som MED-udvalg mulighed for at tilmelde jer et workshop om BOUNCE – den næste dato er 15. november.
Info og tilmelding finder du her:
https://kk.plan2learn.dk/KursusValg.aspx?id=57242
Februar 2018
Der blev afholdt et møde i KFF-regi med Økonomiforvaltningen 8. februar 2018.
Her kan du læse materiale vedrørende budgetforholdene i Københavns kommune, samt et indlæg omkring udligningsdebatten.
Oplæg om kommunens økonomi (pdf)
Status på København 2018 (nøgletal) (pdf)
Materiale om udligningsdebatten (pdf)
Januar 2018
Specialbestyrelsen inviterer til stiftende møde for faggruppeudvalg på handicapområdet tirsdag d.27/2 2018.
Download invitationen her og læs mere om faggruppeudvalg her
August 2017
Voldgiftsafgørelse vedrørende inddragelse af langt fridøgn
Januar 2017
På baggrund af en domsafgørelse omkring lægebesøg i arbejdstiden, har spørgsmålet været rejst til TR-møder.
LFS´tolkning er, at dommen ikke har medført nogle ændringer i forhold til den praksis vi kender, men at den stadfæster de hidtil gældende regler. Herunder link til vejledningen fra socialforvaltningen.
Der ER dog steder i teksten som kan give anledning til fortolkning. Hvad er f. eks. en rutineundersøgelse. Der mener vi at f. eks. mammografi og almindelige helsekontroller ved egen læge hører inde under. Husk også at man altid skal prøve at lave aftaler om lægebesøg udenfor arbejdstiden, eller i ydertimerne, hvor det generer arbejdspladsen mindst muligt.
Vejledning om frihed ved lægebesøg, undersøgelser m.v. (pdf)
KAS
Hvis din lokale leder ikke har mulighed for, eller kompetence til at give dig og dine kolleger de fornødne udskrifter til at du kan følge med i dit A9-regnskab, FO-dage med videre, har din leder mulighed for at henvende sig til Frank Schrøder.
Han sidder som organisationskonsulent i staben i SOF. Hans mail er gu76@sof.kk.dk
TRIO-møder i uge 10/2017
Almenområdet inviterer til TRIO-møder mandag til fredag i uge 10. Alle dage fra 9-12.
Invitationen er også åben for specialområdet.
FORSKELSKRAFT ! Fra standard til succes. Oplæg ved Anders Seneca
Der kommer rigtig mange fra almenområdet onsdag og torsdag. Der henstilles derfor til at komme en af de andre dage.
Hvis man KUN kan onsdag eller torsdag, kontakt gerne en af FTRérne. Kontaktoplysninger og mere info i nedenstående link
Invitation til Niels Andersens afskedsreception 29. marts 2017
Invitation til stormøde om velfærdsalliancen for TR/AMR 2. marts
Indkaldelse til stormøde (pdf)
Særydelser under sygdom, ferie m.m
Her er et link til et skema der giver overblik over i hvilke situationer man har ret til særydelser
Særydelser under sygdom, ferie m.m (pdf)
Ny FTR 2016
Efter kampvalg den 6. september, er John Skeberg (Boligrådgiver i Borgercenter Voksne), nu blevet LFS' nye FTR på Specialområdet.
John vil fysisk være at træffe fra den 7. oktober i LFS.
Tillykke til John - og vi hilser ham velkommen
Kandidater til FTR valget den 6. september:
Hvis andre ønsker at stille op til posten Tirsdag den 6. september kl. 14.00-15.00/15.30 i LFS, sal A skal de sende Helle Haslund deres skriv, så vil de også komme op her på siden.
August 2016
Niels Kondrup Bergenholtz er stoppet som FTR den 2. august pga. nyt job i SOF, så indtil FTR-valget som bliver Tirsdag den 6. september kl. 14.00-15.00/15.30 i LFS, sal A, vil vi ikke have en FTR på området. Husk, at det kun er TR fra Socialforvaltningen i København der kan stille op/stemme til FTR posten.
Planche og brevene fra TR-mødet den 29/8-2016 vedr. efterårets lønforhandlinger 2016:
- Brev til TR med grunduddannelse (København) om lønforhandlinger 2016
- Brev til TR uden grunduddannelse (København) om lønforhandlinger 2016
- Brev til TR med grunduddannelse (Frederiksberg) om lønforhandlinger 2016
- Brev til TR uden grunduddannelse (Frederiksberg) om lønforhandlinger 2016
- Kontaktpersoner for TR vedr. efterårets lønforhandlinger
Juni 2016
Det ekstra TR møde vedr. efterårets lønforhandling vi havde planlagt til den 6/6-2016, må vi desværre aflyse pga. ressourcepresset i afdelingen.
Til gengæld bliver det fælles TR møde vedr. efterårets lønforhandlinger afholdt mandag den 29. august 2016 kl. 9-14 i LFS sal A, Sorøgade 6, Østerbro
Maj 2016
Uddelt på TR-møder i maj:
Vedrørende specialområdets generalforsamlingen 19. september, foredragstirsdag i juni: Når fagsprog møder menneskesprog, fyraftensmøde i juni med Rebellen fra Langeland.
April 2016
Her får I hermed et link til FOA omhandlende emnet; overenskomststridige arbejdsnedlæggelser og jeres rolle, da medarbejderne på Lindegården den 28/4-16 valgte at gå til faglig møde. Læs især PDF'en "Regler for arbejdsnedlæggelser" der er i linket.
November 2015
OBS mail sendt med bl.a. henvisning møder der afholdes af KS til www.lfs.dk/10589
Oktober 2015
Hermed de reviderede plancher fra Leder/TR/AMR-mødet den 8/10 vedr. arbejdsskadesager samt erstatningsansvarssager med fokus på vold - herunder psykisk arbejdsmiljø og politianmeldelser.
Herudover forskellige infomationer, der løbende er blevet udsendt i oktober:
- Info: Link til Købehavns Kommune medarbejdersite
- LFS-mail udsendt til TR om fortsat problemer i København med lønudbetalingerne på special(døgn)området - i daglig tale kaldet KAS (Københavns Kommunes arbejdsplansystem) - se teksten her: www.lfs.dk/10589
- Her en "how-to-do" til din leder, hvis de ikke kan finde ud af at trække afspadseringssaldo for medarbejderne.
- Plancer i forhold til Strategi for Ny Løn udgivet af KFF (Københavns og Frederiksbergs Fællesrepræsentation)
September 2015
OBS: Fristen i forhold til at bede LFS om hjælp til lønforhandlingen for IKKE-UDDANNEDE TR er rykket til senest fredag den 18/9 - husk at sende anmodningen til specialafd@foa.dk |
- Statistik i forhold til: Lønudviklingen for pædagogisk personale i Socialforvaltningen i København pr. 1. februar 2015 samt Nettoløn og benchmark på nettoløn for perioden 2013-1215
- Specialafdelingens fordelingsliste af arbejdspladser i forhold til efteråret lønforhandlinger 2015
- Inspiration til spørgsmål man kan sende til sine medlemmer før lønforhandlingen - se skema
Juli/august 2015
- Brev til TR med grunduddannelse (København) om lønforhandlinger 2015 (pdf)
- Brev til TR uden grunduddannelse (København) om lønforhandlinger 2015 (pdf)
- Brev til TR med grunduddannelse (Frederiksberg) om lønforhandlinger 2015 (pdf)
- Brev til TR uden grunduddannelse (Frederiksberg) om lønforhandlinger 2015 (pdf)
Marts 2015
- Link til Britt Petersens oplæg vedr. OK15 samt
- Link til de nye døgnarbejdstidsregler pr. 1/4-2016
- Plancher fra oplægget vedr. De nye Borgercentre og hvad ved vi p.t. omkring ny MED-struktur v/ Helle Haslund
Januar 2015
November 2014
- Argumenter i organisering
- Kursusoversigt findes på Tillidzonen
7. oktober 2014
Efter kampvalg er Niels Kondrup Bergenholtz, fra Rådgivningscenter København (misbrugsområdet) nu blevet LFS' nye FTR på Specialområdet.
Niels tiltræder til december.
Tillykke til Niels og vi hilser ham velkommen
Oktober 2014
- OBS: Husk I som tillidsvalgte skal gå ind på "Dit LFS" her på hjemmesiden, for at tage aktiv stilling til hvilken af jeres mailadresser, generelle udsendinger fra LFS skal sendes til.
- Plancher fra TR/AMR mødet vedr. emnet: Arbejdsskader, herunder særligt vold og trusler - generelt v/Arbejsmiljøjoordinator (Socialforvaltningen) Tina Busholdt
- OBS: Husk Suppekøkken fredag den 10/10
September 2014
Udover nedenstående blev der igen lagt materiale vedrørende generalforsamling d.18/9 samt en skrivelse til medlemmer, der overvejer at stille op til bestyrelsen. Disse to filer kan hentes nedenfor under mødet i juni 2014.
Materiale fra møderne:
- Temadage om Low Arousal 26/9 + 29/9
- Valg til FTR
- TR mødeplan 2015
- Kursusoversigt for tillidsvalgte i 2014
- Forhåndsaftale SOF Pixiudgave
- Sygedagpengelovens § 27
Juni 2014
Materiale fra TR møderne:
Kære dig der overvejer at opstille til specialbestyrelsen
Kodeks for tillidsbaseret medarbejderskab
Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
Maj 2014
Vedr. Projekt vedr. fravigelse af overenskomster:
Jeg har fået en henvendelse fra en af jer om ’ Projekt vedr. fravigelse af overenskomster’ og at der i hvert fald i Socialforvaltningen i København, går en forespørgsel rundt om hvilke Centrer der byder ind på ovenstående.
Da FOA/LFS ikke er en del af dette projekt, kan vi selvfølgelig ikke indgå sådanne aftaler og derfor kan I som LFS-TR heller ikke.
Da der går en fortælling om, at den er clearet i HMED, så må jeg bare her afkræfte dette rygte, da vi som sagt ikke i LFS kan eller vil være med. Men der er selvfølgelig sket en orientering om, at der på landsplan er indgået denne aftale for andre faggrupper end dem i FOA/LFS og LC.
Se mere her
Og I må meget gerne vise det til jeres ledere også...
Mvh Helle Haslund
Marts/april 2014
Materiale fra TR-temamøderne:
- Helle Nørregårds 2. oplæg om håndtering af samtaler (skriftlighed) (pdf)
- Helle Haslunds oplæg om tendenser i Budget 2015 (powerpoint)
Marts 2014
Materiale fra TR-temamødet den 3/3:
Anders Senecas oplæg om kerneopgaven (pdf)
Januar 2014
Materiale fra TR-møderne i januar:
- Falck-krisehjælp og psykologisk bistand (pdf)
- Det gule kort (brud på MED-aftalen) (pdf)
- Løngennemgang 2014 (pdf)
- Indkaldelse leder/TR/AMR-møde 3. marts (pdf)
- Diskofest for udviklingshæmmede på Damhus kroen 22/3 2014 (pdf)
November 2013
Materialer fra TR-møderne:
- Helle Haslunds oplæg om budget 2014 (powerpoint)
- Jan Hobys oplæg: Kommunikation og sammenhængskraft i MED (powerpoint)
- Jan Hobys oplæg: Forandringskultur lokal-MED (powerpoint)
- Vi har ændret lidt i den tidligere udsendte oversigt over TR-møderne 2014.
- Vær specielt opmærksom på mødet d. 3/3-14 (pdf)
- Information til TR om ny procedure vedr. lønoplysninger
- New Public Management - konsekvenser for arbejdsmiljø og produktivitet (pdf)
September 2013
Materiale fra TR-møderne i september om lønforhandling:
- Årlige lønforhandlinger (pdf)
- Forhandlingsprotokol (pdf)
- Aktiviteter i en forhandlingsproces (pdf)
- Eksempel på uenighedsreferat (pdf)
- Lokal uenighed (pdf)
- LFS-suppekøkken 11. oktober (word)
- Høstfest for TR (pdf) OBS! AFLYST
Juni 2013
- Kursustilbud: "Brug medierne”
- Medlemsmøde: Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
- Nye datoer for TR møderne i 2014 for specialområdet
- ”Invitation til åbent TR-møde”
- Spørgeskema til TR- specialområdet, juni 2013
Maj 2013
Produktet af FOA-Stormøde i Odense d. 24/4
April 2013
Materialer fra TR-møderne i april:
- Politisk sommerhøjskole (word)
- Info om meningssamlingen (word)
- Jans Hobys oplæg om Makinrummet 2.0 (powerpoint)
Marts 2013
Som lovet på TR-mødet får I hermed følgende plancher:
- Politik for forebyggelse af vold og trusler
- Dialog og tillid som ny styringsdagsorden - plancherne fra Klaus Majgaards oplæg.
- Hvis tilliden skal lykkes (LFS-Nyt nr. 4: Artikel vedr. Klaus Majgaards oplæg på Leder/TR mødet den 12/3)
- KTO-forlig 2013 (hovedelementerne)
- Overenskomst 2013-2015 for specialområdets grupper - se plancher her (- og for alle LFS' grupper her)
Februar 2013
Disse dokumenter er uddelt på TR-møderne:
- Powerpoint om løntilskudjob
- Brug & misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
- Sidste nyt vedr. tillidsreformen i SOF
November 2012
Disse dokumenter er uddelt på TR-møderne i november:
TR-møderne 2013 (link er ikke længere aktivt, red.)
- Uddrag af budgetforlig 2013- Københavns kommune
- Åbent brev til budgerforligspartierne i Københavns kommune om ledelsesreformen
- Kontingentsatser deltid
- Styregruppe vedrørende tillidsdagsorden - Hoved-MED
- LFS/SL Forslag til indhold: Frisæt institutionerne
- Uddrag af arbejdstidsreglerne
- Lokalaftaler; brev fra overborgmesteren
Oktober 2012
Ny TR-mødefrekvens i 2013
Der er nu blevet udsendt brev til centerlederne på området vedr. en mindre ændring af TR-mødefrekvensen for 2013.
Bilag til brevet: Mødedatoerne for 2013 (link er ikke længere aktivt, red.)
Vær obs. på at tillidsvalgte kan blive fejlorienteret på kurser i FOA-regi
Se spørgsmålet fra forvaltningen i SOF og svaret fra LFS her:
"Er det korrekt, at LFS giver lønrefusion til tjenestestederne? (det har vi nemlig hørt en del TR refereret for at have meddelt.)"
"Nej det er ikke korrekt, men problemet opstår når TR har været på kursus i FOA regi - for der er der undervisere fra hele landet, som meddeler kursisterne hvordan det er med hensyn til reglerne i de andre kommuner og regioner, men glemmer at fortælle at der er andre forhold på Frederiksberg og i København. Vi skal nok blive ved med at pointere dette overfor FOA og vi prøver også at rede misforståelserne ud hos TR’erne, så snart vi hører om det."
August/september 2012
Der var sammen med AMR ½-delen af dagen
Juni 2012
Evaluering af TR mødestrukturen i LFS - Konsekvensen heraf kan I læse under afsnittet; oktober 2012
Maj 2012
Ny fællestillidsrepræsentant for Socialforvaltningen, Specialområdet
På TR-mødet for specialområdet i april blev der valgt ny FTR:
Mia Christensen ansat på Sundbygård i Center Amager blev valgt.
Fra 1. maj 2012 vil Mia være at træffe i LFS.
Vi ønsker Mia tillykke med valget og byder hende velkommen.
April 2012
Breve sendt via mail til specialområdets tillidsrepræsentanter (med oplyste mailadresser):
Disse breve vil også blive udleveret til TR mødet den 26. april.
Februar 2001
Karin Bengtsson blev valgt til posten som fællestillidsrepræsentant på specialområdet i LFS ved et kampvalg. Den første FTR vi har haft på specialområdet i LFS.