LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2006
  • Blad nr. 11
  • Demente udviklingshæmmede
 

Sidemenu

  • Leder: Reformer og velfærd
     
  • Småt nyt
     
  • Demente udviklingshæmmede
     
  • Psykisk arbejdsmiljø
     
  • København har råd
     
  • Mad i børnehøjde
     
  • Farver og leg
     
  • Leg og læring
     
  • Kræft på arbejdspladsen
     
  • Arbejde, liv og død
     
  • Lederklummen
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Nye bøger
     
  • Netop nu
     
  • Bagsiden
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Special  
0  
 

Demente udviklingshæmmede

Af Elisabeth Lockert Lange

Menneske først

Mange socialpædagoger, som arbejder med udviklingshæmmede mennesker, oplever flere og flere som også er demente. Men hvordan gennemskuer de at den udviklingshæmmede beboer rent faktisk også er dement, og hvordan tackler de det bedst?

Det kræver stor viden og kunnen fra personalets side. Det er den ene af to sætninger, som Anne Skov, sociolog og konsulent i UFC Handicap (Udviklings- og Formidlingscentret på Handicapområdet) mere end en gang siger undervejs i samtalen. Den anden er: ”Det helt centrale er at vi først og fremmest ser et menneske.”

Det hun taler om er arbejdet med udviklingshæmmede demente mennesker. Og dem bliver der sandsynligvis flere og flere af, for levealderen stiger i vores samfund. Ganske som alle vi andre bliver ældre og ældre, så bliver udviklingshæmmede mennesker det også. Den høje levealder har nogle konsekvenser, bl.a. stiger riskoen for demens med alderen, så flere mennesker i samfundet når, så at sige, at blive demente.

Udviklingshæmmede mennesker som rammes af demens oplever grundlæggende det samme som alle andre, der rammes af demens, nemlig at en række funktioner forringes, fx hukommelse og motorik (se faktaboks). Denne gruppe borgere har i forvejen nedsatte funktioner, og de skal derfor have hjælp til endnu fl ere ting. Mennesker med Downs syndrom, såkaldt mongoler, bliver ofte ramt af demens i en forholdvis ung alder, de har en stærkt forhøjet risiko for at udvikle Alzheimers sygdom.

Når man kun kan sige ”sandsynligvis flere” er det fordi ingen faktisk ved, hvor mange udviklingshæmmede demente mennesker der fi ndes i Danmark, måske er der 300, måske 500. Mens der for alle andre, hvor man mistænker demens, sker en lægelig udredning, en screening, sker det kun sjældent for udviklingshæmmede. I stedet går et personale eller et familiemedlem måske ind og vurderer at den udviklingshæmmede viser tegn på demens.

”Det er en såkaldt social diagnose, og de symptomer, som personalet bygger den på, kan sagtens bunde i helt andre ting end demens. Ting som der ofte let kan gøres noget ved. Den manglende lægelige udredning er et problem også for personalet, fordi der dermed er risiko for at de demente udviklingshæmmede ikke får et kvalificeret tilbud og behandling.”

BRUG FOR UDDANNELSE

Alle de forskellige symptomer som demens er kendt for, dårlig hukommelse, forvirring og generelt nedsat evne til at fungere i hverdagen, kan bunde i en række andre årsager, som det er vigtigt at medarbejderne undersøger først, understreger Anne Skov. Det gælder bl.a. væskemangel, infektioner, depressioner, dårligt syn og hørelse - alle disse kan give de samme reaktioner og symptomer som demens. Og ikke mindst medicin kan give bivirkninger, der kan minde om demens.

”Netop derfor er det vigtigt at også udviklingshæmmede mennesker får en lægelig udredning. Og derfor er vores kendskab til, hvad denne gruppe har behov for, og hvad vi kan gøre for dem, mindre end det ellers ville være. Der er brug for et screeningsmateriale, som er særligt tilpasset de udviklingshæmmede, noget vi har efterlyst her fra UFC Handicap”, siger hun og tilføjer at bostedet Løgumgård arbejder med et materiale (se faktaboks).

Samtidig er der også brug for at de personalegrupper, der arbejder med de udviklingshæmmede demente, får relevant viden og uddannelse. Den Sociale Styrelse har sat en kortlægning i gang af hvad der er behov for af viden og kunnen og dermed hvad bl.a. socialpædagoger har brug for af uddannelse for at kunne arbejde kvalifi ceret med denne gruppe. Anne Skov er tilknyttet denne kortlægning, som forventes afsluttet inden årsskiftet. Hvad der derefter sker med deres resultater og hvor hurtigt er dog uvist.

”Helt grundlæggende skal den udviklingshæmmede med demens først og fremmest have tilbud som tager højde for at det er et menneske vi taler om, uanset hvor funktionsnedsat han eller hun er. Det er helt centralt. Dernæst skal de ansatte kunne tage højde for personens behov som udviklingshæmmet, og så skal de vide noget om demens, og om hvordan det viser sig. Fx i sproget, som glemsomhed, eller det kan være en manglende evne til at tage tøj på. Den demente kan fx kigge på tandbørsten og se ud som om hun tænker: hvad bruger man den til. Og måske fører hun den op til håret som en børste. Det stiller alt sammen store krav til et personale, som skal kunne guide og spejle og være tålmodige. De ansatte skal med andre ord have stor viden og kunnen. Også om kommunikation og om at arbejde anerkendende og nærværende ud fra et medborgerperspektiv.

Det kræver at medarbejderne tør se på deres egne handlinger, at de er meget opmærksomme på, hvordan de møder den enkelte”, siger Anne Skov og fortsætter: ”Demente, og også udviklingshæmmede demente, kan være rigtig gode til at fornemme stemninger. De er sårbare over for hvis der tales nedladende til dem, eller hvis de behandles uværdigt. Det er alle mennesker jo, men ofte er der ting i omgivelserne, som de demente er ekstra opmærksomme på. De kan måske ikke huske, og sproget kan forsvinde, men de har en ekstra fin forståelse for mange ting. Så det allervigtigste er at de opfattes og behandles ligeværdigt som mennesker.”

VIGTIGT I TILBUDET

I praksis handler det meget om at arbejde kompenserende.”Det er vigtigt at tage højde for denne gruppes funktionnedsættelse, ikke ved bare at acceptere afviklingen af funktioner, men ved at man kompenserer for de handicaps de har og i endnu højere grad end med ”kun” udviklingshæmmede mennesker. I praktis vil det sige at man kan overtage funktioner, men man skal aldrig beslutte for dem. Fx hvis en person tidligere kunne sige ja og nej, og sproget forsvinder, så er der endnu mere brug for at fi nde ud af, hvad denne person mener og har lyst til. Oplagt kan være at afl æse hans eller hendes kropssprog og ved at afprøve om det rent faktisk er dette personen ønsker og vil”, siger Anne Skov.

Derfor er der meget brug for at de ansatte er ekstra opmærksomme på kommunikationen og at de får yderligere uddannelse på det felt. Hun kalder det en utrolig stor etisk overvejelse og udfordring, for de ansatte skal tyde og tolke den demente, og de skal forholde sig etisk til det.

”Demente har svært ved at tyde og tolke i hverdagen. De bliver sårbare, hvis de fx hører larm i lokalet, for de kan ikke afgøre om larmen vedkommer dem. Derfor kan de reagere med angst og enten trække sig tilbage, eller de kan gøre det modsatte og forsøge at råbe det væk. Sådanne psykologiske mekanismer er det vigtigt at personalet har kendskab til, at de har en viden om adfærd og motiver. Og så er der selvfølgelig brug for indlevelse og forståelse.”

Anne Skov fremhæver at de udviklingshæmmede demente stadig har brug for udfordringer og udvikling, men personalet skal have fokus på udvikling i et afviklingsperspektiv. Fx under-søge: når den udviklingshæmmede med demens ikke længere kan tale, hvordan kan jeg så kompensere, hvordan kan jeg finde frem til, hvad han gerne vil, så jeg holder fast i hans værdier. Sagt på en anden måde: så udviklingshæmmede med demens kan leve det liv de gerne vil.

”Et kardinalpunkt for udviklingshæmmede demente er en god bolig, som også er et hjem. Et hjem som afspejler deres identitet og ejerskab, hvor der er trygt, og hvor de føler de kan gøre, hvad de vil. Det kan også handle om rutiner og genkendelighed. For genkendelighed er sammen med overskuelighed og tryghed nøgleord for de fysiske rammer. Det kan måske være svært på en stor institution, men så er det ekstra vigtigt med mindre boområder og fast personale som kender og genkender.”

Det personale som arbejder med demente udviklingshæmmede skal arbejde procesorienteret og ikke målorienteret, fremhæver Anne Skov. Det vigtige er hvordan (beboeren er blevet vasket) ikke at (beboeren er blevet vasket). Og så er det vigtigt at personalet ved, hvordan de skal tackle forskellige situationer. Anne Skov giver et eksempel med en mand, som synes han er helt ren og pæn, selvom han er smurt ind i diverse ting. Han erkender det ikke og vil derfor ikke i bad.

”Vi ved hvad der ikke virker: at konfrontere ham med at han er snavset, for han kan ikke se det. I stedet er der brug for at personalet fi nder frem til den måde hvorpå netop han vil modtage hjælp. Mange lignende situationer kræver virkelig kunnen og viden fra personalets side.”

Anne Skov anbefaler den pædagogiske metode med livs-historier i arbejdet med udviklingshæmmede. Og jo før man kommer i gang jo bedre.”Så ligger der en viden at gå ud fra, inden funktionerne forsvinder. En viden som gør at man bedre kan fastholde personens værdier og tage en snak om dengang da…. også når hukommelsen svigter.”hukommelsen svigter.”

HVAD ER DEMENS?

Demens er betegnelsen for en række symptomer på svigtende hjernefunktion. Det viser sig først og fremmest ved dårlig hukommelse og nedsat evne til at fungere i hverdagen. Demensen kommer ofte snigende. I begyndelsen kan det være svært at afgøre, om der er tale om sygdom. Efterhånden bliver det klart, at sygdommen gør det nødvendigt at andre drager omsorg for den demente. Demens rammer fortrinsvis ældre mennesker.

Alzheimers sygdom er den hyppigste årsag til demens. Den forårsager at selve nervecellerne i fl ere områder af hjernen langsomt går til grunde. Men blodpropper og alkoholmisbrug er andre mulige årsager. Som nævnt har mennesker med Downs syndrom en stærkt forhøjet risiko for at udvikle Alzheimers sygdom.

Tegnene på begyndende demens er: dårlig hukommelse, nedsat evne til at fungere i hverdagen, konfusion, med stærke følelser af angst, forvirring og håbløshed.
Men som sagt kan alle disse symptomer også have andre årsager.
Kilde:"http://netdoktor.dk"

Der findes ikke ret meget materiale om udviklingshæmmede og demens. Men det forsøger Løgumgård, botilbud for voksne fysisk/psykisk udviklingshæmmede at råde bod på. De har udviklet et hjælpeværktøj, et skema, der kan hjælpe til at give et klart billede af om en udviklings-hæmmet lider af demens.

Det pædagogiske arbejdsredskab hedder ”Er det demens?”og det kan man læse mere om på www.logumgaard-vongshoj.dk/project/demens/side1.htm - hvorfra det også kan downloades (link er ikke længere aktivt, red.)

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/571 Loadtid: 0.071 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/571 Loadtid: 0.071 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/571 Loadtid: 0.071 sek.
Download logo