LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2006
  • Blad nr. 12
  • Vilde med dagplejen
 

Sidemenu

  • Leder: København har råd
     
  • Småt nyt
     
  • Arbejdsglæde
     
  • Netop nu
     
  • Vend negativ listen
     
  • Vilde med dagplejen
     
  • Dagplejens fortaler
     
  • Sønderbro
     
  • Søvnløs
     
  • Budget 2007
     
  • Pædagogik i Firenze
     
  • Trimdag i Rødovre
     
  • Rygestop
     
  • Nye bøger
     
  • Lederklummen
     
  • A-kasse nyt
     
  • Debat
     
  • Bagsiden
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Dagplejen  
  
 

Dagplejens kvaliteter er indlysende for et lille barn og dets forældre

Forældrene er vilde med dagplejen

Dagplejen har siden sin start for mere end 40 år siden udviklet sig fra at være et (nød)alternativ til daginstitutioner og til at være et eftertragtet tilbud med sin egen klare identitet og pædagogik. Gennem årene har flere og flere fået øjnene op for dagplejens kvaliteter, og de sidste år er anerkendelsen også kommet i rigt mål fra brede pædagogiske kredse. Se bl.a. LFS Nyt 8/06, hvor vi beskriver pointerne i bogen ”Dagplejen – livsform og relation.”

Dagplejens kvaliteter er indlysende for et lille barn og dets forældre, og for nogle børn er netop disse kvaliteter særligt vigtige.

Det lille barn har brug for nærhed, omsorg og tryghed, og det får det i særlig grad sammen med en fast voksen og to til tre andre børn i det lille overskuelige miljø, som et privat hjem er. Her får de ro og fred uden at blive stresset af mange mennesker, noget nogle børn har sværere ved at kapere end andre børn. Og i dagplejen kan der tages udpræget individuelle hensyn til det enkelte barn. Det bliver bekræftet set, og det får selvværd og tro på egen formåen.

Der er tid i dagplejen, tid til at gå tur i ro og mag, tid til at falde i svime over en tissemyre. Sammen med deres dagplejer går børnene ture i naturen. De skal ikke nå noget bestemt, andet end at udvikle alle deres kompetencer, fra krop og motorik til sprog og indlevelse.

Dagplejere mødes jævnligt med andre dagplejere og deres børn, så barnet i trygge omgivelser oplever den større gruppe, og de udfordringer og stimuli det giver. Her får barnet yderligere musikalske oplevelser, oplever teaterbesøg, større natursammenhænge og meget andet. Her får barnet udviklet andre sider af sine sociale kompetencer i samvær med de andre børn.

Og det hele tilses af en uddannet pædagog, som vejleder og rådgiver dagplejerne i deres pædagogiske arbejde.

TILFREDSE DAGPLEJERE

Også en tæt forældrekontakt giver dagpleFor nylig har en undersøgelse – endnu en – bekræftet dette – igen. Det er analyseinstitutterne Epinion og Bureau 2000 som for FOA har undersøgt forældrenes tilfredshed med daginstitutioner og dagpleje. Forældre til 1097 børn under skolealderen har deltaget i undersøgelsen.

Den kommunale dagpleje scorer igen højest, når det drejer sig om tilfredshed fra brugerne. 94 ud af 100 forældre til børn i dagplejen svarer, at deres børn er i trygge hænder, når de afl everes om morgenen. Men generelt er der, som andre undersøgelser tidligere har vist, tilfredshed fra forældrene med pasningstilbuddene, og altså især med dagplejen.

Forældre til børn i dagpleje siger bl.a. at de er meget trygge ved, at deres børn bliver set og hørt. De føler sig godt informerede om, hvordan deres børn har haft det i løbet af dagen. Og forældrene oplever ikke, at personalet i dagplejen virker stresset.

Som bekendt er det svært i mange kommuner at tiltrække nok dagplejere.

Det kan egentlig undre, for dagplejernes tilfredshed med deres arbejde spejler jo ganske fi nt forældrenes tilfredshed med dagplejerne.

Så: har kommunerne virkelig prøvet at tiltrække dagple-jere? Har de satset på at gøre jobbet attraktivt? Har de været ude i lokalområdet og synliggjort hvad arbejdet indebærer? Ellers burde de gøre det. Nu. EL

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/513 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/513 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/513 Loadtid: 0.044 sek.
Download logo