Frist for anmeldelse
Når der er sket en arbejdsulykke har arbejdsgivere pligt til at anmelde den snarest muligt og senest efter 9 dage.
Ved erhvervssygdomme regnes fristen fra det tidspunkt hvor man får kendskab til, at lidelsen kan være erhvervsbetinget.
For både ulykker og erhvervssygdomme gælder det, at hvis de er anmeldt inden 1 år efter ulykkestidspunktet eller inden 1 år efter man fik kendskabet til sygdommen, så er arbejdsskaden rettidigt anmeldt.
Anmeldelsen skal ske til et forsikringsselskab eller til Arbejdsmarkeds Erhvervssikring.
Hvis anmeldelsen er sket efter 1 år, kan skaden kun undtagelsesvis godkendes, efter særlige regler. For eksempel, hvis en kommune er selvforsikret (som f.eks. København kommune og Frederiksberg kommune er det), så kan det være nok, at en arbejdsleder har været bekendt med skaden.
Det er altid vigtigt, at anmelde hurtigst mulig, for som tiden går, kan det være svært at huske, hvad der var den præcise årsag til arbejdsskaden.
Først når du modtager en skriftlig bekræftelse fra forsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan du være sikker på, at anmeldelsen er modtaget (det er ikke nok at arbejdsgiver mundtligt tilkendegiver at anmeldelse er sket).