Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Fremtidigt arbejde 2006-2008
vedtaget på LFS repræsentantskabsmøde 1.-3. december 2006
Mål:
LFS anerkender, at alle vores områder befinder sig i krydsfeltet mellem selvforvaltning og øget central styring.
LFS skal søge at modvirke, at den centrale styring udvikler sig til detailstyring, og at de kontrolforanstaltninger, der udvikles, bliver de eneste pejlemærker i det pædagogiske arbejde.
Vi skal således søge at fastholde, at brugerne altid må være udgangspunktet for det pædagogiske arbejde, og at de lokale forhold og rammer altid vil være en grundlæggende præmis for udviklingen af arbejdet.
Vi ønsker en udvikling, hvor det er en fælles samfundsmæssig forpligtelse at sikre brede tilbud, målrettet store dele af befolkningen samt særlige tilbud, målrettet borgere med særlige behov. Vi skal derfor søge at fastholde velfærdsydelser som en del af den offentlige virksomhed, der skal styres og udvikles på baggrund af demokratiske processer.
Strategi for at dette skal lykkes:
Vi skal involvere os aktivt i alt arbejde med måling og styring indenfor de forskellige områder med særlig fokus på barnet/brugeren i centrum og bevarelse af en optimal pædagogisk metodefrihed.
Vi skal arbejde for at generobre definitionsmagten i formuleringen af de pædagogiske begreber.
Vi skal blive bedre til at synliggøre, dokumentere og dagsordenssætte mangfoldigheden og værdien i det pædagogiske arbejde.
Vi skal have særlig fokus på diskussionen om resultatlønskontrakter og sikre, at evt. indgåelse af denne form for aftaler ikke sker inden for den ramme, der er afsat ved overenskomstforhandlingerne, og at indholdet af aftalerne reelt skal være realisérbare. Samtidig vil det være afgørende, at der ikke – gennem belønning af resultatopnåelse – sker en skævvridning af det pædagogiske arbejde som en utilsigtet konsekvens.
Vi skal samarbejde med og søge at påvirke seminarier og studerende til at have en kritisk tilgang til styring og kontrol.
Vi skal være i konstant dialog med medlemmer, arbejdsgivere og politikere om tanker, idéer og beslutninger om som "griber ind" i og kan ændre fokus på det pædagogiske arbejde.
Mål:
LFS har som målsætning, at pædagogiske institutioner/tilbud skal ledes af ledere med pædagogisk uddannelse, og at der på hver enkelt institution/tilbud er selvstændig ledelse.
Strategi for at dette skal lykkes:
LFS skal arbejde for sammenlægning af institutioner, hvor det vil være hensigtsmæssigt, således at den enkelte institution ressourcemæssigt, pædagogisk og økonomisk er bæredygtig.
LFS skal arbejde for, at der etableres ledelsesstrukturer, der matcher den enkelte institution/tilbuds behov.
LFS skal arbejde for overenskomstdækning af nye ledelsesstillinger indenfor det pædagogiske område også selv om det måtte indebære en vis opblødning af nuværende overenskomstmæssige sikringer af ledelseskategorier.
LFS skal arbejde for, at lederne sikres kompetenceudvikling. LFS skal kontinuerligt sørge for, at LFS også er ledernes organisation – at se lederne som en særlig gruppe med særlige behov.
Mål:
På det uddannelsespolitiske område er målet at sikre bedst mulig uddannelse, efter- og videreuddannelse til alle vores medlemsgrupper.
Vi skal i den forbindelse være opmærksomme på, at en række af de nye udviklinger på området reelt kan indebære risiko for, at nye korterevarende uddannelser på sigt kan blokere for, at der ansættes tilstrækkeligt med uddannede pædagoger på de pædagogiske arbejdspladser.
Målet er ligeledes at sikre, at uddannelserne "spiller sammen", og at uddannelserne matcher de behov, der er på det pædagogiske område.
Strategi for at dette skal lykkes:
Hvis vi skal kunne fastholde at pædagoguddannelsen er en professionsbaseret uddannelse og ikke akademiseres, er det nødvendigt, at vi i samarbejde med de øvrige pædagogiske organisationer må afklare konkrete strategier for, hvorledes vi atter kan få indflydelse på uddannelsesområdet.
Den nuværende PGU er under revision qua den generelle revision af erhvervsuddannelserne, og i den forbindelse er der mange nye bud på, hvordan uddannelsesområdet, der er tilgængeligt for bl.a. medhjælpere og dagplejere, kan se ud. Samtidig er der åbnet mulighed for, at der under VVU-lovgivningen (Videregående Voksen Uddannelser) kan etableres akademiuddannelser målrettet forskellige områder.
LFS skal – for at forbedre medlemmernes uddannelsesmuligheder – indgå i arbejdet med etablering af Videregående Voksenuddannelser på det pædagogiske område.
Uddannelsestilbuddene skal målrettes vores forskellige medhjælpergrupper samt dagplejerne. Samtidig hermed skal vi overfor politikere og arbejdsgivere arbejde for at synliggøre, at VVU-uddannede ikke kan erstatte pædagoguddannede.
Desuden skal vi arbejde for, at VVU-uddannelsen kan kobles til pædagoguddannelsen.
Vælges VVU til opkvalificering, er der en række forhold/problemstillinger, der skal forhandles på plads med vores arbejdsgivere: At kompetenceniveauet ikke åbner for nye stillingskategorier, men at der grundlønsmæssigt er tale om medhjælpere/dagplejere, og at disse efter endt uddannelse er på niveau med PGU’erne, og at der i forbindelse med uddannelse kan indgås aftale om rotationsprojekter, der hvor det arbejdsmæssigt er muligt. Vi skal desuden være opmærksomme på behovet for grundlæggende færdigheder i henholdsvis dansk og matematik og i den forbindelse vurdere mulighederne for deltagelse i Forberedende Voksenuddannelse.
Det skal i øvrigt undersøges, om akademiuddannelsesvejen kan være velegnet til opkvalificering af andre grupper.
Mål:
Vi skal arbejde for at sikre et sundt, sikkert og udviklende godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø på de pædagogiske arbejdspladser.
LFS skal arbejde for seniorpolitiske tiltag som en mulighed, der ikke økonomisk belaster den enkelte arbejdsplads.
Strategi:
Vi skal søge at påvise årsagssammenhængen mellem den stigende brutalisering af arbejdsmarkedet og de stigende psykiske arbejdsmiljøproblemer, øget stress og helbredsforringende arbejdsvilkår, som dette medfører for de ansatte.
Vi skal derfor medvirke til at medindtænke det psykiske arbejdsmiljø, når der diskuteres nye styrings- og ledelsesredskaber.
Vi skal arbejde for, at arbejdsmiljø medindtænkes i alle såvel kommunale som institutionelle beslutningsprocesser, der har betydning for arbejdets organisering og udførelse. Der skal skabes mulighed for, at der i den kommende repræsentantskabsperiode skal arbejdes videre med afholdelse af TRIO-møderne, sådan som det er startet op.
Et sundt, sikkert og udviklende arbejdsmiljø er en forudsætning for, at brugernes interesser kan sættes i fokus.
Mål og strategier for det fremtidige arbejde er langt fra udtømmende for arbejdet i de kommende 2 år, men det er nødvendigt, at vi fastlægger overordnede pejlemærker, hvorunder hovedbestyrelsen og områdebestyrelserne kan agere i forhold til det konkrete fagpolitiske arbejde.
Ovenstående beskrivelser af mål og strategier skal derfor – sammen med afklaringerne af LFS' professionsstrategi – angive hvilken retning, vi skal arbejde i, og hvilke rammer vi skal arbejde under i den kommende periode.