LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2013
  • Blad nr. 10
  • Gå ud på din kede-dig-gynge
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Finanslov mangler socialt perspektiv
     
  • Farvel til Anne Vang
     
  • Dagplejen er i gang med forbedringer
     
  • Gå ud på din kede-dig-gynge
     
  • Pædagoger rammes af tilbagetrækningsreform
     
  • Det pædagogiske måltid
     
  • Genbrugsbutik med gode tilbud og lune smil
     
  • Der skal mere end snak til
     
  • Hvad kommer årsmøderne 2013 til at handle om
     
  • Tillidsbaseret ledelse i SOF kræver ny struktur
     
  • LFS’ere i fælles løbefront
     
  • Nye bøger
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
5.9.2013  | Almen  Dagplejen  
  
 

Gå ud på din kede-dig-gynge

Tekst: Charlotte Bredsted

Skynd dig at tage tøj på. Skynd dig at komme herhen og se. At have fart på fylder meget i en moderne hverdag. Men hvad får vi ud af at sætte tempoet op? Professor Finn Thorbjørn Hansen opfordrer os til at sætte tempoet ned for på den måde at blive mere nærværende og åbne for hvad øjeblikket har til os. Sæt dig på gyngen og læs med.

Vi kan ikke planlægge os til dem. Vi kan ikke måle dem.
Og vi kan måske ikke engang sætte ord på dem. De der øjeblikke hvor tiden nærmest står stille, og vi mærker en dybere mening.

En pædagog beskriver det sådan her:

’Det kan være svært at forklare, men det sker typisk når jeg ikke har planer med situationen eller med barnet. Når jeg glemmer min faglige tilgang og ikke tænker i lærerplaner og didaktik. Når jeg er fuldt og helt til stede. Så er det de opstår. De magiske øjeblikke. Øjeblikke af nærvær, samhørighed og dybde.’

Du kender garanteret den slags stunder. Måske er det endda lige præcis dem, der gør dit arbejde det hele værd. Dér hvor du tillader dig selv ikke at have nogen dagsorden. Ikke at være styret af andres mål og begreber. Der hvor du bare er.

Finn Thorbjørn Hansen kalder det for langsommelighedens pædagogik. Han er professor i filosofisk og dialogisk praksis på Aalborg Universitet og er nærmest forelsket i de tidspunkter, hvor vi er fri af planlægning og kontrol.

’Lediggang er roden til alt godt’, siger han med et smil.
’Og med det mener jeg når vores tanker er ledige og ikke kører stramt efter faste mål og midler, så er der plads til det underfulde, det forunderlige, det magiske. Så kommer de der meningsfulde øjeblikke. De skønne øjeblikke. Hvor vi får gåsehud eller mærker at noget er større end os selv – og at det noget taler til os. Og det er meget modsat den måde vores verden ellers er skruet sammen på med effektivitet, planer og modeller.’

Øv dig i ikke at have noget for

For ja, vores moderne samfund er i stor stil baseret på hele tiden at gøre noget. På at have mål med og klare procedurer for det vi gør og det vi vil med livet. Og det gælder både i mødet med os selv og med andre. Vi er ikke så gode til at være langsomme, selvom det ofte er det der tjener os bedst.

’Hvis du fx skal bestige et bjerg, hvor der kun er lidt ilt, så kræver det langsomhed. Jo langsommere du bestiger bjerget, desto hurtigere kommer du frem. Det samme gælder i den pædagogiske verden. Når du sætter tempoet ned bliver pædagogikken bedst’, siger Finn og understreger, at vi skal øve os i ikke altid at have noget for.

Og det er børn grundlæggende rigtig gode til. Når Ella på 6 år fx tuller rundt med sig selv, finder en æske, undersøger tingene en for en, maler sig lidt i ansigtet, betragter sig selv i spejlet, synger lidt – så er der tale om langsommelighed.
Ikke sandt Finn?

’Jo det er præcis det jeg mener. Pigen har ikke noget for.
Hun har en umiddelbar og undrende tilgang til verden. Hun har ikke planlagt at gøre noget bestemt. Hun er med sig selv og er nysgerrig på livet. Det er et meget fint billede på at finde langsommelighed i hverdagen. Et andet godt billede er at give børn lejlighed til at kede sig. Det er nemlig befordrende for langsomheden og for at få nye ideer. Børn skal ikke altid have et eller andet stukket i hånden, når de siger de keder sig. En af mine bekendte fortæller at når hendes søn kommer og siger at han keder sig, så siger hun ’Så gå ud på din kede-dig-gynge.’

Hav tillid til at der sker det, der skal ske

Finn fortæller også om dengang hans søn var 12 år og på ferie hos farfar, hvor der var rodet og hyggeligt og en tilstand af bare væren.

’Og når min søn kom hjem fra sådan en weekend var han et dejligt rolig sted. Jeg spurgte hvad de havde lavet og min søn svarede med stor glæde ’ikke noget’. Og det er præcis den der ikke-gøren jeg mener er vigtig. Det giver børn en mental robusthed.’

Men betyder det så at vi skal se stort på alskens handleplanern og i stedet lægge os i græsset med børnene og se op i himlen?

’Jeg ser det som en dans mellem de to yderpunkter. Mellem hvad vi vil med livet og hvad livet vil med os. For selvfølgelig har vi brug for rammer og strukturer, men vi har også brug for at have tillid til, at der sker det, der skal ske. Uden at have et på forhånd fastlagt formål med det vi gør og som vi styrer efter. Jeg fornemmer på mange af mine studerende og kursister at vi er ved at nå et mæthedspunkt, hvad angår kompetenceudvikling og råd om hvordan vi skal organisere vores liv mere effektivt. Der skal noget andet til.’

Hvad er det for noget andet?

’Jeg tror vi skal være bedre til at undre os og lytte efter hvad en situation eller en relation kalder os til at gøre. Ligesom en kunstner gør, når han skal komponere et stykke musik eller male et billede. Vi skal være åbne overfor det der er lige nu. Vi skal tro på at øjeblikket har det der skal til.’

Læs dig til langsomhed

I sin bog ’Ekstremt højt og utrolig tæt på’ beskriver
forfatteren Jonathan Safran Foer blandt meget
andet dejligt hvordan en dreng møder en mand,
der spørger hvad han laver. Drengen svarer ’Jeg
vil gerne være billedhugger’ og spørger så manden
hvad han laver. Manden svarer ’Jeg prøver
at være’, hvortil drengen spørger ’Prøver at være
hvad?’

Med en ni-årigs fortæller-stemme inspirerer
bogen i det hele taget til undren og nysgerrighed.

Og hvis du har brug for en mere faglig tilgang
til langsomhed og en mere værensorienteret måde
at reflektere over din praksis, så læs ’Kunnskapsverkstedet’
af Inger Helen Erstad og Finn Thorbjørn
Hansen. Den udkom i foråret 2013.

Leg dig til langsomhed

’Jeg sætter mig med mit barnebarn på gulvet og sammen begynder vi at bygge LEGO-klodser. Og så sker der noget magisk. Det er som om vi to tilsammen får skabt vores helt egen verden, et nyt univers, hvor vi kan udveksle hemmeligheder, være stille eller bestige bjerge. Det er som om tiden står stille og jeg oplever et øjeblik af ren lykke.’

Nej, det er ikke en reklame for LEGO, men et eksempel på hvordan leg kan bringe os nærmere den langsomhed, Finn Thorbjørn Hansen taler om.

Eksemplet kan du læse i bogen ’Den legende organisation - når livet leger med os’, skrevet af legeforsker, ph.d og adjunkt ved Aalborg Universitet, Ann Charlotte Thorsted.

Om nogen ved du som pædagog naturligvis at leg ikke kun er for børn. Alligevel har vi spurgt Ann Charlotte Thorsted, hvorfor det også er vigtigt at voksne leger.

’Legen gør at vi er sammen på en anden måde end vi er vant til. Vi bliver optaget af legen. Vi bliver i stand til at bryde vores vante måde at se og gøre ting på. Og det hjælper os til at være kreative. Samtidig træder vi ind i et andet rum, når vi leger – et mellemrum, et frirum, hvor der ikke bliver stillet udefrakommende krav, hvor det ikke er urets eller kalenderens tid der styrer. I stedet er det livets egen rytme der tager over, og ofte kan vi føle det som om tiden står stille og vi kan opleve de der øjeblikke af ren magi og meningsfuldhed.’

Hun forklarer, at leg bringer lethed ind i vores hverdag og kan give os større arbejdsglæde og gøre os bedre til at kommunikere og samarbejde.

’Når vi leger bliver vi legekammerater, der vil hinandens bedste. Vi ser hinanden, lytter og fornemmer hvad der er vigtigt. Ikke kun for os selv men også for den anden. Derfor bliver relationen mellem os også en anden.’

Kan du give et eksempel på en voksen-leg?

’Ja. Du og dine kollegaer kommer hver især med en hemmelighed til den der arrangerer næste afdelingsmøde.
Det kan være ’Jeg kyssede engang Thomas Helmig’ eller ’Jeg drømmer om at optræde som sanger’. Arrangøren skriver de små hemmeligheder ind på en bingoplade, som bliver delt rundt på mødet. Det gælder nu om at få sat flest navne på pladen indenfor en given tid. Det er tilladt at gå rundt og tale med hinanden. Legen kan også bruges til at byde nye kollegaer velkomne.’

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8776 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8776 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8776 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo