LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2013
  • Blad nr. 10
  • Dagplejen er i gang med forbedringer
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Finanslov mangler socialt perspektiv
     
  • Farvel til Anne Vang
     
  • Dagplejen er i gang med forbedringer
     
  • Gå ud på din kede-dig-gynge
     
  • Pædagoger rammes af tilbagetrækningsreform
     
  • Det pædagogiske måltid
     
  • Genbrugsbutik med gode tilbud og lune smil
     
  • Der skal mere end snak til
     
  • Hvad kommer årsmøderne 2013 til at handle om
     
  • Tillidsbaseret ledelse i SOF kræver ny struktur
     
  • LFS’ere i fælles løbefront
     
  • Nye bøger
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
5.9.2013  | Dagplejen  
  
 

Dagplejen er i gang med forbedringer

Tekst: Jon Arskog

Københavns Kommune anerkender kritikken i undersøgelsen Dagplejen i Danmark, men mener generelt at den københavnske dagpleje er i god gænge og at der allerede er iværksat tiltag, der skal rette op på de omtalte skævheder.

Som omtalt i sidste nummer blåstempler observations-undersøgelsen Dagplejen i Danmark i stor stil det arbejde de kommunale dagplejere udfører. Der er dog et par kritikpunkter, hvor kommunerne kan medvirke til at skabe forbedringer.

For det første at dagplejerne, når de er sammen af og til fokuserer lidt for meget på deres indbyrdes samspil og relationer i stedet for at have fokus på børnene. Årsagen er ofte en række fælles administrative og planlægningsmæssige opgaver, de skal løse i legestuen. Rapporten anbefaler derfor, at pædagogerne i højere grad deltager i planlægning og rollefordeling af dagplejerne i legestuerne.

For det andet, at mens langt de fleste er gode til at bidrage positivt til barnets selvudvikling, så har andre sværere ved det, og konklusionen er, at enkelte dagplejere slet ikke egner sig til opgaven.

For det tredje konstaterer forskerne, at yngre dagplejere og uddannede dagplejere skaber flere interaktioner for børnene end de ældre og de uuddannede.

Rapporten anbefaler, at man kigger nærmere på ansættelseskriterier, på tilsyn og på uddannelse: Flere skal have uddannelse, så de kan planlægge et pædagogisk forløb. Dagplejepædagogerne skal deltage mere i planlægningen i legestuerne, sådan at dagplejerne kan være på børnene fuldt ud. Der skal screenes bedre ved ansættelse af dagplejere, og tilsynet med dagplejerne skal udbygges.

Lederen af dagplejen i Københavns Kommune, Else Marie Krogh, tager kritikken til efterretning, men påpeger, at undersøgelsen er foretaget i seks kommuner både i by og på land, og at forholdene i København er bedre end kritikken kunne give indtryk af. Ikke desto mindre er rapporten et emne på ledermøder, samarbejdsudvalgsmøder og lokale personalemøder for tiden, lader hun forstå.

God kritik, men svage led findes

”Undersøgelsen konkluderer, at dagplejen generelt er en god konstruktion, men når det er sagt, så ved vi godt, at der altid er nogle svage led at arbejde med,” siger Else Marie Krogh, der samtidig konstaterer, at de anbefalinger forskerne kommer med ligner dem Københavns Kommune allerede har iværksat.

”Jeg vil sige, at vi er i gang. Dagplejepædagogerne tager mere af planlægningen i legestuerne og vi har indført en meget mere stringent praksis i vores tilsyn ude i dagplejehjemmene. Blandt andet med nogle enkle og klare notatark, der opsummerer; hvad er fokus, hvad skal der ændres på, hvad der er til inspiration og opfølgning hvornår,” siger hun og fortsætter:

”Når vi ansætter nye dagplejere prøver vi at få afdækket ansøgeres kompetencer. Har hun indlevelsesevne og empati, så hun kan sætte sig i et lille barns sted, tolke signaler og følge op på dem. Der er vi blevet mere klare på og kommer hurtige frem til det, hvis de ikke har den evne.”

Og så er der spørgsmålet om uddannelse:

”Vi vil meget gerne have mere uddannelse af dagplejerne og jeg synes, at vi gør meget for at uddanne dem løbende.
Men det er jo en form for mesterlære også, hvor man får vejledning hos dagplejepædagogen og læser teori på kurser,” siger hun og peger på, at kommunen fra nytår begynder at certificere deres dagplejere i eksempelvis sprogforståelse.
Hun har dog ikke oplevet, at yngre dagplejere skulle være bedre end de ældre:

”Jeg respekterer det de har oplevet, men jeg er undrende overfor, at det skulle være sådan, når jeg ser på dem, vi har i København. Vi har rigtig mange mellem 50-60 år, og jeg underviser dem selv. Jeg synes, at de er så reflekterende og godt med,” siger hun til LFS Nyt.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8775 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8775 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8775 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo