Når I skal vælge tillidsrepræsentant
Før I vælger TR
Som titlen signalerer, så skal den, I vælger til at repræsentere jer i mange og vigtige sammenhænge, være en kollega som I har tillid til.
TR har mange opgaver, der er vigtige for hele arbejdspladsen og for den enkelte; f.eks. forhandle aftaler for arbejdspladsen og løn for den enkelte. TR skal medvirke til et velfungerende MED- og/eller TRIO-samarbejde og have fokus på arbejdsfællesskabet og kerneopgaven.
I skal have tillid til at vedkommende har en interesse i at sætte sig ind i de gældende aftaler og regler på området, samt én der har modet til at gå forrest, hvis det bliver nødvendigt.
I henhold til MED-Rammeaftalen § 10 har I ret til at vælge en TR, hvis der er mindst 5 medarbejdere på arbejdspladsen inklusiv TR. De 5 skal alle være på en LFS-overenskomst.
"Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse § 10 stk. 1:
§ 10. Valg af tillidsrepræsentant
Stk. 1.
På enhver institution kan der vælges 1 tillidsrepræsentant pr. overenskomstgruppe (I København og Frederiksberg kommune pr. medarbejdergruppen ved en institution, eller del af institutionen), hvis gruppen omfatter mindst 5 medarbejdere."
Arbejdspladser med færre end 5 medarbejdere pr. overenskomstgruppe/medarbejdergruppe skal kontakte LFS.
Mange kollegaer - også de der stiller op - kan være usikre på, hvad der egentlig ligger i rollen, hvad det er, man kan forvente? I er altid velkommen til at kontakte en fællestillidsrepræsentant/LFS, hvis I har brug for mere viden om hvad rolle som tillidsrepræsentant indebærer eller har brug for hjælp/sparring til selve valghandlingen.
Her kan I se hvem du kan kontakte i LFS:
• Fællestillidsrepræsentanter for de tre områder: https://www.lfs.dk/4113
Man kan også læse om TR rollen her: https://www.lfs.dk/12322
Når I skal vælge TR bør, der i personalegruppen være drøftelser og overvejelser i forhold til TR´s tilgængelighed for kollegerne og vedkommendes mulighed for deltagelse i relevante møder og uddannelse. Har vedkommende andre funktioner på arbejdspladsen der kan gøre det uhensigtsmæssigt, at vedkommende stiller op til posten?
Eksempler:
- Fuldtid/deltids ansat
- Dag/aften/nat/weekend
- Koordinator/Vagtplansansvarlig
Hvem kan stille op?
Du kan stille op hvis:
- Du har været ansat i mindst et halvt år, uafbrudt, i kommunen
- Du er ikke ansat som vikar eller i en tidsbegrænset stilling
- Du er medlem af LFS
TR’s bagland - et begreb, der er godt at få på plads
I forbindelse med valget er det godt at få talt om de gensidige forventninger mellem TR og baglandet.
TR’s bagland er den gruppe, som TR kommer til at repræsentere. Det er i den gruppe, TR skal findes og det er den gruppe der kan stemme. Man kan som ansat opstille og vælges uanset uddannelse, når man er ansat på en LFS-overenskomst.
Hvem tager sig så af lederen?
Når man er ansat på en lederoverenskomst, både på almen, special og dagplejeområdet har man ikke TR. I stedet tilbyder LFS hjælp, støtte, lønforhandling m.v.
Valghandlingen
Retten til at vælge TR medfører også retten til at sætte valghandlingen på dagsordenen. Enten på et i forvejen aftalt møde eller et særskilt møde med det ene formål at der skal vælges TR og TR-suppleant.
Retten til at vælge TR er beskrevet i ”Rammeaftalen om medindflydelse og medbestemmelse § 10”, hvor der også er en beskrivelse af hvem der kan stemme og hvem der er kan stille op.
Man kan også læse om valg af TR i kommunernes og forvaltningernes lokale MED-aftaler. I langt de fleste tilfælde henvises der i de lokale MED-aftaler til ”Rammeaftalen om medindflydelse og medbestemmelse”
Hvis du er ansat i Børne- og ungdomsforvaltningen København (Dagpleje og dag- og fritidsinstitution, skoler, KKFO’er), står der i BUF’s ”Aftale om medindflydelse, medbestemmelse og medansvar § 15 stk. 8”:
Valg af tillidsrepræsentant sker for to år i september i ulige år.
Men det er kun en anbefaling. Fagforeninger bestemmer selv, hvornår der skal være valg af TR. LFS anbefaler, at der sker valg til TR for to år i september i ulige år.
Bemærkning: Hvis der vælges ny TR i valgperioden (f.eks. i marts måned), skal der ikke være nyvalg i september. Men først to år efter i samme måned.
Der skal vælges ny TR, selvom der ikke er gået to år siden valget, hvis TR f.eks. skifter arbejde eller mangler tillid/opbakning. I situationer med mistillid til TR bør LFS kontaktes ved Jan Hoby, næstformand i LFS. Mobil: 30948142.
Find en dato/periode, hvor flest mulige af kollegaerne og medlemmer af LFS har mulighed for at deltage. På dagsordenen skal det tydeligt fremgå, om der skal vælges både TR og TR-suppleant. Valghandlingen kan enten foregå på et personalemøde, hvor medlemmerne af LFS afvikler valghandlingen i et andet lokale end personalemødet (i arbejdstiden) eller valghandlingen kan foregå på et arbejdspladsklubmøde (i forlængelse af personalemødet eller udenfor arbejdstid). Kun de stemmeberettigede medlemmer skal være til stede under valghandlingen. Man kan ikke stemme via en fuldmagt. Valg foregår blandt de fremmødte medlemmer.
Ledelsespersoner skal ikke deltage i valghandlingen.
Mødelederen hører om der er kandidater til posterne. Hvis der er flere kandidater, opfordrer LFS til, at selve afstemningen foregår skriftligt. Hvis der kun er én kandidat, skal der ikke afholdes skriftligt valg, men vedkommende er valgt.
Uanset om der er en eller flere kandidater bør der være mulighed for at fortælle om motivet for at stille op og kollegaerne skal have mulighed for at stille spørgsmål til kandidaten/kandidaterne.
Valget af TR og TR-suppleant skal anmeldes til LFS/FOA via skema, som findes her:https://www.foa.dk/raad-regler/tillidsvalgt/registrering-af-tillidshverv
Vigtigt – Skriv din leders e-mailadresse i bemærkningsfeltet. Vi skal bruge mailadressen til at sende en bekræftelse på dit valg til din leder. |
TR vælges for 2 år ad gangen. LFS opfordrer til at den valgte TR/suppleant fortsætter i længere tid. Ønsker TR at forsætte efter de 2 år afprøves mandatet, ved at der foretages et valg. Husk at der også skal sendes skema til LFS ved genvalg.
Hvis TR og/eller TR-suppleanten stopper før valgperiodens udløb skal I huske at give LFS besked herom.
Efter I har valgt en TR:
Der kommer besked fra LFS, når TR/TR-suppleant er registeret.
Vær opmærksom på, at en anmeldelse af henholdsvis TR og TR-suppleant, er en afmelding af den, der tidligere havde posten.
Efter registreringen i LFS sender vi en velkomstmail og andre relevante informationer til den valgtes mail (Den mailadresse, som vi har registreret i LFS).
I mailen fra LFS kan man læse mere om:
- Mit lfs/min boks
- Adgang til medlemslister
- Møder
- Kurser
- Kontaktpersoner i LFS (Fællestillidsrepræsentanterne)
FOA sender en mail til den registrerede mailadresse med en digital startpakke for nyvalgte tillidsrepræsentanter, her får man mere at vide om:
- Forskellige udfordringer som nyvalgt TR:
o Forventninger til TR fra både kollegaer og leder
o Samarbejde
o Hvor kan den nyvalgte TR får hjælp, råd og sparring
o Vilkår som TR
Indkaldelse til TR-møder er henvendt til TR, eller til suppleanten, hvis TR er forhindret i at deltage.
En nyvalgt TR vil indenfor de første 3 måneder blive tilbudt et 2-dages kursus ”Intro til TR”.
Introkurset er en hjælp til den nyvalgte TR og en forudsætning for at komme på LFS´ TR-grunduddannelse.
Som TR er man omfattet af tillidsrepræsentant-aftalen, som bl.a. beskriver:
- Mulighed for at udføre TR-arbejde i arbejdstiden uden løntab.
- Mulighed for uddannelse som TR i arbejdstiden uden løntab.
- En særlig beskyttelse i forbindelse med afskedigelse.
TR-suppleant
Retten til at vælge TR-suppleant kan man læse om i Rammeaftalen om medindflydelse og medbestemmelse § 13 stk. 1.
”Der kan vælges 1 suppleant (stedfortræder) for hver medarbejderrepræsentant, herunder tillidsrepræsentant, efter tilsvarende regler som nævnt i § 10 stk. 5 og 6, samt for fællestillidsrepræsentanten”.
I dagligdagen sammen med TR:
For at styrke samarbejdet mellem TR og suppleanten anbefales det:
- TR holder TR-suppleanten bedst muligt orienteret, bl.a. i forhold til de informationer der kommer fra LFS
- TR-Suppleanten kan være en værdifuld sparringspartner for TR
- TR-Suppleanten kan stille op til MED hvis der er ledige pladser.
- Der kan laves en aftale om opgavedeling, så TR og TR-suppleanten er to om visse opgaver, eller TR-suppleanten helt har ansvaret for bestemte opgaver eller dele af en opgave. Hvis TR og TR-suppleanten aftaler et samarbejde/fordeling af opgaver, skal forslaget forelægges og forhandles med ledelsen.
- Der skal laves aftale om TR-suppleantens adgang til pc/tablet under TR’s fravær
Ved TR’s fravær (kort):
Ved kortere fravær skal TR-suppleanten:
- Deltage i TR-møderne. Mødeplan for TR-møder findes her: https://www.lfs.dk/12314
- Kontakte FTR/LFS ved tvivl og spørgsmål.
Ved TR’s fravær (længerevarende):
Ved længere fravær, udover 22 dage (Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse, bilag 7, § 3 - bemærkninger) skal LFS kontaktes, så suppleanten kan blive registreret som ”TR i funktion”.
LFS skal have besked, når TR er tilbage i funktion.
Links til MED-aftaler
Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse samt diverse lokale MED-aftaler kan du finde her: https://www.lfs.dk/12337
På OAO’s hjemmeside (Offentligt ansattes organisationer) kan du finde alle lokale MED-aftaler: https://www.oao.dk/vaerktoejer/med-danmarkskortet/