LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2012
  • Blad nr. 5
  • Småt nyt
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Hvor blev politikerne af
     
  • Dilemmaer i daginstitutionen
     
  • Farvel til lukkeuger i sommerferien
     
  • En stor sejr
     
  • En leg med lyd og bogstaver
     
  • Rapport om pædagoger på bosteder
     
  • I dagplejen
     
  • Respekt og ligeværdighed
     
  • En gang tjenestemand, altid tjenestemand
     
  • Kongeligt besøg
     
  • Den skjulte sorg
     
  • Nye bøger
     
  • 1. maj i LFS
     
  • Seniorklubben
     
  • DHL Løbet 2012
     
  • Ros? Her er de værste fem...
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
19.4.2012  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Småt nyt

Farlige lege udvikler

Børn elsker leg, der indebærer en risiko for, at noget går galt. Og det er der en god grund til, for lege, der kilder i maven, er med til at sikre børnenes motoriske og mentale udvikling. Det viser et norsk studie, fortæller eva.dk

Farlige lege, hvor man klatrer højt op, kører hurtigt eller leger med skarpt værktøj, står øverst på listen over yndlingsbeskæftigelser blandt børn. For det er spændingen der er omdrejningspunktet både i barnets motoriske og mentale udvikling. De udvikler sig ved hele tiden at bryde grænser og tage chancer. Den 1-årige, som slipper og begynder at gå – uden at vide om det går godt. Ældre børn som prøver grænser af og gør nye og spændende ting med uforudsigeligt udfald. Og det er spændingen, der driver børnene til en erkendelse af, hvilken slags kompetencer de har i forhold til de udfor-dringer, der er i deres miljø.

”Det er noget helt andet at få lov til på egen krop at mærke spændingen tippe over til begyndende ubehag, end at de voksne fortæller dig, at nu er du for højt oppe i træet. At børn udøver deres egen risikomestring, er det bedste ulykkesforebyggende tiltag,” forklarer forskeren bag studiet Ellen Beate Sandseter.

Det pædagogiske personale i daginstitutionerne ved det godt, fortæller hun. De har reflekteret over farlig leg som en del af pædagogikken, og at de ikke lægger deres egne begrænsninger over på børnene. Forældre derimod er for forsigtige, mener forskeren.
Læs mere på eva.dk

Dagtilbud på legatjagt

Knapt hver fjerde dagtilbud har søgt legater eller sponsorater, og yderligere en femtedel overvejer at gøre det, skriver FOA. Tallene stammer fra en undersøgelse, de har lavet. Og der er mange ting som daginstitutioner og dagplejere søger om penge til fra fonde etc. Lige fra cykler til træer og kurser.

Men tendensen bekymrer FOA. Ikke at man ikke forstår at de ansatte oplever de er økonomisk klemt, men forbundet er ikke glad for at området må ty til private fonde og sponsorater for at kunne få budgetterne til at hænge sammen. Det er et relativt nyt fænomen, sikkert affødt af de store besparelser de sidste år.

”Men kvaliteten af børnepasningen skal ikke afhænge af eksterne bidrag fra fonde”, som Jakob Sølvhøj fra Pædagogisk Sektor siger.

Årets pædagogiske Ernapris til Berit Bae

Dansk Pædagogisk Historisk Forening uddeler årets Ernapris for 23. gang. Den gives i år til den norske professor Berit Bae, som i den grad er blevet en del af den pædagogiske udvikling i Danmark, hvor hun de sidste 20 år har inspireret danske pædagoger til at udvikle deres dialog og relation med børnene i en mere anerkendende retning, som der står i begrundelsen.

Offentlige hænges ud

Samtaler optaget i hemmelighed og senere lagt på nettet. Hadefulde blogindlæg, hjemmesider eller Facebook-grupper, hvor socialrådgiveres, sagsbehandleres fulde navn offentliggøres og lægges for had. Det er nogle af erfaringerne som medarbejdere i Vesthimmerland Kommune har, når frustrerede borgere begår digital selvtægt, skriver Avisen.dk Og ingen siger at pædagogisk personale skulle være undtaget.

Mobning

Mobning er traditionelt blevet defineret som noget, der foregår mellem kolleger eller mellem le- dere og medarbejdere på en arbejdsplads. Men medarbejdere kan også opleve mobning fra klienter, patienter eller elever. Vi skriver om vold fra klienter og brugere, og med rette, for det er en meget alvorlig sag, som let kan ende i en arbejdsskade. Men mobning? Ja. Det er godt at være opmærksom på, ikke kun fra klienter og brugere, men fx fra forældre eller større børn.

Læs mere på arbejdsmiljo.dk

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7454 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7454 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/7454 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo