Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af bestyrelsesmøde 16. november 2011
Afbud:
Kristina Vasseux, Ulla Børgesen, Kirsten Rosendal,
Fraværende:
Bjørn Bo Hansen, Helle Heitmann
Kommer senere:
Gitte Guldberg, Tina Malene Hansen, David Schønning, Stinna Reuter Hall, Karina Brehm,
Til stede:
Dorthe Sørensen, Annette Mortensen, Søren Beha, Bimala Grove Møller, Palle Andersson, Karen Louise Ribergaard, Thomas Enghausen, Kirsten Løth, Connie Nielsen, Charlotte Lundt, Jette Olsen,
Referent: Dorte Rasmussen
Dagsorden:
Forslag om tilføjelse til dagsorden:
Diskussion og orientering af den nuværende Fritidshjem/klub situation
Punktet tages når David m.fl er kommet frem til dagens møde.
Forslaget godkendt.
1) Godkendelse af referat fra d.14.10.2011
Bemærkninger eller andet hertil? – ingen bemærkninger, referatet godkendt
2) Fortsat diskussion af forslag til ændringer og yderligere kommentarer til Årsmødet 2011 jf. aftale
Jf. aftale fra sidste bestyrelsesmøde. Vi aftalte at vi skulle tænke lidt mere over, hvordan vi eventuelt kunne ændre strukturen og indholdet på årsmødet, for at gøre det mere attraktivt at deltage som medlem.
Forskellige forslag til at gøre årsmødet mere attraktivt blev diskuteret, mange ting er prøvet hvilket ikke har haft den store effekt på fremmødet, det blev diskuteret om årsmødet helt skal afskaffes.
Konklusion på debatten blev at fastholde årsmødet og stadig forsøge at nytænke. Enighed om ikke at afholde årsmøder på fredage.
Det blev besluttet at den kommende generalforsamling ikke bliver afholdt en fredag.
3) Økonomisk status v. Kirsten Rosendahl. (Thomas Enghausen)
Ingen resultatopgørelse foreligger til dagens møde
4) Bemandede legepladser
I aften er der årsmøde for de bemandede legepladser. (Fra LFS deltager Thomas og Britt).
Den politiske situation: Efter at LFS har gjort opmærksomt på problemet og situationen har der været foretaget et par kovendinger. Af de oprindelige 4 som blev udpeget er de 3 trukket tilbage, idet de er placeret i udsatte bydele (Sikker By).
I sådanne bydele må man ikke lukke noget som helst. Derfor er det nu I det kvalificerede dokument er det nu følgende legepladser:
- Gunløgsgade
- Nørager Plads
- Chr. Havns Vold
- Ørstedsparken
Grunden til at disse 4 legepladser bliver indstillet er udelukkende pga. deres placering i byen ift. udsatte byområder og Områdeløft.
Derudover har I modtaget borgmesterens svar samt forvaltningens redegørelse på vores henvendelse.
Vi har fået trykt og uddelt 2000 flyers samt 1000 plakater.
Desuden har de berørte lokaludvalg fået en orientering med e-mail.
Der har været diskussion om ordlyden på et par linjer i teksten på den trykte flyer, men Thomas og Britt tager det op som punkt i aften til årsmøde for legepladserne.
Politisk behandling 12/12 i TMU af legepladsproblematikken i tidsrummet 15-19. Præcist klokkeslæt kommer.
2 nye direktørstillinger (ressource og udvikling) er netop slået op i samme forvaltning, løn 1.1 million samt 18.2% i pension. (Mens man snakker om at lukke legepladser til 3 millioner ansætter man for 2,2 plus pension).
Bagsiden af rådhuset er booket til en mindre happening et sted mellem 15-19.
Taler m.m er ved at blive planlagt. Thomas afventer svar fra legepladsområdet.
5) Sommerferielukning
Thomas og Katia fra ledersektionen skal interviewes i LFS Nyt omkring emnet.
Thomas orienterede om følgende synspunkter og status:
Der er ikke nævnt noget om hverken sommerferielukning eller lukkedage i Finanslovs arbejdet pt.
En løsning kunne være er at tvungen sommerferielukning i de 2 uger skrottes. Klynger og enheder selv organiserer sig i juli måned – hele måneden døbes til ”sommerferie måned” – enheder er der hvor det giver mening for børn og voksne, bruger hinanden til besøg osv. Nye børn, (, dp, vg, bh, frit,) starter i deres egen enhed med egne voksne – aftales i klynger og enheder, hvordan forholdene skal være under glædende lovgivning og ramme og ud fra de lokaleforhold.
Således vil man være tilbage til fortiden, hvor egen ferie kan planlægges meget mere fleksibelt med størst muligt hensyn til ønsker og arbejdspladser der stadigvæk fungerer. Altså som førhen.
6) Rhetor – Kursus for Almenbestyrelsen – se vedhæftede fil med oplæg fra Rhetor.
Oplæg modtaget og kopi udsendt til bestyrelsen. Derefter debat, om hvorvidt det er nødvendigt med 2 dage, om overnatning kan undgås og ligeledes weekender.
For overnatning: 6
Imod overnatning: 8
Thomas undersøger om kurset kan gøres på én hverdag uden overnatning og ikke i weekender. Dette vil blive fremlagt på næste bestyrelsesmøde.
7) Concrit 2012
Præsentation af årets Concrittema samt beslutning af, hvor mange tilskud til medlemmer almenbestyrelsen vil finansiere. Dette tilskud indgår i de samlede antal pladser som HB skal tage stilling til. På HB dagsorden foreslås samlet 25 pladser, hvor almen står for de 10 pladser.
Bestyrelsen vedtog enstemmigt at støtte med 10 tilskud á kr. 1500,00, i alt kr.15.000,00 i HB puljen på samlet 25 pladser.
Derefter blev der fremsat forslag om, at sikre, at LFS repræsentanterne som arbejder frivilligt for Concrit hele året sikres deltagelse til konferencen i 2012, da det er en forudsætning for konferencen indhold, kvalitet og rent praktisk at arrangørerne selv deltager. Dette drejer sig om 3 personer. Almenbestyrelsen besluttede at give økonomisk tilskud på 1500 kr. til disse 3, såfremt der fremsendes en særskilt ansøgning til bestyrelsen om økonomisk støtte af disse.
Konferencen 2012 afholdes i Barcelona, og oplægget og overskriften således ud:
NEW PUBLIC RESISTANCE
Der har i det forløbne år været optræk til modstand rundt omkring i den vestlige verden. Mange unge er gået på gaden i lande som Grækenland, Spanien, England, og nu også i New York. Modstanden skyldes en markant utilfredshed. Utilfredshed med den måde ressourcerne bliver fordelt på i samfundet, utilfredshed med udemokratiske beslutningsprocesser, utilfredshed med de neoliberale styreformer, utilfredshed med strukturelle og institutionelle ændringer, der griber markant ind i menneskers hverdag. Men hvordan skal vi forstå denne modstand? Og hvilke pædagogiske konsekvenser bør den få? Netop disse spørgsmål udgør den tematiske ramme for næste års ConCrit konference, der afholdes i Barcelona i maj 2012.
8) HB – kommende HB møde og fra sidste HB samt HB mødeplan for 2012
Thomas orienterede om dagsordnen til næste møde, herunder Concrit se punkt 7.
9) Nyt fra bestyrelsens medlemmer
Ole Henrik Hansen.
135 medlemmer deltog på medlemsmødet. Almen betaler for i alt 135-18 dagplejere = i alt 117
Der er aftalt et nyt medlemsmøde med Ole Henrik Hansen d. 13/3-2012.
Mad cirka 6500 og Ole ca. 8500,-
Dette vil fremgå på kommende resultatopgørelse til næste møde d. 1/12-11.
Samarbejde med ledersektionen.
Thomas har holdt møde med Katia omkring samarbejde mellem ledersektionen og Almenbestyrelsen. Der er flere muligheder, blandt andet at Thomas deltager undervejs på ledersektionens møder. Vi afventer et svar fra ledersektionens sidste møde, hvor Katia fremlagde de forslag som Thomas og hun havde aftalt på deres møde.
Angående konference om ledelse, vil det ske via HB. Se næste HB dagsorden.
10) Frederiksberg – status og ny FTR
Lars Ammonsen, ansat i Sankt Markus Sogns børnehave blev valgt. Fra 1. december 2011 vil Lars være at træffe i LFS.
11) København – status
Fritidshjem og Klubber:
Happening i morgen den 17. november kl. 16-18, Christiansborg Slotsplads. Taler, musik m.m.
Hvad sker der: kontakt med partierne, ingen Lex København fra Anne vang eller andet.
Vi kender først det endelige svar når finansloven er underskrevet.
Britt deltog på dette punkt og præsenterede forskellige scenarier for fremtiden.
12) Mødedatoer 2012 for Almenbestyrelsen – bemærkninger hertil
Datoerne godkendt.
Kommende møde 1. december:
Thomas vender tilbage i næste uge om bestyrelsesmøde fastholdes den 1. december (efterfølgende: Mødet fastholdes – bestyrelsen orienteret via mail).
13) Kommende aktiviteter:
- Julefest for LFS medlemmer og familier afholdes lørdag d. 17/12 på Sundbyvang i festsalen. Frivillige hjælpere søges – send en mail til maro@foa.dk – tilmelding for alle medlemmer via hjemmesiden.
- 12/12 -11. Bagsiden af Rådhuset, hvis nødvendigt.
- Medlemsmøde d. 21/11 om EU m.v. Se mere på hjemmesiden.
14) Eventuelt
Intet