LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2007
  • Blad nr. 7
  • Nye bøger
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt nyt
     
  • Unge og gamle i samspil
     
  • Find flere dagplejere
     
  • Kulturmøde i dagplejen
     
  • Strukturtilpasningen
     
  • Lederklummen
     
  • Nye bøger
     
  • Samtænkning
     
  • Pædagogik i spil
     
  • Åbent brev til Københavns Kommune
     
  • Takt og tone i daginstitutionen
     
  • Sort år i vente
     
  • Proces til ejerskab
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Demo den 31. maj
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Nye bøger

Etiske dilemmaer i pædagogisk arbejde

Redigeret af Ruth Mach-Zagal og Kirsten Nøhr

Udover en bred tilgang til spørgsmål om etik har bidragyderne især fokuseret på etiske dilemmaer i pædagogisk arbejde, fordi det er disse, der er specielt udfordrende og urovækkende for den professionelle hjælper i situationer, hvor det er vanskeligt at træffe det ”rigtige” valg. I bogen inddrages case-historier og eksempler, som perspektiverer den teoretiske diskussion.

Kapitel 1-5 belyser den professionelle hjælpers etiske dilemmaer sociologisk, historisk, juridisk, og filosofisk.

Kapitel 6-10 har en praktisk etisk tilgang, som præsenterer nogle forslag til at arbejde med etiske problemstillinger individuelt og sammen med andre.

RUTHMACH-ZAGAL, B.A. (New York University), Post-Graduate Certificate inEducation (University of London) og mag.art. i pædagogik fra Københavns Universitet. Ruth Mach-Zagal har arbejdet som underviser og pædagogisk konsulent inden for sundhedsområdet i de seneste tyve år. Sammen med ToneSaugstad er hun for fatter til Sundhedspædagogik for praktikere, Munksgaard,1997 and 2003.

Hans Reitzels Forlag 226 sider Pris 275 kr. ISBN:978-87-412-5006-9

Negativ social arv
- Inklusion vs. assimilation

Marianna Estelle Nysom Egebrønd

Hvad er daginstitutionernes rolle i arbejdet med at bryde den negative sociale arv?
'Negativ social arv' forsøger at vise, hvad der i denpædagogiske praksis kan gøre forskellen. Der tages udgangspunkt i to forskellige måder at rumme børnene på i institutionerne:

Assimilationsperspektivet, der groft sagt siger, at barnet skal tilpasse sig - og når der opstår problemer, fokuseres der på det enkelte barns evne til at tilpasse sig, ellerInklusionsperspektivet, der indebærer, at institutionen skal tilpasse sig barnet, og når der opstår problemer, fokuseres der på det pædagogiske miljøs evne til at rumme forskellighed.

Med udgangspunkt i en række pædagogiske teoretikeres synspunkter, i en model, der skitserer tre steder at møde børnene; ude på hjørnet, nede langs linjen og inde i cirklen, samt den såkaldte stjernemodel,diskuteres institutionernes muligheder for at praktisere inklusionsperspektivet.

Marianna Estelle Nysom Egebrønd er uddannet pædagog og daginstitutionsleder siden 1985.

Frydenlund 84sider 149kr. ISBN 978-87-7887-480-1

De intelligente børn

Af Ole Kyed

»Vi siger gerne, at alle børn skal have lige muligheder. Fint nok. Men hvis vi vender den om og siger, at en mus og en elefant skal have samme mængde føde, vil den ene dø af sult. Således også med børn.«

Bogens forfatter er psykolog Ole Kyed, der som en af de få her i landet i de seneste 15 år har beskæftiget sig med højt begavede børnstrivsel i skolen. Han oplever, at skolerne svigter netop disse elever, som bremses af uvidenhed, magtesløshed og fordomme. Resultatet er, at mange af børnene paradoksalt nok klarer sig meget dårligt senere i livet.

Bogen beskriver karakteristika ved de højt begavede børn og ser på de udfordringer, de giver såvel forældre som lærere og andre voksne i deres omgivelser (hjem, skole, fritid). Bogen giver desuden inspiration og gode råd til, hvorledes forældre og andre voksne bedst muligt understøtter disse børn og medinddrager dem i deres udvikling.

Aschehoug 256 sider. 199,00 kr. ISBN87-11-26516-1

Når loven møder børnsinstitutioner

Af Jesper Olesen (red.)

I 2004 trådte lovenom pædagogiske læreplaner i dagtilbud i kraft. Hvordan har loven påvirket det daglige arbejde i institutionerne? Forskere fra Learning Lab Denmark undersøger her, hvordan loven bruges af pædagoger, konsulenter og andre aktører, der er med til at realisere lovens indhold. Bogen stiller blandt andet skarpt på, hvordan personalet i daginstitutioner ændrer dokumentationspraksis, og om læreplaner styrker pædagogerne som profession.

Gennem empirisk funderede analyser af lovens faktiske transformationer viser forfatterne, at læreplanernes kurs ikke alene afhænger af lovens ord, men i høj grad også af, om de centrale aktører formår at indrullere hinanden i et fælles projekt. En central pointe er, at det ikke kun er lovgiverne, men mange forskellige aktører, der er med til at definere indholdet og de praktiske konsekvenser af en lov. Forfatterne diskuterer desuden, hvordan man skal forstå og forholde sig til spørgsmålet om kvalitet og legitimitet i implementeringsprocesser.
DPU Forlag 214 sider Pris: 199 kr. + porto ISBN 978-87-7684-164-5

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1713 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1713 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1713 Loadtid: 0.040 sek.
Download logo