LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2019
  • Blad nummer 5
  • Teori på praksis i dagplejen
 

Sidemenu

  • Leder: Når nedskæringer kaldes kvalitet
     
  • Private storordninger for børn er profitmaskiner – for skattepenge
     
  • Medlemsportræt: Min far var så stolt, da jeg skred fra min læreplads
     
  • TEMA: Minoritetsdrenge - Vi skal bevise lidt mere
     
  • TEMA: Se barnet før kulturen
     
  • TEMA: Vi har hele tiden kulturbrillerne på
     
  • Bøger
     
  • Vi vil ikke bare brokke os, vi vil handling
     
  • Pædagogik Frederiksberg – Australien t/r
     
  • Flåterne kommer
     
  • Teori på praksis i dagplejen
     
  • Frederiksberg: Der skal være forskel på pædagoger og medhjælpere
     
  • Medlemsarrangement: LFS i DHL-stafetten 2019
     
21.5.2019  |
  
 

Teori på praksis i dagplejen

Seks dagplejere fra hhv. København, Gentofte, Høje Taastrup og Lyngby Taarbæk er nu mere end halvvejs i deres PAU. Det har kostet slid – men giver helt nye perspektiver. 

Tekst: Anna Louise Stevnhøj

Da den nye styrkede læreplan blev vedtaget, blev der samtidig afsat puljemidler til efteruddannelse af dagplejere.

Det gav chancen til de seks dagplejere på fotoet, som alle begyndte på uddannelsen til pædagogisk assistent, da efterårssemesteret startede i 2018.

Stof til eftertanke 

Mona Saad er dagplejer i København, og hun lægger ikke skjul på, at det har været intensivt.

”Der er meget at læse, og det har været hårdt arbejde. Men det er også virkelig interessant at få sat teori på alt det, man går og gør i det daglige, og jeg har fået nogle aha-oplevelser,” fortæller Mona Saad, der især er blevet optaget af neuropsykologien.

”Det er utroligt spændende at lære om hjernen, og om hvor betydningsfulde omsorgspersonernes rolle er for barnets udvikling.  Men det har også fået mig til at tænke rigtig meget over, hvordan vi som samfund behandler de små børn. Vi modtager i dagplejen børn helt ned i seks måneders alderen. Jeg har tænkt meget over, at der faktisk er risiko for institutionelt omsorgssvigt, når børnene afleveres så tidligt til pasning uden for hjemmet, hvis der ikke er tid til den helt nære kontakt, som det lille barn har brug for,” siger Mona Saad.

Gode grin undervejs 

Mona Saad har dog som garvet dagplejer også fået nogle gode grin undervejs.

”Vores undervisere er meget idealistiske i forhold til, hvordan vi fx altid skal huske at have lange anerkendende samtaler i flere led med de små børn. Men når man kender hverdagen med tre børn plus gæstebørn, fordi en kollega er syg, så ved man, at der er nogle af idealerne fra undervisningen, der skal justeres til noget mere realistisk,” siger Mona Saad, der er færdig til september, og som glæder sig til at bruge den nye viden i praksis.

Erfaring tæller

Bettina Hansen er dagplejer i Høje Taastrup, og hun trækker en smule på det, når man spørger, om hun glæder sig til at komme tilbage til hverdagen.

”Jeg savner børnene, men jeg er faktisk blevet så glad for at læse, at jeg ville fortsætte, hvis jeg kunne få fuld løn for det. Min mand siger, at jeg ikke er til at rive væk fra bøgerne, og det er nok rigtigt,” fortæller Bettina Hansen, der dog ikke lægger skjul på, at det har været en hård omgang:

”Jeg er som 53-årig den ældste i klassen, så det er rigtig mange år siden, jeg har gået i skole sidst, og jeg synes altså, jeg kan mærke min alder, når det kommer til indlæring. Det er også gået op for mig, at jeg har total eksamensangst, og det skal jeg arbejde med sideløbende.”

Opture og nedture 

Bettina Hansen synes dog også, at hendes erfaring giver hende fordele.

Vi har eksempelvis lige haft om børn i udsatte positioner, og jeg er en af de få i klassen, der har været i konkrete arbejdssituationer med meget udsatte børn, hvor det har været nødvendigt at underrette,” siger Bettina Hansen.

Hun beskriver PAU som en blanding af op- og nedture.

”Det er mega spændende rent fagligt, og vi er alle sammen blevet udfordrede – både fagligt og følelsesmæssigt, for vi har i høj grad også arbejdet med os selv. Det kan slet ikke undgås, når man beskæftiger sig med psykologi og pædagogik.”

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13871 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13871 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13871 Loadtid: 0.034 sek.
Download logo